اجرای طرح پذیرش «استادمحور» و به کارگیری دانشجویان برای رفع نیازهای کشور

طرح پذیرش دانشجو به صورت «استادمحور» یکی از اقدامات جدید وزارت علوم است که به گفته مسؤولان آموزش عالی می‌تواند در توسعه مهارت محوری و نیازمحوری دانشگاه‌ها بسیار مؤثر باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم می‌گوید: «یک دانشجوی تازه فارغ التحصیل مکانیک نزد من آمد و به وی مشورت دادم که چرا قصد دارد وارد کار اداری شود بلکه به جای آن مکانی را بگیرد، در آنجا بالانس برای ماشین‌ها انجام دهد که کار تخصصی اوست؛ الآن کار این فرد بسیار رونق گرفته و نام دانشگاه خود را بالای محل کارش نصب کرده است.»

عموعابدینی با تأکید بر توسعه مهارت محوری و نیازمحوری در دانشگاه‌ها از طرح جدیدی برای پذیرش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی خبر می‌دهد و می‌افزاید: اصلاح نظام پذیرش دانشجوی مقطع دکتری با رویکرد استاد محور باید انجام شود. چیزی نگذشت و این طرح اجرا شد به طوریکه معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شیوه نامه مصوب و نهایی «پذیرش دانشجو به روش استاد محور» را ابلاغ کرد. براساس این شیوه پذیرش دانشجو داوطلبان متقاضی دوره‌های دکتری تخصصی بر اساس امتیازات علمی کسب کرده در مراحل اول و دوم آزمون دکتری تخصصی، برای انتخاب استاد راهنمای رساله دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار می‌شوند و تمام اعضای هیئت علمی مشمول این شیوه نامه در هنگام انتخاب رشته داوطلبان دوره‌های دکتری تخصصی، در دفترچه انتخاب رشته، کد اختصاصی خواهند داشت تا داوطلبان بتوانند استادان راهنمای مورد علاقه خود را بر اساس اولویت انتخاب کنند. پذیرش در دوره کارشناسی ارشد این طرح نیز به این صورت است که اساتید طرح‌های تحقیقاتی خود را در سامانه نان اعلام می‌کنند و داوطلب بر حسب علاقه خود می‌تواند اقدام به شرکت در این طرح کنند.

اگر داوطلب در مرحله مصاحبه نیز بتواند نظر مثبت استاد مربوطه را جلب کند، می‌تواند به عنوان پذیرفته شده ارشد استاد محوری ۱۴۰۲ در این مقطع تحصیل کند. سرفصل‌ها و دوره‌های آموزشی در هر ترم دکتری، استاد محور همانند سایر دوره‌های دکتری بوده، اما انجام کارهای تحقیقاتی بر اساس همان طرحی انجام می‌شود که داوطلب در زمان انتخاب رشته آن را انتخاب کرده بود.

این طرح به‌عنوان یکی از اقدامات مهم وزارت علوم مطرح است و محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم درباره مزایای آن می‌گوید: با اجرای طرح استادمحور، عدالت آموزشی هم برقرار می‌شود و اساتید تراز برای اینکه صاحب دانشجوی ممتاز شوند، دیگر نیازی نیست به پایتخت مهاجرت کنند. به گفته وزیر علوم اگر اساتید دانشگاه‌ها طرح‌هایی داشته باشند که آن طرح‌ها بر مبنای نیازهای جامعه باشد و این نیازها در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) ثبت شده باشد، می‌توانند معادل ظرفیت دانشگاه خود برای مقاطع دکتری و کارشناسی‌ارشد دانشجوی استعدادهای درخشان را جذب کنند.

ظرفیت طرح استادمحوری چقدر است

در این طرح داوطلبان واجد شرایط در زمان انتخاب رشته به صورت چهار تا پنج برابر ظرفیت به اساتید دارای طرح معرفی می‌شوند و اساتید بر اساس معیارهای موجود از میان داوطلبان یک نفر را انتخاب می‌کنند. همچنین با توجه به تغییرات مهم دکتری ۱۴۰۲، بر اساس طرح استاد پروژه محور، اساتیدی که دارای پروژه‌های بیشتری هستند می‌توانند دانشجوی بیشتری را پذیرش کنند. پذیرش استاد محور از ۲۰ درصد استعداد درخشان ورودی رشته است و پذیرش توسط اساتید و بدون نظر گروه و دانشکده مستقیم صورت می‌گیرد.

طرح پذیرش استاد محور چگونه به توسعه مهارت‌محوری و نیازمحوری کمک می‌کند

استاد محور، شیوه‌ای است که استاد بر اساس نیازهای ثبت شده در سامانه نیازها و ایده‌ها (نان) مرتبط با صنایع خصوصی و دولتی و دستگاه‌های اجرایی طرح‌نامه تعریف می‌کند به طور مثال نیازی وجود دارد و برای اجرای آن باید دو دانشجوی کارشناسی ارشد و یک دانشجوی دکتری باشند که استاد بر این اساس اعلام تقاضا می‌کند و دانشجو می‌پذیرد. به گفته وزیر علوم، هرچقدر انتخاب این دانشجویان بر اساس شایستگی‌های علمی و نیاز روز کشور باشد روند توسعه علمی کشور شتاب بیشتری می‌گیرد.

منبع: فارس

کد خبر 742808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.