نیروی ماهر کافی در بخش صنعت نداریم

معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: مهارت‌آموزی در کشور مورد توجه جدی قرار نگرفته است، همچنان در بخش صنعت نیروی ماهر کار کافی نداریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، مجتبی نوروزی بعدازظهر امروز -دوشنبه بیستم فروردین- در مراسم معارفه مدیرکل جدید فنی و حرفه‌ای استان قزوین که در سالن اجتماعات شهدای جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: باید نگاه نقادانه و خلاقانه داشته باشیم و بدانیم در نگاه آموزشی ما انتقادهایی وجود دارد که به آن می‌توانیم پاسخ دهیم.

وی افزود: اعتبارات زیادی در نظام آموزشی کشور هزینه می‌شود که خروجی مناسبی ندارد و در شرایطی که فارغ‌التحصیل بیکار زیادی داریم، می‌توانیم بخشی از این بیکاری را با مهارت‌آموزی برطرف کنیم.

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه برای یک دانشجوی مقطع کارشناسی حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کنیم تا مدرک بگیرد، خاطرنشان کرد: در این مرحله چون هیچ مهارتی ندارد، باید وارد کار شویم و با دوره‌های تخصصی به مهارت افزایی جوانان کمک کنیم.

نوروزی اضافه کرد: نظام مهارتی در کشور باید سامان یابد تا خلاءهای موجود را پر کنیم، اما چون به مهارت‌آموزی توجه جدی نشده، همچنان در بخش صنعت نیروی ماهر کار کافی نداریم.

وی ادامه داد: باید سازمان فنی حرفه‌ای در کشور بیشتر شناسانده شود و به تازگی وارد تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش شدیم تا مهارت‌آموزی را از دبیرستان هم آغاز کنیم، زیرا باور داریم که برای حل معضلات بیکاری و اقتصاد به مهارت‌آموزی نیاز جدی داریم.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه باید به ذائقه و سلیقه خانواده‌ها توجه شود و بر اساس این نیازها برنامه ریزی کنیم تا فعالیت‌های ما کاربردی باشد، گفت: چرا باید کنکور این همه رونق داشته باشد و مهارت‌آموزی مغفول بماند، به همین خاطر باید کار فرهنگی کنیم و خانواده‌ها را به سمت توجه به مهارت‌آموزی فرزندانشان هدایت کنیم.

نوروزی افزود: روند معرفی بیشتر سازمان آغاز شده و اتفاقات بزرگی رخ داده و اساسنامه سازمان تصویب شده که مبنای عمل است و مفاد استانی را هم بایستی جدی بگیرید و به عنوان محور کار قرار دهید.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه نگاه منطقی به سازمان وجود نداشت که برای بار نخست در مجمع تشخیص مصلحت نظام «عدم مغایرت» گرفتیم و فنی‌وحرفه‌ای در برنامه توسعه جای گرفت و همراهی خوبی وجود دارد تا برای تحقق رهنمودهای رهبری اقدام شود و در این راستا کارهای خلاقانه صورت خواهد گرفت تا خانواده‌ها به سمت مهارت‌آموزی فرزندانشان علاقه بیشتری نشان دهند.

کد خبر 742954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.