جنجال‌های بدون نتیجه و ناکامی در کسب جام

تیم فوتبال استقلال تهران در سال ۱۴۰۲ هیچ جامی کسب نکرد و به لیگ‌ قهرمانان آسیا هم نرفت، اما این سال را با صدرنشینی در لیگ‌برتر به پایان رساند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم فوتبال استقلال تهران در سال ۱۴۰۲ روزهای پرحادثه‌ای را سپری کرد و هواداران این تیم در این سال به‌جای آرامش و قهرمانی، شاهد دعوا و تنش و تغییرات بودند. آبی‌ها مطابق معمول سال‌های گذشته تغییرات زیادی در کادر فنی، بازیکنان همچنین کادر مدیریتی باشگاه را تجربه کردند؛ به این ترتیب چندین بار اعتصاب در تمرین، اختلاف مدیر باشگاه با سرمربی و تغییر سرپرست اتفاقات مهم سال ۱۴۰۲ استقلال بودند.

مشکلات مدیریتی استقلال در سال ۱۴۰۲

تغییرات فنی و مدیریتی در فوتبال ایران و خصوصاً باشگاه استقلال به امری عادی و قابل پیش‌بینی تبدیل شده است. علی فتح‌الله‌زاده پس از حواشی زیادی که داشت اوایل سال ۱۴۰۲ از سمت مدیرعاملی استقلال برکنار شد. پس از وی اوضاع عجیب‌تر شد و حجت کریمی با حواشی انتقال علیرضا بیرانوند و درگیری در کمپ حجازی مدت‌ها تیتر یک اخبار و رسانه‌ها بود، اما دورانش دوامی نداشت و علی خطیر در بازگشت به استقلال این بار مدیرعامل شد و وی هم درگیری‌های زیادی با جواد نکونام داشت.

جنجال‌های بدون نتیجه و ناکامی در کسب جام

کادرفنی استقلال هم پس از بالا رفتن حواشی ریکاردو ساپینتو و کسب نکردن نتیجه مطلوب، دستخوش تغییرات شد و گزینه‌ای که هواداران مدت‌ها در انتظارش بودند (البته با تأخیر و ماجراهای زیاد) روی نیمکت نشست. جواد نکونام پس از عملکرد خوبش در نساجی و فولاد بالاخره سرمربی استقلال شد و تا اینجای کار با حضور در صدر جدول در میان خیل عظیم مدعیان عملکرد خوبی در لیگ داشته است.

حذف از لیگ قهرمانان آسیا و بازگشت علی خطیر

شروع سال جدید برای استقلال با خبر حذف از آسیا شروع شد. علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل وقت این باشگاه نتوانست راهکاری برای پرداخت مطالبات آندره‌آ استراماچونی پیدا کند و در نهایت از سمت خود کنار رفت. حجت کریمی که عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال بود به سمت سرپرستی منصوب شد و توانست با رایزنی مطالبات استراماچونی را بپردازد، اما به‌دلیل پایان بارگذاری مدارک صدور مجوز حرفه‌ای، تنها جلوی کسر امتیاز را گرفت.

جنجال‌های بدون نتیجه و ناکامی در کسب جام

علی خطیر به‌عنوان مدیرعامل این باشگاه منصوب و هیئت مدیره نیز دستخوش تغییرات شد تا تیم مدیریتی جدید روی کار بیاید. خطیر و نکونام از همان ابتدا اختلاف داشتند. اختلاف‌ها از عدم جذب بازیکنان مدنظر، سقف بودجه وافراد پیرامون باشگاه شروع شد و همچنان ادامه دارد. باوجود مداخله برخی پیشکسوتان و حتی علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی، آشتی خطیر و نکونام خیلی طول نکشید و اختلاف‌ها دوباره سر باز کرد.

رویاپردازی جواد نکونام با تیم محبوب

سال ۱۴۰۲ برای جواد نکونام سال بازگشت دوباره به استقلال آن هم پس از ۱۳۱ ماه بود. از ۳۱ تیرماه ۱۳۹۱ که در هیئت فوتبال تهران پای برگه قرارداد با استقلال را به عنوان بازیکن امضا کرد تا سی‌ویکم خرداد ۱۴۰۲ که به عنوان سرمربی استقلال در سالن همایش‌های بانک شهر قراردادش را به امضا رساند، ۱۱ سال زمان لازم بود تا او به عنوان نفر اول نیمکت به تیم محبوبش برگردد.

جنجال‌های بدون نتیجه و ناکامی در کسب جام

استقلال ایستگاه چهارم کاپیتان اسبق تیم ملی و اوساسونا در عرصه مربیگری بود. او پس از شروع مربیگری در خونه‌به‌خونه بابل در لیگ دسته اول در سال ۹۶ و در ادامه حضور در نساجی و فولاد، در استقلال جای ریکاردو ساپینتو، سرمربی جنجالی پرتغالی آبی‌پوشان را گرفت. رسیدن به فینال جام حذفی و قرار گرفتن در رده سوم لیگ، میراث سرمربی پرتغالی با استقلال بود و نکونام مأموریت داشت تا دوباره آبی‌ها را به جاده قهرمانی برگرداند. وی پس از امضای قرارداد با استقلال از آرزوهایش در این تیم صحبت کرد و نشان داد که با اهداف بزرگی می‌خواهد روی نیمکت آبی‌پوشان بنشیند.

جابه‌جایی‌های قابل پیش‌بینی در بین بازیکنان

سال ۱۴۰۲ بازیکنان زیادی در استقلال در حال رفت‌وآمد بودند و برخی از آن‌ها که قرار بود نباشند باز هم تمدید کردند. مهم‌ترین جداشدگان تیم آبی‌پوش تهرانی، مهدی قایدی و محمد محبی بودند که وجود آن‌ها در ترکیب استقلال، خط حمله خطرناکی برای آبی‌ها ساخته بود. سجاد شهباززاده، ارسلان مطهری، سعید مهری، رضا میرزایی هم در سال جاری از جمع پایتخت‌نشینان جدا شدند.

جنجال‌های بدون نتیجه و ناکامی در کسب جام

استقلال در نقل‌وانتقالات ماجراهای زیادی را پشت سر گذاشت (از جمله جذب منتظر محمد و آریا برزگر)، اما به‌طور کلی و به‌خصوص در نیم‌فصل دوم عملکرد خوبی داشت و بازیکنانی، چون گوستاوو بلانکو، جلال‌الدین ماشاریپوف، میلاد شیخ‌فخرالدینی، مهرداد محمدی، آرمین سهرابیان، ایمان سلیمی، سامان تورانیان و محمدرضا خالدآبادی در سال ۱۴۰۲ جذب تیم شدند.

سهم کوچک استقلال در جام ملت‌های آسیا

در فهرست تیم ملی فوتبال برای حضور در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، تنها نام دو بازیکن از باشگاه استقلال به چشم می‌خورد که سیدحسین حسینی و روزبه چشمی بودند. سیدحسین حسینی در این تورنمنت یک ثانیه هم بازی نکرد و روزبه چشمی در دو بازی مقابل هنگ‌کنگ و سوریه فیکس بود و در دیدار با ژاپن دقیقه ۹۰ به عنوان یار تعویضی به زمین آمد.

ناکامی استقلال در شهرآوردهای پایتخت

سال ۱۴۰۲ شاهد برگزاری چهار دربی بودیم که پرسپولیس عملکرد خیلی بهتری داشت و دو برد برای سرخ‌پوشان و دو تساوی حاصل این چهار دربی بود. پرسپولیسی‌ها در کمتر از ۴۰ روز در لیگ و فینال جام حذفی استقلال ریکاردو ساپینتو را شکست دادند تا فاتح هر دو جام باشند. البته جواد نکونام در دو دربی بعدی دو تساوی کسب کرد تا با آرامش برای قهرمانی گام بردارد.

جنجال‌های بدون نتیجه و ناکامی در کسب جام

باوجود تمام مشکلاتی که استقلال در سال ۱۴۰۲ به خود دید، آبی‌ها توانستند سال را با صدرنشینی در لیگ برتر به پایان ببرند. جواد نکونام مانند فرهاد مجیدی (در لیگ بیست‌ویکم) با احتیاط و اطمینان خاطر تیمش را هدایت کرده تا هر طور شده است در اولین فصل حضورش قهرمانی را به هواداران هدیه کند.

عملکرد استقلالی‌ها درون زمین طی سال ۱۴۰۲

اولین بازی استقلال در ۱۴۰۲ پیروزی دو بر صفر مقابل ذوب‌آهن (هفته ۲۴ لیگ بیست‌ودوم) بود که مهدی قایدی و کوین یامگا برای آبی‌های پایتخت گلزنی کردند. همچنین آخرین بازی استقلال در ۱۴۰۲ پیروزی یک بر صفر مقابل هوادار بود که هفته ۲۱ لیگ بیست‌وسوم رقم خورد و آرمین سهرابیان زننده تنها گل آن بازی بود.

تیم فوتبال استقلال تهران در سال ۱۴۰۲ در ۳۲ بازی به میدان رفت که ۲۸ بازی در لیگ‌برتر و چهار بازی در جام‌حذفی انجام داد که حاصل آن‌ها ۲۰ برد، هشت تساوی و چهار باخت بوده که حدود ۶۳ درصد پیروزی به‌شمار می‌رود. آبی‌ها در سال گذشته ۵۳ گل زدند و ۱۹ بار شاهد باز شدن دروازه خود بودند که میانگین ۱.۷ گل زده در هر بازی است.

جنجال‌های بدون نتیجه و ناکامی در کسب جام

در سال گذشته بیشترین گل را برای استقلال مهدی قایدی با شش گل ثبت کرد و محمد محبی به‌همراه کوین یامگا پنج گل زدند. همچنین محمدحسین مرادمند، آرش رضاوند، مهرداد محمدی و آرمین سهرابیان چهار گل برای آبی‌ها زدند.

آرمان رمضانی سه گل، گوستاوو بلانکو، پیمان بابایی، ابوالفضل جلالی و سعید مهری دو گل به‌ثمر رساندند و سهم جلال‌الدین ماشاریپوف، امیرارسلان مطهری، روزبه چشمی، مهدی مهدی‌پور، ایمان سلیمی، صالح حردانی، جعفر سلمانی و سیدحسین حسینی هم یک‌گل بود. ضمن اینکه دو گل استقلال با گل‌به‌خودی بازیکنان حریف به‌ثمر رسید.

همچنین مهدی مهدی‌پور و ابوالفضل جلالی با پنج پاس‌گل، برای استقلال بیشترین پاس‌گل را در سال ۱۴۰۲ دادند و پس از آن مهدی قایدی، آرمان رمضانی و امیرارسلان مطهری هرکدام با سه پاس‌گل در جایگاه بعدی قرار دارند.

روزهای تلخ آبی‌ها در سال ۱۴۰۲

استقلال ۱۴۰۲ را بالاتر از پرسپولیس شروع کرد و البته به پایان رساند. با این حال در این بین پرسپولیس بود که همه جام‌ها را درو کرد و قهرمانی‌ها را به‌دست آورد. حالا استقلال دوباره بالاتر از پرسپولیس قرار دارد و سال جدید را بالاتر از رقیب همیشگی شروع کرده است. علی‌رغم این ماجرا، پرسپولیسی‌ها امیدوار به تکرار اتفاقات فصل قبل هستند اما شرایط استقلال هم با جواد نکونام فرق کرده است و این تیم سخت امتیاز می‌دهد.

تیم فوتبال استقلال تهران در سال ۱۴۰۲ هیچ جامی کسب نکرد و به‌خاطر بی‌تدبیری مدیران گذشته‌اش در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا هم حضور نداشت. آبی‌ها در جام حذفی جاری هم مقابل مس رفسنجان شکست خورده و حذف شدند و حالا تنها چیزی که هواداران این تیم از جواد نکونام می‌خواهند قهرمانی در لیگ برتر است. کاری که با وجود پرسپولیسِ متحول شده و سپاهان قدرتمند آسان نیست، اما شدنی است و سرنوشت لیگ بیست‌وسوم در دستان استقلال است.

جنجال‌های بدون نتیجه و ناکامی در کسب جام

شاید خیلی‌ها تصور نمی‌کردند استقلال با نفراتی که در اختیار دارد بتواند در مسیر قهرمانی قرار بگیرد، اما نکونام موفق شد استقلال را به صدر جدول برساند. وی با وجود انتقادها به سبک بازی تیمش، آبی‌ها را با صدرنشینی به استقبال سال جدید فرستاد. حالا تنها رؤیای باقیمانده استقلالی‌ها پس از کنار رفتن از جام حذفی و همه اتفاقات تلخ فصل گذشته، رسیدن به قهرمانی لیگ بیست‌وسوم است و باید دید آیا شاگردان نکونام می‌توانند این مسیر را به پایان برسانند یا در میانه‌های راه کم خواهند آورد.

کد خبر 739101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.