عزم پایتخت لیتوانی در برقی کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی

شهرداری پایتخت لیتوانی، ویلنیوس، از افزایش مسیرهای خدمات‌رسانی اتوبوس به دورافتاده‌ترین نقاط این شهر خبر داده است. اقدامات جدید برای گسترش تعداد اتوبوس‌های برقی در این شهر، ویلنیوس را به اولین شهر سبز کربن‌صفر در کشورهای بالتیک تبدیل کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، عملیات گسترش خدمات حمل‌ونقل عمومی خود را تصویب کرده است که مهم‌ترین آن معرفی ۱۲ مسیر اتوبوس جدید است که فقط با اتوبوس‌های برقی قابل سرویس‌دهی هستند.

مسئولان این شهر قصد دارند با افزایش مسیرها، دسترسی عموم مردم را به مرکز شهر تسهیل کنند و تحول بزرگی را در فراگیری خدمات شهری رقم بزنند. با پوشش بیشتر مسیرها، زمان انتظار به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.
در حال حاضر ۱۰۶ مسیر اتوبوس در ویلنیوس وجود دارد که شامل ۶ مسیر سریع‌السیر، ۸۳ مسیر معمولی و ۱۷ ترولی‌باس است.

هدف شهر از طریق تغییرات این است که حتی در مناطق دورافتاده، مسافران مجبور نباشند بیش از ۱۵ دقیقه برای اتوبوس در ساعات اوج منتظر بمانند. نظرسنجی از ساکنان نشان داد که مهم‌ترین نگرانی برای مسافران، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تنظیم مسیرها و افزایش تعداد سفرها است. در حال حاضر اتوبوس‌ها هر ۲۰ تا ۷۵ دقیقه در بعضی از مناطق حاشیه‌ای شهر در ساعات اوج تردد می‌کنند.

عزم پایتخت لیتوانی در برقی کردن خدمات اتوبوس‌رانی

با ورود وسایل حمل‌ونقل جدید به بازار و تغییر در برنامه‌های مسیرها، اتوبوس‌ها هر ۱۵ دقیقه در ساعات اوج _حتی در مناطق دورافتاده و اغلب در مناطقی با تردد مسافران بیشتر_ حرکت خواهند کرد.

در حال حاضر، خدمات حمل‌ونقل عمومی توسط سه سرویس خدماتی توسط شهرداری ارائه می‌شود اما در آینده، این شهر قصد دارد تقریباً نیمی از خدمات جدید را از طریق شرکت‌های حمل‌ونقل خصوصی فراهم کند چراکه باور بر این می‌رود این اقدام، حمل‌ونقل عمومی را به سطح کیفی بهتری ارتقا خواهد داد. در عین حال، این امر تأثیر مضر بخش حمل‌ونقل بر محیط زیست را کاهش می‌دهد، زیرا شرکت‌های حمل‌ونقل خصوصی مسافران را با اتوبوس‌های برقی جابه‌جا می‌کنند.

شهردار پایتخت لیتوانی در این رابطه گفت: «هدف اقدامات این است که تا ۹۰ درصد جمعیت در هر نقطه از شهر به وسایل حمل‌ونقل عمومی دسترسی داشته باشند.» تصمیمات اخیر ویلنیوس، این شهر را به اولین شهر سبز در کشورهای بالتیک تبدیل کرده است و قصد دارد به عنوان یکی از شهرهای کربن‌صفر اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ معرفی شود.

کد خبر 742767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.