روز جهانی کتاب کودک ۲۰۲۴ + شعار و محبوب‌ترین کتاب‌های داستان هر قاره

روز جهانی کتاب کودک هر سال در ۲ آوریل جشن گرفته می‌شود. این روز با هدف افزایش آگاهی نسبت به مطالعه و اهمیت آن در شکل‌دهی ذهن جوانان آینده انتخاب شده است. شعار ۲۰۲۴ روز جهانی کتاب کودک، «با بال تخیل، از دریاها عبور کنید» است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کتاب‌ها به بچه‌ها احساس گریز از واقعیت‌ها یا شرایط دشوار را می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهند داستان‌ها را با شرایط خودشان و به زبانی کشف کنند که می‌فهمند. یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های زندگی، هدیه دادن کتاب به کودک و تماشای کشف دنیای جادویی خواندن آن‌ها است. روز جهانی کتاب کودک، روز تولد هانس کریستین اندرسن، نویسنده دانمارکی معروف داستان‌های جوجه اردک زشت، دختر کبریت‌فروش، پری دریایی کوچک است.

تاریخچه روز جهانی کتاب کودک

ایده روز جهانی کتاب کودک توسط جلا لپمن، نویسنده و روزنامه‌نگار آلمانی، که کتابخانه بین‌المللی جوانان را در مونیخ در سال ۱۹۴۹ تأسیس کرد، پیشنهاد شد و اکنون روز جهانی کتاب کودک توسط هیئت بین‌المللی کتاب برای جوانان، که یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در بریتانیا است، حمایت می‌شود. مسابقات نویسندگی، اعلام جوایز کتاب و رویدادهایی با حضور نویسندگان ادبیات کودک از جمله فعالیت‌هایی است که سالانه برگزار می‌شود. هر سال بخش ملی متفاوتی از هیئت بین‌المللی کتاب برای جوانان به عنوان حامی بین‌المللی روز جهانی کتاب کودک انتخاب می‌شود، موضوعی را انتخاب می‌کند و به نویسنده‌ای سرشناس از کشور میزبان سفارش می‌کند تا پیامی برای کودکان جهان بنویسد و تصویرگر معروفی نیز برای طراحی پوستر انتخاب می‌شود. بعضی از کتاب‌های داستان در هر قاره‌ای بیشتر از سایرین محبوبیت دارند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌شود.

آمریکا

کتاب «آن در گرین گیبلز» قدیمی‌ترین کتاب در ایالات متحده است که به سال ۱۹۲۱ بازمی‌گردد و هنوز دارای محبوبیت ویژه‌ای است اما کتاب «اعجوبه» که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد و در مورد سر گذشت نوجوانی با چهره غیرطبیعی، اکنون پرطرفدارترین داستان در آمریکا است.

روز جهانی کتاب کودک + شعار و محبوب‌ترین کتاب‌های داستان هر قاره

آنا ماریا ماچادو یکی از محبوب ترین نویسندگان کودک برزیل است و کتاب «نینا بونیتای» او در مورد یک خرگوش سفید که می‌خواهد مانند دختر زیبای مورد علاقه‌اش سیاه‌رنگ شود، محبوب‌ترین کتاب در آمریکای لاتین است.

آفریقا

کتابی که بالاترین امتیاز را با تعداد قابل توجهی از نقدها دریافت کرده است، کتاب «دو پای او» که توسط مردیث دیویس و بر اساس شخصیت واقعی ربکا اوویتونز، دختر رواندایی با پای پرانتزی، نوشته شده است.

اروپا

هری‌پاتر هنوز دوست‌داشتنی‌ترین کتاب در اروپا محسوب می‌شود اما کتاب‌های «بدو پسر بدو» نویسنده لهستانی و «قصه‌های مومین» تووه یانسون فنلاندی در این قاره محبوب هستند.

آسیا

کتاب «نارنجی و آبی جهان برزو» اثر مارینا آبرامز یکی از محبوب‌ترین داستان‌های آسیایی است که اتفاق‌هایی را در مورد یک پسر کوهستانی تاجیک در فرهنگ باستانی آسیای مرکزی (قزاقستان) شرح می‌دهد.

کتاب «یک هلو و هزار هلوی» صمد بهرنگی نیز در خاورمیانه جزو کتاب‌های محبوب است که داستان دو نوجوان و یک درخت هلو را روایت می‌کند.

روز جهانی کتاب کودک + شعار و محبوب‌ترین کتاب‌های داستان هر قاره

کد خبر 741043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.