تجربه نخستین بازی‌ ملی برای ۱۵ بازیکن با امیر قلعه‌نویی

از زمان حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران به‌عنوان سرمربی، ۱۵ بازیکن نخستین بازی‌ ملی‌ خود را تجربه کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیر قلعه‌نویی از زمان نشستن روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران برای تغییر نسل و پیدا کردن جایگزین برای نفرات قبلی، چالش بزرگی داشت. اتفاقی که منجر شد بازیکنان زیادی، به اردوهای مختلف دعوت شوند و اولین بازی ملی خود را تجربه کنند. بازیکنانی که گاهی دعوت شدنشان، مورد انتقاد هم قرار می‌گرفت و البته بعضی بازیکنان هم با تعریف و تمجید رسانه‌ها و فوتبال‌دوستان مواجه می‌شدند.

محمدامین حزباوی و محمدرضا آزادی، تازه‌ترین نفرات این لیست هستند که در بازی مقابل ترکمنستان و در سال ۱۴۰۳، اولین بازی ملی خود را تجربه کردند. در طول ۲۰ بازی حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران، ۱۵ بازیکن توانستند اولین بازی ملی خود را جشن بگیرند که آمار نسبتاً خوبی برای تیم ملی فوتبال ایران محسوب می‌شود.

تجربه نخستین بازی‌ملی برای ۱۵ بازیکن با امیر قلعه‌نویی

حسین پورحمیدی، محمدامین حزباوی، محمد دانشگر، آریا یوسفی، میلاد زکی‌پور، آرمین سهرابیان، محمدحسین مرادمند، سعید مهری، سیدمحمد کریمی، محمدجواد حسین‌نژاد، علیرضا علیزاده، شهاب زاهدی، شهریار مغانلو، رضا اسدی و محمدرضا آزادی همه بازیکنانی هستند که از زمان حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران به جمع برترین‌ها دعوت شدند و نخستین بازی ملی خود را تجربه کردند.

جوان‌گرایی و دعوت از چهره‌های جدید مهم‌ترین اتفاقی است که تیم ملی در فیفادی فروردین ۱۴۰۳ تجربه می‌کند. با نظر امیر قلعه‌نویی تعدادی بازیکن جوان در لیست مدعوین قرار گرفته‌اند و یک نفر از این بازیکنان جوان اولین حضور در ترکیب ثابت ایران را تجربه کرد و اتفاق قابل توجهی برای وی پس از سه سال رقم خورد.

حسین پورحمیدی

حسین پورحمیدی دروازه‌بان فصل گذشته آلومینیوم اراک پس از سه فصل حضور در این تیم مورد اعتماد امیر قلعه‌نویی قرار گرفت و در اردوی فروردین برای نخستین بار به تیم ملی دعوت شد، اما در دو دیدار تدارکاتی مقابل روسیه و کنیا شانس حضور در ترکیب به‌عنوان ثابت یا ذخیره را به دست نیاورد و از لیست دور بود.

تجربه نخستین بازی‌ملی برای ۱۵ بازیکن با امیر قلعه‌نویی

حسین پورحمیدی یکی از بهترین بازیکنان فصل گذشته لیگ برتر بود که صرفاً با یک کلین‌شیت کمتر از علیرضا بیرانوند، لیگ بیست‌ودوم را به انتها رساند. عملکرد سنگربان ۲۵ ساله در فصل گذشته موجب شد تا وی نظر مساعد قلعه‌نویی را جلب کند و سرمربی تیم ملی پورحمیدی جوان را به محمدرضا اخباری باتجربه برای شرکت در مسابقات کافا ترجیح دهد.

حسین پورحمیدی که تحت قرارداد باشگاه تراکتور است و با جدایی محمدرضا اخباری، قارتال تراکتوری‌ها لقب گرفت؛ در دیدار یوزها مقابل افغانستان در تورنمنت کافا توانست اولین بازی ملی خود را ثبت کند. سنگربان تراکتور با شماره ۲۲ در دقیقه ۷۶ به‌جای سیدپیام نیازمند وارد میدان شد و در حضور ۲۴ دقیقه‌ای خود توانست دروازه‌اش را بسته نگه دارد تا در نخستین بازی ملی خود کلین‌شیت را هم تجربه کند.

محمد دانشگر

محمد دانشگر برای اولین بار در شهریور سال ۱۴۰۲ توسط امیر قلعه‌نویی برای انجام دو بازی دوستانه مقابل بلغارستان و آنگولا به تیم ملی دعوت شد و اولین بازی ملی خود را شانزدهم شهریور ۱۴۰۲ مقابل بلغارستان انجام داد. محمد دانشگر در مصاف دوستانه با بلغارستان برای دقایقی به جای احسان حاجی‌صفی وارد زمین شد و جالب اینکه در پست مدافع چپ اولین حضور خود را با پیراهن تیم ملی و با شماره ۱۹ تجربه کرد.

تجربه نخستین بازی‌ملی برای ۱۵ بازیکن با امیر قلعه‌نویی

مدافع باتجربه فوتبال ایران نمایش‌های خوبی را از خود در ترکیب سپاهان به جای گذاشت؛ تا جایی‌که عملکرد او توجه کادر فنی تیم ملی را هم به خود جلب کرد و توانست به اردوی جدید تیم ملی دعوت شود تا شانس انجام اولین بازی ملی خود را در ۲۹ سالگی به‌دست آورد و بتواند به رکوردی تازه برای خود در دوران فوتبال خود دست پیدا کند.

محمدامین حزباوی

محمدامین حزباوی که به‌همراه تیم امید در بازی‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال به میدان رفته بود، بعد از دعوت نشدن به اردوی تیم ملی و از دست دادن شانس همراهی ایران در جام ملت‌های آسیا تصمیم به تغییر تابعیت گرفته بود و قصد داشت برای قطری‌ها بازی کند، اما خیلی‌ها وی را از این تصمیم منصرف کردند تا اینکه پس از جام ملت‌های آسیا در اولین لیست تیم ملی نام این بازیکن خودنمایی کرد.

تجربه نخستین بازی‌ملی برای ۱۵ بازیکن با امیر قلعه‌نویی

محرومیت شجاع خلیل‌زاده از همراهی تیم ملی در بازی با ترکمنستان موجب شد تا امیر قلعه‌نویی از زوج محمدامین حزباوی و محمدحسین کنعانی‌زادگان استفاده کند. زوجی که به‌خوبی از پس مهار حملات ترکمن‌ها برآمدند و در نهایت دروازه تیم‌ملی در این بازی بسته ماند، البته حزباوی در دقایق پایانی به‌دلیل مصدومیت از ناحیه کتف جای خود را به مدافع گل‌گهر یعنی سامان فلاح داد.

محمدامین حزباوی در ادامه مسیر می‌تواند صعود به جام‌جهانی به‌همراه تیم ملی فوتبال ایران و حضور در این تورنمنت رویایی را تجربه کند. با این اتفاق تنها خیالی که از این پس این مدافع جوان نخواهد داشت، تغییر تابعیت است و این کار برای وی با توجه به جایگاهی که در تیم ملی به‌دست آورده است غیرممکن می‌شود.

آرمین سهرابیان

آرمین سهرابیان که تجربه حضور در سپاهان، استقلال و سایپا را دارد و فصل قبل در گل‌گهر سیرجان زیر نظر امیر قلعه‌نویی عضویت داشته است، پس از نمایش درخشان در ترکیب این تیم در فهرست تیم ملی قرار گرفت و نخستین بازی ملی خود را مقابل کنیا انجام داد. سهرابیان البته روی گل اول اولونگا به ایران مقصر بود و به‌نوعی نشان داد شاید بازیکنی در سطح تیم ملی نباشد و پس از آن دیگر به تیم ملی دعوت نشد.

تجربه نخستین بازی‌ملی برای ۱۵ بازیکن با امیر قلعه‌نویی

آریا یوسفی

آریا یوسفی هم یکی از بازیکنانی است که در مصاف تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران مقابل بورکینافاسو اولین بازی‌ملی خود را در جزیره کیش تجربه کرد. یوسفی با شروع نیمه‌دوم به‌جای صادق محرمی و در شرایطی که رامین رضائیان همچنان مصدوم بود، در پست دفاع راست بازی کرد و طبق آمار وبگاه‌هایی که بازیکنان را رتبه‌بندی می‌کنند، نمره خوبی گرفت و در میان سه بازیکن برتر میدان بود. یوسفی جوان‌ترین بازیکن تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا به‌شمار می‌رفت، اما شانس بازی در این تورنمنت پیدا نکرد.

تجربه نخستین بازی‌ملی برای ۱۵ بازیکن با امیر قلعه‌نویی

میلاد زکی‌پور

میلاد زکی‌پور مدافع چپ تیم فوتبال سپاهان که برای اولین‌بار حتی به اردوی تیم ملی دعوت می‌شد، در دقایق پایانی دیدار دوستانه تیم ملی ایران مقابل روسیه قبل از جام ملت‌های آسیا شانس بازی به‌دست آورد و امیر قلعه‌نویی وی را به‌جای احسان حاج‌صفی باتجربه به میدان فرستاد تا در اولین اردویی که زکی‌پور به اردوی تیم ملی دعوت می‌شود، این ستاره چپ‌پای طلایی‌پوشان اصفهانی بتواند شانس حضور در ترکیب تیم ملی را هم به‌دست آورد و اولین بازی‌ملی خود را انجام دهد.

تجربه نخستین بازی‌ملی برای ۱۵ بازیکن با امیر قلعه‌نویی

محمدحسین مرادمند

محمدحسین مرادمند در دوره دراگان اسکوچیچ به تیم ملی دعوت شد، اما فرصت بازی برای تیم ملی ایران را به‌دست نیاورد و همین مسئله باعث شد تا درگیر گذراندن خدمت سربازی‌اش شود، وی سرانجام در بازی تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران مقابل آنگولا موفق به طلسم‌شکنی شد و اولین بازی ملی خود را انجام داد تا در ۳۰ سالگی بتواند تجربه تازه‌ای را در دوران فوتبال خود به‌دست آورد.

تجربه نخستین بازی‌ملی برای ۱۵ بازیکن با امیر قلعه‌نویی

جالب آنکه محمدحسین مرادمند به عنوان یار تعویضی جانشین محمد دانشگر شد؛ آن‌هم در شرایطی‌که دانشگر در دیدار قبل‌تر ایران مقابل بلغارستان اولین بازی ملی خود را انجام داده بود و در دوئل با آنگولا برای نخستین‌بار در ترکیب اصلی تیم ملی ایران قرار گرفت. مدافع استقلال با انجام بازی مقابل تیم ملی آنگولا به یازدهمین بازیکنی تبدیل شد که در دوره امیر قلعه‌نویی اولین بازی‌ملی خود را انجام می‌دهد.

محمدجواد حسین‌نژاد

محمدجواد حسین‌نژاد، پدیده این فصل لیگ‌برتر در مصاف ایران مقابل قطر در فینال تورنمنت چهارجانبه اولین بازی ملی خود را برگزار کرد. وی در دقیقه ۸۶ به‌جای قدوس به زمین رفت تا طعم اولین بازی‌ملی را بچشد. بعد از مصدومیت نورافکن، محمدجواد حسین‌نژاد به ترکیب اصلی سپاهان رسید و با بازی‌های خوب توانست به ترکیب اصلی تیم امید برسد. وی در ادامه به تیم ملی هم دعوت شد و امیدوار بود که مسافر جام ملت‌های آسیا شود، اما این اتفاق رخ نداد و در لیست نهایی جای نگرفت.

تجربه نخستین بازی‌ملی برای ۱۵ بازیکن با امیر قلعه‌نویی

سعید مهری

تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی نخستین بازی خود در تورنمنت کافا را در برابر افغانستان برگزار کرد که برخی بازیکنان از جمله هافبک ثابت استقلال در فصل گذشته فرصت حضور در میدان را به دست آوردند. سعید مهری که در لیگ بیست‌ودوم مهره اصلی در ترکیب تیم ریکاردو ساپینتو بود و سرمربی پرتغالی اعتماد ویژه‌ای به وی داشت، مزد بازی خوب خود در فصل قبل را گرفت و توسط امیر قلعه‌نویی به اردوی تیم ملی دعوت شد.

تجربه نخستین بازی‌ملی برای ۱۵ بازیکن با امیر قلعه‌نویی

سعید مهری در دقیقه ۵۶ این مسابقه به‌عنوان بازیکن تعویضی جانشین مهدی طارمی شد و به زمین مسابقه رفت تا بتواند برای نخستین‌بار، حضور در لباس تیم ملی را در یک بازی رسمی تجربه کند. مهری در ادامه نیز حتی فرصت گلزنی داشت و در یک موقعیت که پشت محوطه جریمه به دست آورد، شانس خود را امتحان کرد که شوت او از بالای دروازه به بیرون رفت.

سیدمحمد کریمی

سیدمحمد کریمی هافبک مرکزی و دفاعی تیم ملی نیز دیگر تغییر امیر قلعه‌نویی بود که با درخشش در ترکیب سپاهان، اولین بازی‌ملی خود را در مصاف دوستانه ایران مقابل کنیا و شاگردان فیرات تجربه کرد و نمایش خوبی نداشت و البته در بین دو نیمه جای خود را به میلاد سرلک داد.

تجربه نخستین بازی‌ملی برای ۱۵ بازیکن با امیر قلعه‌نویی

در آخرین بازی سپاهان در فصل گذشته که در ورزشگاه آزادی برگزار شد، سیدمحمد کریمی در بازی فینال‌گونه فصل مقابل پرسپولیس در دقیقه ۴+۹۰ دروازه علیرضا بیرانوند را باز کرد و پاداش آن گل مهم، حضور سیدمحمد کریمی در ترکیب ثابت تیم ملی ایران بود.

علیرضا علیزاده

علی علیزاده با وجود اینکه در آستانه ۳۰ سالگی قرار دارد، پس از سه فصل حضور مداوم در گل‌گهر سیرجان به‌عنوان یکی از بازیکنان کلیدی این تیم، سرانجام مزد تلاش و کوشش خود را گرفت و در مصاف با قرقیزستان در تورنمنت کافا از دقیقه ۷۵ به جای روزبه چشمی وارد زمین شد، تا یک روز فراموش‌نشدنی را در زندگی حرفه‌ای خود تجربه کرده باشد.

تجربه نخستین بازی‌ملی برای ۱۵ بازیکن با امیر قلعه‌نویی

علیزاده چالش سخت قرار گرفتن در لیست نهایی امیر قلعه‌نویی برای حضور در جام ملت‌های آسیای قطر ۲۰۲۳ را در پیش داشت، اما در انجام این مأموریت سخت، با توجه به ترافیکی که تیم ملی در مرکز میدان دارد، موفق عمل نکرد یا امیر قلعه‌نویی صلاح ندانست وی را به اردوی تیم ملی در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا دعوت کند.

رضا اسدی

رضا اسدی که فصل قبل نمایش خوبی را به‌عنوان مهاجم نوک در ترکیب تیم تراکتور داشت و پس از شهریار مغانلو یکی از برترین گلزنان لیگ برتر به‌شمار می‌رفت، به‌عنوان اولین بازیکن تعویضی تیم ملی ایران مقابل روسیه در یک بازی تدارکاتی به زمین رفت تا وی هم اولین بازی ملی خود را در ورزشگاه آزادی انجام دهد.

اسدی که با شماره ۱۹ به زمین رفته بود، اولین توپ خود را روی پاس رو به جلوی مهدی طارمی دشت کرد و با یک پاس عقب آن را به احسان حاجی‌صفی رساند و در جریان مسابقه قرار گرفت و در دقیقه ۷۶ هم یک شوت راه دور نه‌چندان پرقدرت زد که خیلی راحت توسط گلر روسیه جمع شد.

تجربه نخستین بازی‌ملی برای ۱۵ بازیکن با امیر قلعه‌نویی

رضا اسدی به واسطه بازی‌های خوبش در لیگ بیست‌ودوم مورد توجه کادر فنی جدید تیم ملی قرار گرفت و برای نخستین بار بازی با پیراهن تیم ملی را زیر نظر امیر قلعه‌نویی تجربه کرد. اسدی در نیمه دوم بازی با افغانستان جانشین آزمون شد تا سومین بازی ملی خود را تجربه کند. در میانه زمین در دقیقه ۵۱ خطایی صورت گرفت و جهانبخش با یک پاس در عمق سریع کار را به جریان انداخت و صادق محرمی با پاس کات‌بک زمینه را برای اولین گل‌ملی رضا اسدی فراهم کرد.

شهریار مغانلو

شهریار مغانلو که فصل گذشته توانست به عنوان آقای گلی لیگ برتر فوتبال ایران دست پیدا کند، در ادامه روزهای خوب خود در مصاف تدارکاتی با تیم ملی آنگولا در قامت یار جانشین موفق به درخشیدن شد و دروازه این تیم آفریقایی را باز کرد؛ آن‌هم در شرایطی‌که گل مغانلو در دیدار دوستانه مقابل تیم ملی آنگولا، اولین گل ملی او محسوب می‌شد تا شهریار مغانلو به تازه‌ترین گلزن فوتبال ملی ایران تبدیل شود.

تجربه نخستین بازی‌ملی برای ۱۵ بازیکن با امیر قلعه‌نویی

امیر قلعه‌نویی تصمیم گرفت تا در دیدار دوستانه با روسیه، نام مغانلو را در ترکیب اولیه قرار بدهد. مهاجم طلایی‌پوشان با حضور برابر تیم ملی روسیه توانست اولین بازی ملی خود را تجربه کند. در دقیقه ۷۲ آن بازی، شهریار مغانلو از ترکیب تیم ملی خارج شد و جای خود را به رضا اسدی داد تا دیگر ستاره گلزن لیگ بیست‌ودوم که به‌طور مشترک با مغانلو در صدر جدول گلزنان است، بتواند برای اولین‌بار شانس حضور در ترکیب تیم ملی بزرگسالان را به‌دست آورد.

شهاب زاهدی

شهاب زاهدی پس از درخشش در زوریا لوهانسک و برای اولین بار توسط دراگان اسکوچیچ، سرمربی وقت تیم ملی فوتبال ایران، برای دو بازی مقابل عراق و امارات به تیم ملی دعوت شد، اما در لیست تیم ملی برای بازی‌ها قرار نگرفت و به زمین نرفت.

تجربه نخستین بازی‌ملی برای ۱۵ بازیکن با امیر قلعه‌نویی

شهریار مغانلو پس از درخشش در پوشکاش آکادمیا توسط امیر قلعه‌نویی به مسابقات کافا دعوت شد و اولین بازی ملی خود را مقابل تیم ملی فوتبال قرقیزستان در آن تورنمنت انجام داد که این بازی با نتیجه پنج بر یک به‌سود ایران به پایان رسید.

محمدرضا آزادی

در دقایق پایانی مسابقه پنج‌شنبه‌شب ایران در برابر ترکمنستان، محمدرضا آزادی در دقیقه ۸۴ به‌جای مهدی طارمی وارد ترکیب تیم ملی ایران شد تا وی به پانزدهمین بازیکن در دوران جدید سرمربیگری امیر قلعه‌نویی تبدیل شود که اولین بازی ملی خود را انجام می‌دهد.

تجربه نخستین بازی‌ملی برای ۱۵ بازیکن با امیر قلعه‌نویی

به گزارش ایمنا، آرش شکوری به‌همراه حسین گودرزی، محمد قربانی، مهدی لیموچی، جواد آقایی‌پور و سعید سحرخیزان بازیکنانی هستند که در دیدار بعدی مقابل ترکمنستان این فرصت را دارند تا بتوانند اولین حضور خود در ترکیب تیم ملی ایران را تجربه کنند.

باید دید از میان این بازیکنان، کدام‌یک در دیدار بعدی در فهرست تیم ملی قرار می‌گیرند و رویایشان برای حضور در انجام بازی ملی محقق خواهد شد. هر چند که چهره‌هایی مانند آرشا شکوری، حسین گودرزی و محمد قربانی جزو ستاره‌های تیم‌های پایه ایران بوده‌اند و حالا چشم‌انتظار انجام بازی برای تیم ملی بزرگسالان هستند.

کد خبر 738603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.