ساخت‌ بزرگ‌ترین بنای چاپی سه‌بعدی جهان در سوئیس

سوئیس از آغاز ساخت‌وساز بزرگ‌ترین ساختار چاپی سه‌بعدی جهان، برج سفید، با ۳۲ ستون در ساختار آن خبر داد که قرار است در روستای مولنز واقع در رشته‌کوه آلپ بنا شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، برج سفید، بزرگ‌ترین برج چاپی سه‌بعدی جهان است که عملیات ساخت‌وساز آن در روستای مولنز در کوه‌های آلپ سوئیس به‌تازگی آغاز شده است. این برج ستونی قرار است محلی برای برگزاری رویدادهای موسیقی و تئاتر مورد استفاده قرار گیرد و تاکنون ساخت هشت از ۳۲ ستون Y شکل آن به پایان رسیده است. هر یک از این ستون‌ها الگویی از جزئیات بافتی منحصربه‌فرد دارند.

ساخت‌ بزرگ‌ترین بنای چاپی سه‌بعدی جهان در سوئیس

برج سفید؛ بزرگ‌ترین ساختار چاپی سه‌بعدی جهان

ساخت‌وساز برج سفید با استفاده از یک ربات اختصاصی انجام می‌گیرد که بتن را اکسترود می‌کند و هر لایه را در ارتفاع هشت میلی‌متری می‌سازد. این تکنیک با حذف نیاز به چارچوب سنتی، عصر جدیدی از امکانات طراحی معماری را با استفاده از پرینت سه‌بعدی نوید می‌دهد. در ساخت برج سفید از بتن پرینت سه‌بعدی به‌عنوان یک بخش ساختاری اولیه استفاده می‌شود و تقویت‌کننده‌های فولادی در طول فرآیند چاپ رباتیک ادغام شده است. استفاده از مواد لایه‌ای، چاپ سه‌بعدی دقت بالایی در ایجاد طرح‌های پیچیده و سفارشی ارائه می‌دهد و عصر جدیدی را در تولیدات معرفی می‌کند.

برج سفید دارای پنج طبقه و اتاق‌های مختلف، از مناطق بزرگ‌تر و روشن‌تر در بالا تا مناطق خلوت‌تر و آرام‌تر در پایه بنا، است. یک پلکان مارپیچ نیز بازدیدکنندگان را از کنار ستون‌ها و به‌صورت منطقه به منطقه تا بالاترین بخش برج هدایت می‌کند که با گنبدی به ارتفاع هشت متر پوشانده شده است.

این ساختار که قدرت تولید دیجیتال و طراحی محاسباتی را نشان می‌دهد، بر مزایای مالی و زیست‌محیطی اجرای فناوری چاپ سه‌بعدی تأکید خاصی دارد. انتظار می‌رود این طرح در تابستان ۲۰۲۴ به روی عموم باز شود و یک مرکز فرهنگی با استفاده از نوآوری‌های معماری پیشرفته را ارائه دهد.

ساخت‌ بزرگ‌ترین بنای چاپی سه‌بعدی جهان در سوئیس

دیگر پروژه‌های معماری با چاپ سه‌بعدی

عربستان سعودی در حال حاضر خانه اولین مسجد چاپ سه‌بعدی جهان با مساحت پنج‌هزار و ۶۰۰ متر مربع است. این مسجد که ظرف ۶ ماه تکمیل شد، از جدول زمانی پیش‌بینی‌شده امارات متحده عربی برای تلاشی مشابه پیشی گرفت. از سوی دیگر تیم‌های طراحی سه‌بعدی جهانی به‌تازگی از ابزارها و محصولات مختلفی برای نوسازی فرآیندهای ساخت‌وساز از جمله یک معمار هوش مصنوعی، یک کتابخانه دیجیتالی حاوی ۶۰ طرح از پیش طراحی‌شده، یک مصالح ساختمانی جدید سازگار با محیط زیست و یک چاپگر روباتیک رونمایی کرده‌اند که ساخت‌وسازهای چند طبقه را تسهیل می‌کند.

تیم فناوری‌های ساخت‌وساز دیجیتال زوریخ نیز طراحی محاسباتی، ساخت دیجیتال و مواد جدیدی را برای کشف روش‌های تولید غیرمسطح توسط علم رباتیک با یکدیگر ادغام کرده است که محدودیت‌های اولیه مرتبط با چاپ سه‌بعدی را برطرف می‌کند.

کد خبر 741666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.