گران فروشی چه مجازاتی دارد؟ چطور با گران فروشان برخورد کنیم؟

مجازات گران فروشی در قانون تعزیرات حکومتی مورد توجه قانونگذار قرار گرفته و مجازات آن حسب مورد از پرداخت جریمه ی نقدی تا تعطیلی محل کسب و کار و لغو پروانه کسب متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عضو رسمی مرکز وکلا البرز گفت: یکی از دغدغه‌های مصرف‌کنندگان و خریداران در شرایطی که تورم روزبه‌روز افزایش می‌یابد خرید کالا به قیمت واقعی آن است. منشأ نگرانی آن‌جاست که با افزایش تورم نرخ کالاها همواره در حال تغییر بود و ازاین‌جهت گاهی تشخیص گران‌فروشی از تورم برای خریداران مشکل خواهد بود. تورم افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در یک بازه زمانی مشخص است حال آن که در گران‌فروشی عملاً و در حقیقت قیمت کالای موردنظر افزایش نیافته بلکه کالا و یا خدمت به قیمتی بیش‌از نرخ تعیین‌شده فروخته می‌شود.

سیده پگاه حسنین افزود: در قوانین مختلف تعاریفی از گران فروشی آمده است:

ماده دو قانون تعزیرات حکومتی

گران فروشی: عبارت است از عرضه کالا یا خدمات به بهای بیش از نرخ‌های تعیین شده توسط مراجع رسمی به طور علی‌الحساب یا قطعی و عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت گذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار گردد.

ماده ۵۷ قانون نظام صنفی

گران فروشی: عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهایی بیش از نرخ‌های تعیین شده به وسیله مراجع قانونی ذی ربط، عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت گذاری و انجام دادن هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار گردد.

ماده ۱ قانون تشدید مجازات محتکران و گران‌فروشان

گران فروشی: عبارت است از عرضه کالا به بیش از نرخ متعارف، و در مورد کالاهایی که به دست دولت توزیع می‌شود به بیش از نرخ تعیین‌شده توسط دولت.

مجازات گران فروشی

بر اساس ماده یک قانون تعزیرات حکومتی رعایت مقررات قیمت‌گذاری و ضوابط توزیع یک اصل و ضرورت قانونی است و گران فروشی به عنوان یک جرم در قوانین دارای مجازات بوده و قابلیت پیگیری را خواهد داشت.

بر اساس قانون نظام صنفی علاوه بر جبران خسارت وارد شده به خریدار و مصرف کننده جریمه نقدی نیز در نظر گرفته خواهد شد که جریمه‌ها بر اساس میزان و دفعات تخلف به صورت زیر محاسبه خواهند شد:

در مرتبه اول به دو برابر مبلغ گران‌فروشی

در مرتبه دوم به چهار برابر مبلغ گران‌فروشی

در مرتبه سوم به شش برابر مبلغ گران‌فروشی جریمه

و علاوه بر پرداخت جریمه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به‌مدت دو هفته نصب می‌شود.

در مرتبه چهارم به ۸ برابر مبلغ گران‌فروشی جریمه

پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌عنوان متخلف صنفی به‌مدت یک‌ماه نصب می‌شود.

در مرتبه پنجم و مراتب بعدی به ۱۰ برابر مبلغ گران‌فروشی

پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌عنوان متخلف صنفی به‌مدت دو ماه نصب می‌شود. همچنین به مدت شش‌ماه، پروانه کسب وی تعلیق و محل کسب تعطیل می‌شود.

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم گران‌فروشی

افراد می‌توانند علاوه بر شکایت از گران‌فروشی از طریق سامانه ۱۲۴ و یا در سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات تخلف را به عنوان گزارش دهنده اعلام نمایند. همچنین در سامانه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌توانند ثبت شکایت کنند. سازمان بازرسی کل کشور و دادستان نیز از دیگر راه‌های طرح شکایت در موضوع گران‌فروشی هستند.

منبع: همشهری آنلاین

کد خبر 740681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.