بلاهای دنیوی حکیمانه است

یک کارشناس دینی گفت: یکی از حکمت‌های بلاهای دنیا این است که انسان در درگاه الهی بشکند و دریابد که تا چه میزان عاجز است، بنابراین بلاها نیز حکیمانه در عالم قرار داده شده و باید انسان صبر کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام مسعود عالی در برنامه «یک ظهر بهاری» با تاکید بر اینکه صبر و استقامت در مسیر بندگی از جمله واجباتی است که افراد برای طی کردن مسیر بندگی به آن نیاز دارند، اظهار کرد: در قرآن کریم زمانی که بهشتیان وارد بهشت می‌شوند ملائکه به آن‌ها خوش آمد می‌گویند و تعبیر قرآن این است که می‌گویند «سَلاَمٌ عَلَیْکُم بِمَا صَبَرْتُمْ» و خداوند نیز زمانی که می‌خواهد خوش آمد بگوید می‌فرماید «إِنِّی جَزَیْتُهُمُ الْیَوْمَ بِما صَبَرُوا»، زیرا همه خوبی‌ها در صبر وجود دارد.

وی صبر را زمینه همه اعمال بیان کرد و افزود: هر عمل خوبی که بخواهید انجام دهید باید صبر داشته باشید، هم چنان که در پشت روزه و تحمل گرسنگی و تشنگی، نماز، خمس و زکات صبر وجود دارد، لذا پشتوانه تمام خوبی‌ها صبر و استقامت است.

این کارشناس دینی اضافه کرد: مسیر تا خدا، مسیر ناهموار است، در عالم دنیا سختی‌هایی دارد و صراط که گفته می‌شود از مو باریک‌تر و از شمشیر تیزتر است به همین دلیل است که در دنیا مسیری که انسان به سمت خدا می‌رود دقیق است و مشکلات دارد.

حجت‌الاسلام عالی با اشاره به حال انسان در دنیا و تنازعی که با آن مواجه است، عنوان کرد: از طرفی نفس در درون انسان است که دائم به بدی‌ها امر می‌کند و تا زمانی که انسان به نفس سواری می‌دهد، دشمنی نفس را حس نمی‌کند، اما فردی که در برابر نفس می‌ایستد ناگهان متوجه می‌شود که نفس مخالفت کرده و انسان درون خود جدالی را حس می‌کند؛ از طرفی نیز عقلی وجود دارد که می‌خواهد انسان را به سمت خدا ببرد، عقل انسان و نفس لوامه به سمت خدا میل دارد و این دوگانگی در درون انسان وجود دارد و باید در برابر نفس استقامت داشته باشد.

وی دشمن دیگر انسان را وسواس شیطان عنوان کرد و ادامه داد: از سوی دیگر دشمنی بیرون از انسان است و آن را اغوا می‌کند؛ شیطان و نفس با یکدیگر همدست می‌شوند و در این مسیر شیطان به ویژه در برابر شیعیان امیرمومنان (ع) قرار می‌گیرد و در مسیر صراط مستقیم دام پهن می‌کند؛ در عین حال باید دانست که شیطان موجود متکبری است و اگر به موجودات متکبر بی اعتنایی کنند، از انسان دور می‌شوند، لذا راه خلاص شدن از شرّ شیطان صرفاً ذکر نیست و اصل کار این است که انسان در عمل مخالفت کند.

این خطیب با تاکید بر لزوم استقامت در مسیر بندگی تصریح کرد: از سوی دیگر انسان در عالم دنیا قرار دارد و عالم دنیا، عالم بلا و مشکلات است و اینگونه نبوده که خدا هم درباره آن نمی‌دانسته، چرا که خداوند عوالمی دارد که هیچ رنج و بلایی در آن نیست و می‌توانست دنیا را همانند آن‌ها خلق کند اما عالم دنیا، عالم امتحان است.

حجت‌الاسلام عالی اضافه کرد: یکی از حکمت‌های بلاهای دنیا این است که انسان در درگاه الهی بشکند و دریابد که تا چه میزان عاجز است، بنابراین بلاها نیز حکیمانه در عالم قرار داده شده و باید انسان صبر کند و با خدا درگیر نشود.

وی با اشاره به اینکه مسیر و صراط الهی از میان مشکلات و سختی‌ها و گناهان عبور می‌کند، گفت: راه بهشت از جهنم می‌گذرد و این در قرآن کریم است که می‌فرماید «وإِنْ مِنکُمْ إِلَّا وَارِدُهَا»، یعنی صراط بر جهنم نیست، بلکه در جهنم است و خداوند فرموده همه وارد جهنم می‌شوند، اما نفرموده همه خارج می‌شوند.

این کارشناس دینی تاکید کرد: صراطی که باید در عالم آخرت از آن عبور کنیم، باطن همان صراطی است که در دنیا از آن به سمت خدا می‌رویم و آن راه، راه بندگی است و افرادی که در عالم دنیا خوب عمل کرده‌اند و در گناه و آلودگی قرار نگرفتند، در آخرت در جهنم قرار نمی‌گیرند و افرادی که در این دنیا به جهنم گناهان و ظلم گرفتار شدند در آخرت نیز گرفتار می‌شوند.

کد خبر 740198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.