دشت قزوین به تزریق مصنوعی آب نیاز دارد

مشاور استاندار قزوین و رئیس ستاد احیا و پایدارسازی دشت قزوین گفت: نیازمند تزریق مصنوعی آب به سفره‌های زیرزمینی دشت قزوین هستیم و با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری می‌توان فرونشست این دشت را کنترل کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا در قزوین، محمدتقی امانپور بعدازظهر امروز -چهارشنبه پانزدهم فروردین‌- در نشست الگوی کشت در بخش کشاورزی که در سالن جلسات باغستان برگزار شد، اظهار کرد: کشاورزی اقتصادی و مزیت‌آفرینی برای کشاورزان در اجرای طرح الگوی کشت لحاظ شود.

وی افزود: از همین‌رو در اجرای طرح الگوی کشت باید اثربخش بودن طرح تعیین شود و اینکه با اجرای این طرح چه میزان باعث افزایش کمی و کیفی محصول کشاورزی خواهد شد.

رئیس ستاد احیا و پایدارسازی دشت قزوین با بیان اینکه امکان پایش الگوی کشت در استان ضروری است، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی بایستی ابزار کشاورزی هوشمند و آنلاین در مزارع را تجهیز کند چرا که علاوه بر انتقال سریع‌تر اطلاعات بخش کشاورزی به بهره برداران می‌تواند مزیت آفرینی برای کشاورزان نیز داشته باشد.

امانپور با بیان اینکه توسعه پایدار محور کشاورزی در قزوین است، ادامه داد: با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌توان طرح‌های مهم بخش کشاورزی و آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان قزوین پیاده‌سازی کرد. ظرفیت و سرمایه‌های بزرگی در استان قزوین وجود دارد که از طریق مولد سازی می‌توان سرمایه گذاری مناسب و طرح‌های خوبی را در بخش کشاورزی این استان اجرا کرد.

وی ادامه داد: طرح پایش هوشمند وضعیت بخش کشاورزی می‌تواند برای اولین بار در کشور در استان قزوین اجرا شود، چراکه این استان ابزار، فن آوری و ظرفیت مناسب برای اجرای طرح را دارد.

مشاور استاندار قزوین با اشاره به کمبود منابع آبی در استان، تصریح کرد: ابزار خلق ارزش افزوده در استان آب است و وجود بازار آب در استان به شفاف‌سازی وضعیت چاه‌های آب و رعایت استانداردهای مورد نظر کمک می‌کند.

امانپور اظهار کرد: افت سفره و فرونشست زمین یکی از دغدغه‌های مهم استان محسوب می‌شود که فرونشست زمین فرایندی یک‌طرفه است که نیازمند تزریق مصنوعی آب به سفره‌های زمینی دشت قزوین هستیم و با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری می‌توان این فرونشست را کنترل کرد.

وی گفت: امکان تولید آب بیشتر از مصرف با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، بهینه‌سازی مصرف آب با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و روش‌های قابل قبول، استفاده از آب‌های غیرمتعارف، الگوی کشت و نهادینه شدن آن می‌تواند راهگشای مشکلات محدودیت منابع آبی استان باشد.

رئیس ستاد احیا و پایدارسازی دشت قزوین به ضرورت استفاده از گونه‌های گیاهی و جانوری پرداخت و افزود: محصولات کم‌آب‌بر، مقاوم به شوری و خشکی و پرمحصول و به‌کارگیری علم و فن‌ آوری نوین می‌تواند راهگشای مشکلات محدودیت منابع آبی استان باشد.

کد خبر 741381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.