خصولتی‌ها از رقابت نامتوازن با بخش خصوصی بپرهیزند

قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین بر لزوم زمینه‌سازی سرمایه‌گذاری مردم در تولید و استفاده از سرمایه انسانی کشور توسط مسئولان و نیز مصرف کالاهای داخلی توسط مردم تاکید کرد و گفت: خصولتی‌ها از رقابت نامتوازن با بخش خصوصی بپرهیزند، چرا که موجب سرخوردگی بخش خصوصی و کاهش مشارکت مردم در فعالیت تولیدی می‌شود.

علیرضا خجسته‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص الزامات تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: نکته مهمی که در نام‌گذاری سال‌ها وجود دارد این است که از سال ۱۳۹۶ به بعد کلیدواژه «تولید» وجه مشترک نام‌گذاری سال‌ها شده است، چرا که زیربنای هر کاری که به نفع و صلاح مردم باشد، تولید کشور خواهد بود.

وی افزود: با رونق تولید شاهد رفاه اجتماعی، شکوفایی اقتصادی، رونق اشتغال و رفع بیکاری خواهیم بود، اما می‌بینیم که هر سال رهبر معظم انقلاب در کنار واژه تولید، کلیدواژه‌های مختلفی به کار می‌برند که این‌بار به کلیدواژه مشارکت مردم پرداختند و این مهم کامل کننده منظومه مد نظر ایشان در حوزه تولید است.

مسئولان باید زمینه‌ساز حضور مردم در تولید باشند

قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین در خصوص ابعاد مشارکت مردم به ذکر سه جنبه لازم‌الاجرا پرداخت و گفت: جنبه اول در خصوص سرمایه مادی مردم است و اینکه مسئولان باید زمینه‌ساز حضور مردم در سرمایه‌گذاری‌ها و تولید و اقتصاد کشور باشند که جنبه بسیار مهمی است؛ این موضوع از قانون‌گذاری گرفته تا بحث‌هایی که در اجرا وجود دارد را شامل می‌شود، در خصوص قانون‌گذاری می‌توان گفت که سیاست کلی اصل ۴۴ و قانون این اصل به همراه کمیسیون مربوطه در مجلس وجود دارد، اما در اجرا نیز لازم است خصوصی‌سازی و تسهیل سرمایه‌گذاری مردم انجام شود.

لزوم استفاده از سرمایه انسانی کشور در راستای جهش تولید

وی تصریح کرد: جنبه دوم موضوع سرمایه‌های انسانی است؛ سرمایه انسانی کشور ما قابل توجه و تأمل است؛ کشوری که جوانان و نخبگان و افراد متخصص زیادی در زمینه‌های فنی، اقتصادی و تربیت‌شدگان و فارغ‌التحصیلان بسیاری از دانشگاه‌های مختلف دارد؛ لازم است صاحب‌منصبان و مسئولان اجرایی کشور در این حوزه هم راهکارهایی را برای سال جدید پیش رو داشته باشند و تعریف کنند.

مردم با مصرف تولیدات ملی به جهش تولید کمک کنند

خجسته‌پور ادامه داد: جنبه سوم مربوط به خود مردم است؛ مردم می‌توانند با مصرف کالاها و تولیدات داخلی و ملی به افزایش رونق تولید در کشور کمک کنند؛ به‌طور قطع نانی که کارگر ایرانی از مصرف کالای ایرانی بر سر سفره خود ببرد بسیار ارزشمندتر از آن است که ما بازار مصرف کالاهای خارجی و در پی لوکس‌گرایی و تجمل‌گرایی باشیم، بنابراین اقدام در خصوص سه جنبه مذکور سال ۱۴۰۳ را مزین به شعار زیبای مقام معظم رهبری خواهد کرد.

وی تاکید کرد: راهکارهایی که گفتیم در حوزه اجرایی، تسهیل فضای کسب و کار، جذب سرمایه‌های مردم و نیز تسهیل سرمایه‌گذاری مردم باید به کار برود که تسهیلگر حضور مردم به عنوان سرمایه‌های ارزشمند انسانی در حوزه کارآفرینی و اقتصاد و تولید خواهد بود.

شبه‌دولتی‌ها از مردم جدا نیستند

قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین در خصوص نحوه رفتار با شرکت‌های شبه‌دولتی یا خصولتی گفت: بخش عظیمی از اقتصاد کشور در اختیار شرکت‌های شبه‌دولتی یا خصولتی‌ها است که خود این شرکت‌ها نیز جدا از این فضا نیستند؛ اینکه ما تصور کنیم نام خصولتی موجب می‌شود که این شرکت‌ها فضای جدایی در اقتصاد کشور داشته باشند، اشتباه است.

خصولتی‌ها زمینه رشد شرکت‌های کوچک‌تر را فراهم کنند

وی تاکید کرد: حتماً در بنگاه‌های اقتصادی شبه‌دولتی هم سرمایه‌های ناب انسانی وجود دارد و قسمت اعظمی از سرمایه‌های عظیم اقتصادی کشور در اختیار آن‌ها است؛ بنابراین چنین شرکت‌هایی می‌توانند دو کار اصلی را برای تحقق شعار سال انجام دهند؛ اول اینکه زمینه رشد را برای شرکت‌های دست پایین‌تر و کوچک‌تر که در زنجیره ارزش آنها قرار می‌گیرند، فراهم کنند و دوم اینکه از رقابت‌های بیهوده با بخش خصوصی پرهیز کنند، چرا که گاهی بخش خصوصی در حوزه‌ای بدون رانت می‌تواند بسیار توانمند عمل کند و خود را نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی شرکت‌های شبه‌دولتی به رقابت نامتوازن با بخش خصوصی بپردازند، به‌طور قطع به ضرر اقتصاد کشور تمام می‌شود و بخش خصوصی را دچار سرخوردگی می‌کند و به مشارکت مردم در فعالیت تولیدی لطمه وارد خواهد کرد.

کد خبر 740267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.