بازدید از بناها و محوطه‌های تاریخی ۳۰ فروردین رایگان است

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: به مناسبت فرارسیدن «روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی»، بازدید عمومی از بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی روز _پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳_ رایگان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فاطمه داوری امروز _یکشنبه نوزدهم فروردین_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع تشریح برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، اظهار داشت: یک برنامه سه ساله از چندی پیش از سوی ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی) انجام شده که میراث مقاوم در برابر بلاهای طبیعی، واکنش و ارزیابی این برنامه است و از سال ۲۰۲۴ در سه سال پیش رو اجرایی خواهد شد، همچنین سال ۲۰۲۴ مقارن با شصتمین سال ابلاغ منشور ونیز است.

وی افزود: شعار امسال روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی «بحران‌ها و منازعات از دریچه منشور ونیز» است، بنابراین ایکوموس به کشورها توصیه کرده که در این باره برنامه‌های خود را ارائه دهد؛ امسال در ایران به این مناسبت نیز یک شعار درنظر گرفته شده که به موضوع تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی اشاره دارد.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی گفت: برنامه‌هایی را در سطح ملی و استانی به همین مناسبت داریم که روز ۳۰ فروردین بازدید از بناها و اماکن فرهنگی تاریخی رایگان خواهد بود و تورهای بازدید از اماکن و بناهای تاریخی برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد. ضمن اینکه در روز ۳۰ فروردین مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در محل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار خواهد شد و از استادان و پیشکسوتان این حوزه تجلیل به عمل خواهد آمد.

داوری اضافه کرد: همچنین با همکاری صندوق توسعه، از بهره‌برداران موفق که مفهوم میراث‌فرهنگی را به خوبی توانسته‌اند ارائه دهند، تجلیل می‌شوند؛ این در حالی است که برنامه‌های پیوسته نیز داریم که برگزاری دو نشست تخصصی، برگزاری کنگره بررسی معماری از دیدگاه میراث‌فرهنگی، سمینار بین‌المللی به میزبانی استان سمنان از جمله این برنامه‌ها است.

وی یادآور شد: برگزاری ۱۰ نشست تخصصی در سراسر کشور با محوریت شعار سال، برگزاری نشست تخصصی به میزبانی شهر همدان از دیگر برنامه‌هایی است که به این مناسبت در نظر گرفته‌ایم.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در ادامه این نشست خبری یادآور شد: برنامه سال گذشته ایکوموس نیز درباره میراث‌فرهنگی و اقلیم بود. پیام و محور شعار و سال گذشته ایکوموس به دنبال این بود که جامعه جهانی خوانش کند و به دانش نهفته در این حوزه تاکید داشته باشد.

داوری اظهار کرد: در سال گذشته ۳۵ پروژه با مشارکت مردمی مرمت شد؛ در این باره خانه‌های تاریخی انتخاب شد که در بافت تاریخی باشند تا سکونت در آن بافت‌ها حفظ شود.

وی گفت: در سال گذشته با حضور بخش فنی استان‌ها یک دوره آموزشی را در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی با موضوع فرونشست برگزار کردیم؛ یکی از اتفاقاتی که مد نظر ما است این است که در نشست سمنان در دو هفته آینده، روش‌های نوین بین‌المللی بررسی خواهد شد و نتایج آن به همکاران و فعالان ابلاغ خواهد شد.

داوری خاطرنشان کرد: ایکوموس یک ساختار اصلی دارد و متشکل از کمیته‌هایی است و تعدادی نیز کمیته ملی دارد که نقش تسهیل‌گری را دارند و یک نهاد غیردولتی است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی و تجلیل از فعالان و کنشگران بناها و محوطه‌های تاریخی، تقدیر از استادکاران و پیشکسوتان مرمت و معماری سنتی، خیرین حفاظت و مرمت بناها و محوطه‌های تاریخی و فعالان و کنشگران اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد میراث فرهنگی، برترین‌ها در تحقق مسئولیت اجتماعی در حوزه بناها ومحوطه‌های تاریخی، برگزاری نشست تخصصی بحران‌ها و منازعات از دریچه منشور ونیز، برگزاری سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی (با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین در بناهای تاریخی) با حضور رئیس و اعضای کمیته علمی بررسی، تحقیق و مرمت سازه‌های تاریخی بین‌المللی (ایسکارسا) و برپایی نشست سراسری اعضای شوراهای فنی استان‌ها از جمله برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی است.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی گفت: در قالب دستورالعملی که تابع قانون مدیریت بحران تدوین شده در تلاشیم برنامه حفاظت را تدوین کنیم؛ تأثیراتی مثل زلزله آنی است و باید هوشیارتر با آن مواجه شد. یکی از کارهایی که در سال ۱۴۰۲ انجام دادیم این بود که تکلیف ماده ۱۳ قانون حمایت می‌گوید دستگاه‌ها مکلف هستند هزینه مرمت آثار را تأمین کنند در این باره بانک اطلاعاتی روشنی وجود نداشته است همیشه در فرایند ثبت آثار به شکل دولتی و خصوصی ثبت می‌شده است و اگر مالکیت دولتی داشته نمی‌دانستیم متعلق به کدام نهاد است. وی اکنون پایش انجام شد به سراغ ۷۰ نهاد رفتیم و دو مرحله آثار، پایش شد. از بین ۱۴ هزار بنای تاریخی می‌دانیم که ۲ هزار بنا در مالکیت یا تولیت دستگاه‌هایی هستند که از منابع دولتی بهره مند می‌شوند و ۱۹۰۰ اثر آن وقفی هستند.

وی گفت: برنامه مرمت ۵۰ بنای مشترک را داریم که همکاری‌های استانی برای آنها اتفاق افتاده است هدف این بوده که ۵۰ بنای در اضطرار را مرمت کنیم آن هم در قالب برنامه دو ساله‌ای که اگر تخصیص منابع یاری کند آن را به پایان می‌رسانیم. یک بسته اقدام مشترکی با همکاری وزارت میراث فرهنگی و بنیاد مسکن دیده‌ایم که با تمرکز بر صد روستا بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی و اقتصادی، پروژه صد روستا را پیش ببریم تقریباً حدود ۴۰ روستا از آن تعداد عملیاتی شده است. در حال توافق برای تأمین منابع ۶۰ روستای دیگر هستیم تا به نتیجه برسد.

داوری بیان کرد: ایکوموس نهاد غیردولتی هستند و کمیته‌های ملی دارند که آنها هم تلاش‌هایی را در حوزه‌های مطالعاتی دارند ما تفاهم‌نامه ای با آنها در سال گذشته داشتیم که هدف آن بهره گیری از دانش آنها بوده و قرار بوده به همکاری دو نهاد شکل بدهیم این همکاری اکنون با صورت مطلوب‌تری اتفاق افتاده است.

منبع: ایرنا
کد خبر 742648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.