وحشت از پاسخ پشیمان‌کننده با پیامدهای بین‌المللی!

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه نوزدهم فروردین ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شریان‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی، هدف مشروع مقاومت» نوشت: مقاومت اسلامی عراق روز گذشته در مهم‌ترین عملیات خود در حمایت از مردم بی‌دفاع فلسطین، یک پالایشگاه در شهر حیفا در فلسطین اشغالی را هدف قرار داد. در بیانیه مقاومت عراق آمده است: «مجاهدین مقاومت اسلامی عراق سحرگاه روز شنبه با استفاده از پهپاد، پالایشگاه نفت در حیفا در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دادند. ما در پاسخ به جنایت‌های صهیونیست‌ها در حق غیرنظامیان فلسطینی بر تداوم حمله به مراکز و مواضع دشمنان در راستای تکمیل مرحله دوم عملیات مقابله با اشغالگران و کمک به برادران‌مان در غزه تأکید داریم.»

روز گذشته همچنین رزمندگان مقاومت عراق پایگاه نظامیان امریکایی در میدان گازی «کونیکو» واقع در استان دیرالزور سوریه را با دو موشک هدف قرار دادند.

محمدمهدی یزدی، کارشناس مسائل نظامی، در گفت‌وگو با «ایران» درباره پیام این گسترش اهداف گفت: «در تحلیل حملات مقاومت عراق به مواضع و منافع رژیم صهیونیستی دو موضوع قابل توجه است؛ یکی نفس این حملات است که یک فتح باب و گشودن جبهه جدید در مقابل رژیم صهیونیستی بود و نشان می‌داد فقط از طرف شمال سرزمین اشغالی تهدید نمی‌شوند و از سمت شرق هم هدف قرار می‌گیرند. دیگر اینکه در این حملات هم تا جایی که اطلاع داریم برای هدف قراردادن عمق سرزمین‌های اشغالی از پهپاد استفاده شده که قدرت پهپادی به همراه توان موشکی، لبه تکنولوژی یک نیروهای نظامی است و وقتی پدافند اسرائیل هم قادر به رهگیری و انهدام آنها نیست، این نشانگر قدرت عملیاتی این گروه‌هاست و قطعاً این تمام توان این گروه‌ها نیست و هنوز درگیر جنگ مستقیم و ممتد با اسرائیل نشده‌اند.»

وحشت از پاسخ پشیمان‌کننده با پیامدهای بین‌المللی!

روزنامه کیهان در صفحه یادداشت روز خود به قلم محمدحسین محترم و با تیتر «وحشت از پاسخ پشیمان‌کننده با پیامدهای بین‌المللی!» نوشت: نکته مهم روز قدس امسال این بود که شاهد یک «خروش بین‌المللی» بودیم و اگر در سال‌های گذشته فقط مردم کشورهای اسلامی به خیابان می‌آمدند، امسال مردم در کشورهای غیراسلامی هم در دفاع از قدس و غزه به خیابان‌ها آمدند و جهان نشان داد عشق و انسانیت‌، مرز نمی‌شناسد و امسال همه دنیا قدس را از آن خود دانستند و آزادی آن را فریاد زدند. نکته مهم دیگر این بود که رژیم صهیونیستی روز قدس امسال در حالی شاهد خروش بین‌المللی علیه خود بود و در بحران نابودی خودساخته گرفتار شده که وحشت مرگبار ناشی از ترس پاسخ پشیمان‌کننده ایران وضع این رژیم جعلی را بحرانی‌تر کرده است. از یک طرف نتانیاهو ادعا می‌کند ما در آمادگی کامل برای پاسخ ایران هستیم، اما شهردار حیفا با عجز و ناتوانی خطاب به نتانیاهو می‌گوید «من چنین آمادگی را نمی‌بینم، چرا به ما نمی‌گوید چه کار کنیم؟!» عمق این سخن شهردار حیفا زمانی آشکار می‌شود که سخنگوی ارتش اسرائیل از ترس و هجوم اسرائیلی‌ها به فروشگاه‌ها و خودپردازهای بانک‌ها خبر می‌دهد تا مواد غذایی و ژنراتور برق را برای زمان ترس و انتظار پاسخ ایران ذخیره کنند. اما مهم‌تر اینکه به گفته رسانه‌های رژیم صهیونیستی «این ترس باعث از هم گسیختگی شدید جبهه داخلی اسرائیل شده است.»

نگرانی و ترس اسرائیل از زمانی جدی شد که اداره دریانوردی انگلیس اعلام کرد سیستم‌های جنگ الکترونیک ایران GPS منطقه و تمام کشتی‌ها در خلیج‌فارس و بحرین را از کار انداخته و اطلاعاتی از آنها ندارد. لذا رژیم صهیونیستی مجبور شد مراکز دیپلماتیک خود در برخی کشورها را تخلیه و سفارتخانه‌های خود در ۷ کشور منطقه را تعطیل کند و کابینه جنگ خود را به صورت تلفنی تشکیل دهد! نکته جالب توجه پس از فرمایش رهبری مبنی بر «پاسخ پشیمان‌کننده»، این است که اولین جایی که سطح هشدار به حالت فوق امنیتی درآمد، تل‌آویو و حیفا بود! چون اسرائیلی‌ها با این اقدام به خوبی نشان دادند که در محاسبات خود محاسبه کرده‌اند که رهبر معظم انقلاب قبلاً فرموده بودند «اگر غلطی از سردمداران رژیم صهیونیستی سر بزند، جمهوری اسلامی تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد»!

وحشت از پاسخ پشیمان‌کننده با پیامدهای بین‌المللی!

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عملیات ضدصهیونیستی قطعاً انجام خواهد گرفت» به سخنرانی روز گذشته رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم تشییع سردار زاهدی در اصفهان پرداخت و نوشت: «زمان، نوع، طرح و نقشه عملیات را ما تعیین می‌کنیم، عملیات به جای خود، به هنگام خود، با دقت و تدبیر و طرح لازم و با حداکثر آسیب‌رسانی به دشمن، به نحوی که او را از کارش پشیمان کند، قطعاً انجام خواهد گرفت.»

این گزاره بخشی از اظهارات سردار سرلشکر پاسدار محمدباقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح است که روز گذشته در مراسم تشییع پیکر شهید راه قدس، سردار سرلشکر محمدرضا زاهدی در پاسخ به اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی ایراد شد.

حال و هوای دیروز اصفهان اگر نگوییم پرشورتر از تشییع شهدای دهه ۶۰ دفاع مقدس بود، کمتر نبود. مردم همیشه در صحنه و انقلابی اصفهان پیکر شهید زاهدی را همچون دردانه‌ای در آغوش گرفتند و در بهشت رضوان در کنار هم‌رزمش حسین خرازی به خاک سپردند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح دیروز در آئین تشییع پیکر شهید زاهدی در اصفهان ضمن گرامیداشت یاد شهدا و امام شهیدان، خصوصاً شهیدان اصفهان، به ویژه شهید محمدرضا زاهدی گفت: امروز در مراسم تشییع شهیدی گرد آمده‌ایم که همرزم و یاور دائمی شهیدان سلیمانی، همدانی، عماد مغنیه و همه شهدای راه آزادی قدس شریف بود. شهید زاهدی جان خود را پس از ۴۳ سال مجاهدت تقدیم راه آزادی قدس شریف کرد، ملت بزرگ ایران و ملل آزاد جهان به برکت خون شهیدان «طوفان الاقصی» و شهدای دمشق روز جهانی قدس بی‌نظری را خلق کردند، حامیان رژیم صهیونیستی بدانند عمر این رژیم به سر آمده و تا اضمحلال کامل چیزی نمانده است.

وحشت از پاسخ پشیمان‌کننده با پیامدهای بین‌المللی!

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جاذبه قرآن» در پرونده‌ای ویژه به بررسی تجربه موفق برنامه تلویزیونی محفل پرداخت و نوشت: برنامه «محفل» در فصل اول با ۹۰ درصد رضایت به یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های مناسبتی صداوسیما بدل شد و امسال در حالی دومین فصل خود را در ماه مبارک رمضان میهمان خانه‌ها شده که با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته باز هم به پرمخاطب‌ترین برنامه در ماه مبارک رمضان بدل شده است؛ برنامه‌ای که نشان داد در صورت داشتن محتوا و فرم درست و جذاب می‌توان بدون برخورداری از چهره‌ها که به رویه چند سال اخیر سیما بدل شده است، به یکی از شاخص‌ترین و صد البته جذاب‌ترین برنامه‌های سیما در سالی که ماه مبارک رمضان با عید نوروز تقارن پیدا کرد، تبدیل شد.

فصل دوم ویژه‌برنامه «محفل» که به حوزه قرآن کریم اختصاص دارد و از تفاوت خاصی با دیگر برنامه‌های مشابه برخوردار است، ماه رمضان امسال هم مانند سری اول خود موفق بوده است. سیدمحمدحسین هاشمی‌گلپایگانی تهیه‌کننده برنامه محفل در این باره به «وطن امروز» گفت: همیشه این نگرانی درباره برنامه‌هایی مثل «محفل» وجود دارد که در فصل‌های بعد، توفیق فصل نخست را نداشته باشند. ما نیز این نگرانی را داشتیم اما به لطف خدا، کل گروه تولید تمام توانش را به کار بست و در طبق اخلاص گذاشت تا با فعالیتی چند برابر، کار به نحو شایسته‌ای پیش رود. ما تلاش خودمان را کردیم تا نظر مخاطب تأمین شود. سوژه‌های این فصل از برنامه نسبت به فصل قبل از نظر فنی سوژه‌های قوی‌تری بودند و خوشحالیم که مردم توانستند ارتباط بهتری با برنامه بگیرند.

وحشت از پاسخ پشیمان‌کننده با پیامدهای بین‌المللی!

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «فرصت ابتکار عمل برای ایران» را برگزید و نوشت: در سپهر سیاست نه موضوعات و مسائل مبتلابه صورتی ساده دارند و نه طبعاً از راه‌حل‌هایی دم‌دستی و کلیشه‌ای برخوردارند. حمله اسرائیل به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق نه‌فقط از این قاعده مستثنا نیست بلکه حتی پیچیدگی‌های خاص خود را هم دارد. این پیچیدگی‌ها ازجمله ناظر به عامل حمله (رژیمی یاغی و عزیز دردانه)، محل حمله (مکانی با مصونیت‌های شناخته‌شده و متعارف دیپلماتیک) و طرف حمله (کشورمان با پیشینه تولیت مقاومت) است. این ویژگی‌های پیچیده، محیط سیاسی را در خود می‌نوردد و هرگونه کنش و واکنش و فعل و انفعالی را به‌شدت تحت تأثیر مخاطرات چندوجهی خود قرار می‌دهد. ازاین‌رو جمهوری اسلامی که آماج حمله قرار گرفته و در موقعیت سوژه داستان واقع شده و همه توجهات و گمانه‌زنی‌ها متوجه واکنش احتمالی آن شده، لازم است مراقبت و دقت بیش از پیشی به خرج دهد تا هر اقدامی را که اراده می‌کند، با نگاهی کاملاً جامع‌الاطراف و با سنجیدگی حداکثری انجام دهد. بدیهی است که این مهم نیازمند تحلیل شرایط و فهم علل و عوامل دخیل در تصمیم اسرائیل به حمله به منافع دیپلماتیک ایران دارد.

نگارنده با اذعان به ضرورت کلی اعمال اصل راهبردی بازدارندگی در مرحله نخست و عمل متقابل منجر به بازدارندگی پایدار در مرحله بعدی و در صورت شکست مرحله نخست، بر این اعتقاد است که در موردِ خاصِ موضوع نوشتار حاضر، ایران نباید به روش‌های معمول و متعارف به مقابله به مثل دست بزند. بدیلی که می‌توان پیشنهاد کرد، ناظر به این است که اقدامات تهران دست‌کم در حال حاضر روی تدابیر و ابتکارات دیپلماتیک متمرکز شود؛ بنابراین لازم است که از تمام ابزارهای دیپلماسی آشکار و پنهان بهره گرفته شود. باید درباره آنچه اسرائیل هدف‌گذاری کرده و در بالا به مواردی چند از آن اشاره شد، دست به مهندسی معکوس زد. خردورزی ایجاب می‌کند که تهدید ناشی از حمله مورد بحث تبدیل به فرصت شود؛ به گونه‌ای که رژیم اشغالگر را وادار به قبول آتش‌بس در غزه کند.

وحشت از پاسخ پشیمان‌کننده با پیامدهای بین‌المللی!

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تست دلاری بازار خودرو» نوشت: سنجش نبض بازار خودرو برای پاسخ به یک ابهام نشان می‌دهد قیمت محصولات خودرویی از سال ۹۶ تاکنون، تنها متأثر از نرخ ارز نبوده و در بازه زمانی مذکور حتی از تورم عمومی نیز پیشی گرفته است. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که نرخ دلار در هفت سال گذشته ۱۶.۱۵ برابر شده، حال آنکه قیمت خودرو در این بازه زمانی به‌طور میانگین ۱۸.۷۴ برابر شده است. بنابراین رشد قیمت خودرو بیشتر از نرخ دلار بوده است. می‌توان به سادگی به این نتیجه رسید که سیاست‌گذار خودرو در این سال‌ها مسیر پرخطایی را طی کرده و با گستردگی سایه خود بر خودرو طی هفت سال گذشته، «سکوی پرش» برای قیمت این کالای مصرفی خانوارها فراهم کرده است. جهش دلاری قیمت خودرو نشان می‌دهد «سرکوب قیمت» با «قیمت دستوری» به ریزش عرضه از یکسو و رویش تقاضای سفته‌بازانه در بازار از سوی دیگر منجر شده که پیامد آن، «معاملات با قیمت نامتعارف» بوده است. اگر تنظیم‌گری درست انجام شده بود، امروز «قیمت بازار» جای «قیمت‌های نامتعارف» نشسته بود.

وحشت از پاسخ پشیمان‌کننده با پیامدهای بین‌المللی!

کد خبر 742394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.