ورود دام‌ عشایر به مراتع ییلاقی کرمانشاه ممنوع است

مدیرکل امور عشایر استان کرمانشاه گفت: عشایر باید از پانزدهم اردیبهشت به مناطق ییلاقی وارد شوند؛ ورود قبل از این تاریخ ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی‌جعفر رضایی امروز _سه‌شنبه بیست‌ویکم فروردین _ در جمع خبرنگاران با اشاره به جمعیت بیش از ۷۶ نفر عشایر استان در قالب ۱۳ هزار و ۸۰۰ خانوار اظهار کرد: ۳۰ درصد نیاز پروتئین استان توسط عشایر تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه عشایر استان معمولاً شش ماه از سال را در مناطق ییلاقی و شش ماه دیگر در مناطق قشلاقی (گرمسیری) سپری می‌کنند، افزود: عشایر استان کرمانشاه سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۷۰۰ تن الیاف دامی، ۲۴ هزار تن شیر، ۹۰۰ تن روغن حیوانی و ۲۱ هزار قطعه صنایع دستی تولید می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان کرمانشاه با اشاره به آغاز کوچ بهاره، خاطرنشان کرد: کوچ بهاره عشایر کرمانشاه از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی از پانزدهم فروردین آغاز می‌شود و تا پانزدهم اردیبهشت ادامه دارد.

رضایی با بیان اینکه عشایر در مدت تعیین شده می‌توانند از مراتع ییلاقی استفاده کنند، گفت: عشایر باید تا پانزدهم اردیبهشت به مناطق ییلاقی وارد شوند، پیش از این تاریخ با ورود به مناطق ییلاقی از سوی منابع طبیعی به علت رشد نداشتن کافی پوشش گیاهی، جریمه می‌شوند.

وی با اشاره به ارائه خدمات مورد نیاز عشایر از طریق تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها افزود: خدماتی همچون آب‌رسانی سیار، توزیع آرد، توزیع نهاد دامی و توزیع نفت سفید و گاز مایع توسط اتحادیه مرکز استان و ۱۱ تعاونی شهرستانی در طول مسیر به عشایر ارائه می‌شود.

کد خبر 743189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.