یک سال در یک نگاه/ تلخ و شیرین‌ مدیریت شهری قم در سال ۱۴۰۲

شهرداری قم سال ۱۴۰۲ را با بودجه هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی آغاز کرد که در اصلاحیه به نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان با صددرصدی تحقق بخش‌های درآمدی و ۹۰ درصدی پیشرفت فیزیکی رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، شهرداری قم این روزها در مراحل اجرایی دومین برنامه راهبردی خود به سر می‌برد و سال ۱۴۰۲ را می‌توان سومین سال از برنامه پنچ‌ساله دوم دانست. برنامه‌ای که بر مبنای راهبردهای هشت‌گانه مدیریت شهری و ۲۹ هدف تدوین شده است. اهدافی که با بر مبنای مطالعه نیازهای شهر و نظرات نخبگان برای ترسیم آینده‌ای بهتر برای شهر قم تدوین شده است.

سال ۱۴۰۲ برای کل کشور سال خاصی بود؛ از تورم بالای ۴۰ درصد و تداوم آن گرفته تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی که همه اینها بر عملکرد مدیریت شهری هم در تمام کشور اثرگذار بود.

شهرداری قم سال ۱۴۰۲ را با بودجه هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی آغاز کرد که در اصلاحیه به نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان با ۱۰۰ درصد تحقق بخش‌های درآمدی و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسید.

پنج دوره افتتاح پروژه از اتفاقات مهم مدیریت شهری در سال ۱۴۰۲ بود، در حالی که در شرایط تورمی و مشکلاتی که در حوزه به‌روزرسانی فهرست بهای اقلام عمرانی وجود داشت، تأمین نیازهای اولیه شهر کار ساده‌ای نبود.

یک سال در یک نگاه/ تلخ و شیرین‌ مدیریت شهری قم در سال ۱۴۰۲

رشد ۷ برابری شاخص‌های بودجه فرهنگی

شهرداری قم از سال ۱۴۰۰ که اجرای برنامه دوم عملیاتی پنج‌ساله خود را با عنوان قم ۱۴۰۴ و در افق سند چشم‌انداز قم ۱۴۱۴ آغاز کرده است، علاوه بر تداوم رویکرد تحولی خود در ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری شهر، نگاهی پررنگ‌تر به مباحث نرم‌افزاری و فرهنگی داشته و تلاش کرده است تا در این زمینه با تعریف و اجرای پروژه‌های مختلف، نسبت به رفع کمبودهای شهر در این حوزه‌ها به سهم خود اثرگذار باشد.

رشد هفت برابری شاخص‌های بودجه فرهنگی شهرداری قم و رسیدن بودجه مستقیم این حوزه به ۴۵۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۲، علاوه بر آن توجه به پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی در سایر پروژه‌های شهری از جمله مواردی است که نشان از مورد اهتمام بیشتر قرار گرفتن مسائل فرهنگی در شهر قم و برای مجموعه شهرداری قم دارد.

پروژه بزرگ فاز ۵ محور عمار یاسر، تقاطع غیرهمسطح نماز، ساختمان جدید شورای اسلامی شهر مقدس قم، بهسازی هنرمندانه میدان شهید مطهری، بهسازی و نوسازی محورهای فرهنگی و تاریخی، پروژه‌های سازمان میادین و ساماندهی مشاغل نظیر بازارچه‌های ریحانه و سوله‌ها و غرفه‌های خدمات در شهرک خودرو و شهرک صنوف، از شاخص‌ترین پروژه‌هایی است که در سال ۱۴۰۲ به نتیجه رسید.

یک سال در یک نگاه/ تلخ و شیرین‌ مدیریت شهری قم در سال ۱۴۰۲

افتتاح پروژه‌های بزرگ و کوچک

نکته دیگر اینکه در طول سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری از بعضی پروژه‌ها معطل برگزاری مراسم افتتاح رسمی نبود و به‌محض آمادگی جهت استفاده شهروندان در اختیار آنان قرار گرفت و ایام مبارک دهه فجر صرفاً بهانه‌ای برای تشریح و تبیین دقیق زوایای مختلف این پروژه‌ها برای شهروندان و ایجاد زمینه اطلاع و آگاهی آنان از تلاش خادمین مردم در شهرداری قم است.

مجتمع خدماتی، رفاهی آبشار، فاز نخست ایستگاه مرکزی آتش‌نشانی قم، زمین‌های ورزشی روباز در مناطق هشتگانه، ساختمان یگان انتظامی بوستان علوی، ساختمان پلیس راهور در بلوار امام موسی صدر و پروژه‌های متعدد بهسازی آسفالت معابر از جمله اقدامات مدیریت شهری در سال ۱۴۰۲ بود.

از دیگر سرفصل‌های پروژه‌های این دوره می‌توان به روشنایی بوستان‌ها، تکمیل زیرساخت محله ۹ پردیسان، پروژه‌های سیما، منظر، نورپردازی‌ها و ساماندهی ورودی‌های شهر، سامانه‌های الکترونیکی و پروژه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه فضای سبز شهری و بوستان‌های متعدد عمومی، خانواده و بانوان، تکمیل شبکه معابر شهر با احداث بلوارها و خیابان‌های جدید، هدایت آب‌های سطحی در سطح مناطق و بهره‌برداری سرزمین شادی (شهربازی ۷۲ تن) اشاره داشت.

پروژه عظیم سرمایه‌گذاری مجتمع بزرگ رفاهی و خدماتی ضلع شرقی حرم مطهر شامل پارکینگ طبقاتی، خدمات رفاهی، خدمات فرهنگی و سوغات و مایحتاج زائران با اعتباری بالغ‌بر ۴۰ هزار میلیارد ریال از شاخص‌ترین این پروژه‌ها است. این پروژه که از آغاز با مشکلاتی در زمینه معارض‌ها روبه‌رو بود، سال‌های سال مورد مطالبه شهروندان و بزرگان شهر قم بود و با حجم سرمایه گذاری سه هزار میلیارد تومانی به یکی از پروژه‌های بزرگ هسته مرکزی شهر قم تبدیل شد.

پیگیری اجرای ۲۰۰۰ پروژه شهری

مجید محمدرضاخانی، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی نزدیک به دو هزار پروژه پیش‌بینی شده برای سال ۱۴۰۲ در شهرداری قم، اظهار می‌کند: از جمله پروژه‌هایی که به تمام رسید می‌توان به ایستگاه مرکزی آتش نشانی قم، ساختمان جدید شورای اسلامی شهر، تقاطع غیرهمسطح نماز، تقاطع غیرهمسطح شهدای روحانیت و بهسازی میدان مطهری اشاره کرد.

وی با اشاره به آغاز پروژه‌هایی مانند تقاطع غیر همسطح محور فردوسی و بلوار صدوقی در سال ۱۴۰۲ می‌گوید: این پروژه با مبلغ پیمان ۱۰۰ میلیارد تومان سال ۱۴۰۳ به پایان می‌رسد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با اشاره به اینکه ایمن‌سازی کمربند امام علی (ع) به مراحل نهایی رسیده است، اضافه می‌کند: در سال ۱۴۰۲ همچنین ساخت تقاطع غیرهمسطح نیک‌اندیش آغاز شد و هم‌اکنون در حال انجام است.

محمدرضاخانی می‌افزاید: در سال ۱۴۰۲ شاهد انجام بخشی از کار عمرانی ساخت مسیرهای دسترسی تقاطع مدافعان سلامت بودیم، همچنین در این سال فاز نخست مترو به مراحل پایانی رسیده است و اگر واگن تأمین شود، آماده بهره‌برداری است.

وی با اشاره به اقداماتی همچون تکمیل تملک پارکینگ محله چهل اختران و آغاز مراحل عمرانی ساخت آن، تاکید می‌کند: سال ۱۴۰۲ برای مجموعه شهرداری قم سالی بود که پروژه بزرگ بلوار جعفر طیار با بیش از ۵۰ سال قدمت به پایان رسید.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم اظهار می‌کند: در این سال، بخش مهمی از اقدامات برای پروژه بهسازی خیابان شهدای دروازه ری و تعریض این خیابان انجام شد و سال ۱۴۰۳ این پروژه مهم بافت فرسوده شهر قم به پایان می‌رسد.

محمدرضاخانی بهسازی قبرستان نو را از دیگر پروژه‌های بسیار مهم هسته مرکزی شهر قم می‌داند که با سرعت خوبی در حال انجام است.

در مجموع در سال ۱۴۰۲ حدود هزار و ۲۹ ردیف بودجه و دو هزار پروژه به سرانجام رسیده که این پروژه‌ها با مجموع پیشرفت ۹۰ درصدی در اختیار مردم قرار گرفته است.

یک سال در یک نگاه/ تلخ و شیرین‌ مدیریت شهری قم در سال ۱۴۰۲

تورم و تملک دو چالش بزرگ

عباس حلوایی‌زاده، معاون فنی عمرانی شهرداری قم بزرگترین چالش اجرای پروژه‌های عمرانی در سال ۱۴۰۲ را مسئله تغییر قیمت‌ها و فرایند اداری طولانی تعدیل می‌داند.

وی با اشاره به اینکه در پروژه‌هایی که بر مبنای فهرست بها پیگیری می‌شود، تأیید شورای فنی کشور برای به‌روزرسانی قیمت‌ها لازم است، می‌گوید: بسیاری اوقات این قیمت‌ها بر اساس شش ماه گذشته تنظیم شده است، اما پیمانکار باید هزینه‌ها را بر اساس قیمت روز انجام دهد که همین موضوع قدری فرایندها را طولانی می‌کند.

معاون فنی عمرانی شهرداری قم تملک را دیگر چالش‌های انجام مأموریت‌های شهری در سال ۱۴۰۲ می‌داند و تصریح می‌کند: در یک پروژه بزرگ مسئله تملک می‌تواند به پاشنه آشیل تمام پروژه تبدیل شود و کار را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کند.

حلوایی‌زاده چالش دیگر مدیریت شهری را نبود مدیریت واحد می‌داند که موجب شده است شرکت‌های زیرساختی نتوانند در اقدامات عمرانی همپا با مدیریت شهری اقدامات خود را پیگیری و سهم خود را در پروژه‌های شهری ایفا کنند.

سال ۱۴۰۳ در حالی آغاز شده است که پروژه‌های بسیار بزرگی برای سال جدید در انتظار کلنگ‌زنی قرار دارد، از طرفی طرح‌های حساسی که سال گذشته آغاز شده و به نیمه رسیده است نیز مسیر پرپیچ‌وخمی را در سال جدید خواهد داشت.

همه اینها در حالی است که توقعات از مدیریت شهری قم این روزها از مسائل صرفاً عمرانی فاصله گرفته و در موضوعات فرهنگی و اجتماعی نیز کارکردهای متعددی برای شهرداری قم تعریف شده است. توقعاتی که عمل پوشاندن به آن نیازمند برنامه‌ریزی و کار مداوم در حیطه‌ای است که این روزها به جزئی جدایی‌ناپذیر از مأموریت‌های مدیریت شهری، تبدیل شده است.

کد خبر 738857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.