در طرح جامع شهر شیراز، وضعیت روستاهای حریم شهر تعیین تکلیف شوند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: به طور طبیعی زمانی که جمعیت دو برابر شود، تعداد واحدهای مسکونی، خدمات شهری، معابر شهری و سایر اتفاقاتی که در بحث‌های توسعه شهری هستند، نیاز به توسعه دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز، محمود رضایی در نشست هم‌اندیشی رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار شیراز و معاونان شهردار، رئیس کل دادگستری استان، شورای قضائی، قضات و نمایندگان وزارت کشور عضو در کمیسیون‌های مربوط به قانون شهرداری اظهار کرد: در حریم شهر شیراز حدود ۴۰ روستا وجود دارد که با توجه به رشد ۱۰ درصدی برخی از آنها رشد جمعیت در آنها سریع دو یا سه برابر می‌شود و امروز شهر شیراز را به یک شهر دیگری تبدیل کرده است.

وی یکی از مشکلات اساسی در شکل‌گیری تخلفات را نبود تشخیص نیازهای واقعی دانست و افزود: برای مثال در طرح تفضیلی، ۷۰ درصد آنچه در آن دیده شده، تحقق پیدا نکرده است و تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد آن عملیاتی شده است که این مساله، خود زمینه‌ساز برخی تخلفات است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس تصریح کرد: اکنون که فرصت خوبی در اختیار شهرداری و شورای شهر قرار گرفته است، اگر ضوابط و مقرراتی به تشخیص نیازهای واقعی کمک می‌کند، این نیازها در ضوابط و مقررات دیده شود تا میزان تخلفات تقلیل پیدا کند.

رضایی از مجموعه مدیریت شهری و دادگستری درخواست کرد: قبل از وقوع تخلف از شکل‌گیری آن جلوگیری کنند، چرا که در نتیجه اعمال آرا کمیسیون ماده ۱۰۰، هم اکنون شهر شیراز از ضوابطی که در اهداف اولیه دیده شده فاصله گرفته است و در ناترازی نگران‌کننده‌ای قرار دارد.

وی همچنین در توصیه به حوزه مدیریت شهری تاکید کرد: حتی‌الامکان حذف پارکینگ‌ها در دستور کار قرار نگیرد تا از ازدحام وسایل نقلیه در معابر و ایجاد بار ترافیکی جلوگیری شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در خصوص تغییر کاربری‌ها نیز تصریح کرد: تغییر کاربری‌ها در بعضی موارد توسط کمیسیون‌ها صورت می‌گیرد که توصیه می‌شود حتی‌الامکان به این موضوع هم ورود پیدا نکنند.

رضایی ادامه داد: هر قاضی یا هر عضو شورای شهر یا نماینده وزارت کشور به صورت چرخشی در کمیسیون‌های متفاوت رأی دهند تا وقتی در یک فاصله زمانی به شهر نگاه می‌کنیم، شکل آرای کمیسیون یک شکل واحد باشد و وحدت رویه در شهر ایجاد شود.

وی در پایان از شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری شیراز تقاضا کرد که در طرح جامع شهر شیراز، وضعیت روستاهای حریم شهر تعیین تکلیف شوند.

کد خبر 742827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.