نباید با هدف تحقق توسعه پایدار از حفظ محیط زیست غافل شویم

معاون انسانی محیط زیست فارس گفت: استان فارس به واسطه ظرفیت‌‎های فراوان خدادادی در مسیر توسعه شتابان صنعتی قرار دارد اما نباید با هدف تحقق توسعه پایدار از حفظ محیط زیست غافل شویم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست، قاسم نهاوندی در پنجاه‌وهفتمین کارگروه استانی با تاکید بر ارزیابی اثرات زیست محیطی استان فارس اظهار کرد: برای عبور از بزرگترین چالش مدیریت یعنی توسعه و پیشرفت و هم‌زمان حفظ محیط زیست، چالش‌هایی وجود دارد، افزایش آگاهی‌های زیست محیطی، دغدغه و نگرانی نسبت به پایداری محیط زیست از جمله مسائل و چالش‌هایی است که باید در کنار توسعه به آن نیز توجه کرد.

وی افزود: جامعه معاصر توسعه پایدار را بهترین راه برای حل مشکلات پیچیده و درهم تنیده نسل‌های حاضر و آینده در خصوص یکپارچگی کره زمین می‌داند، این در حالی است که خشک شدن تالاب‌ها، تخریب جنگل‌ها، کم‌آبی و خشک‌سالی‌های متعدد، آلودگی هوای شهرهای بزرگ و از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری هزینه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بسیاری بر جامعه تحمیل کرده است.

معاون انسانی محیط زیست فارس در این نشست که با موضوع بررسی خطوط انتقال فراورده‌های نفتی در استان، ارزیابی انبار نفت و تأسیسات جانبی و احداث و توسعه شهرک‌های صنعتی برگزار شد، ادامه داد: همه این موضوعات و موارد نیاز به ارزیابی دقیق محیط زیست دارد و باید به نقطه‌ای برسیم که اطمینان حاصل شود توسعه صنعتی خطری برای زیست شهروندان و مردم ندارد و در عین حال به توسعه صنعتی و اقتصادی استان نیز کمک کند.

نهاوندی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های صنعتی یاد شده گامی در جهت صنعتی شدن استان فارس است، اضافه کرد: استان فارس به واسطه ظرفیت‌‎های فراوان خدادادی در مسیر توسعه شتابان صنعتی قرار دارد اما نباید با هدف تحقق توسعه پایدار از حفظ محیط زیست غافل شویم، رسیدن به توسعه پایدار مستلزم توجه به منابع پایه و محیط زیست است و این موضوع با قوانین کنونی و پیشروی صنعتی بدون لحاظ الزامات محیط زیست امکان‌پذیر نیست.

در ادامه این نشست مشاورین پروژه‌ها دیدگاه‌های کارشناسی خود را مطرح کردند و سیاست‌ها و شیوه‌نامه‌های محیط زیست مبنی بر لزوم رعایت الزامات در ارزیابی‌ها یادآوری شد.

کد خبر 742931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.