بازگشت به لیگ برتر پس از ۴ سال / سقوط احتمالی سرنوشت قهرمان اسبق در سال ۱۴۰۳

تیم فوتبال استقلال خوزستان در سال ۱۴۰۲ به نایب‌قهرمانی لیگ دسته‌اول رسید و پس از چهار سال به لیگ‌برتر بازگشت اما سال ۱۴۰۲ را با قعرنشینی در جدول رده‌بندی به پایان رساند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، باشگاه فوتبال استقلال خوزستان در سال ۱۳۹۰ با نام (استقلال‌صنعتی اهواز) در شهر اهواز تأسیس شد. این تیم در حال حاضر در لیگ برتر حضور دارد و بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه غدیر اهواز برگزار می‌کند. این تیم پس از دو فصل حضور در لیگ دسته‌اول یا همان لیگ‌آزادگان توانست جواز حضور در لیگ برتر را به دست آورد و با صعود به لیگ برتر نام این تیم از استقلال‌صنعتی اهواز به استقلال خوزستان تغییر یافت. روند خوب این تیم باعث شد پس از سه‌سال حضور در لیگ برتر، در فصل ۹۵-۱۳۹۴ که پانزدهمین دوره رقابت‌های لیگ بود با سرمربیگری عبدالله ویسی قهرمان شود.

بازگشت به لیگ برتر پس از ۴ سال / سقوط احتمالی سرنوشت قهرمان اسبق در سال ۱۴۰۳

تیم فوتبال استقلال خوزستان در حالی قهرمان شد که توانست به‌همراه پرسپولیس در فصل شانزدهم لیگ برتر با ۱۴ گل خورده، بهترین خط دفاع را نصیب خود کند. با این وجود در پایان فصل ۹۸–۱۳۹۷ به‌دلیل پرداخت نشدن مطالبات دیوید فرانک ساکونی، شش امتیاز از تیم فوتبال استقلال خوزستان کسر شد و همین موضوع باعث شد تا این تیم در رده شانزدهم قرار بگیرد. خوزستانی‌ها پس از شش‌فصل حضور پیاپی در لیگ برتر، به لیگ آزادگان سقوط کردند.

بازگشت استقلال خوزستان به لیگ‌برتر

استقلال تیم که یکی از تیم‌های محبوب اهواز محسوب می‌شود کار خود را دوباره آغاز کرد تا در سال ۱۴۰۲ به‌عنوان تیم نایب‌قهرمان در لیگ دسته‌اول پس از چهار سال بار دیگر به لیگ برتر فوتبال برسد. موضوعی که خیلی به چشم می‌خورد و هواداران این تیم را ناراحت می‌کند جایگاه این تیم در لیگ برتر است. استقلال خوزستان که در این فصل با سیروس پور موسوی کار خود را آغاز کرد تا فصل جدید فوتبالی خود در لیگ برتر را تجربه کند اما این اتفاق رقم نخورد.

بازگشت به لیگ برتر پس از ۴ سال / سقوط احتمالی سرنوشت قهرمان اسبق در سال ۱۴۰۳

تیم فوتبال استقلال خوزستان که آخرین تیم غیرتهرانی قهرمان در لیگ برتر فوتبال ایران محسوب می‌شود، کاملاً از روزهای رویایی خود در فوتبال باشگاهی ایران فاصله گرفته و در شرایطی بحرانی به سر می‌برد. آبی‌پوشان اهوازی که فصل گذشته با هدایت سیروس پورموسوی موفق شدند در یک ماراتن جذاب و نفس‌گیر خود را به لیگ برتر فوتبال ایران برسانند، در فصل جاری نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند و در نیم‌فصل نخست، عنوان ضعیف‌ترین تیم لیگ بیست‌وسوم به استقلال خوزستان با هدایت سیروس پورموسوی تعلق پیدا کرد.

عملکرد فاجعه‌بار در نیم‌فصل اول لیگ‌برتر

آبی‌پوشان اهوازی در نیم‌فصل اولِ لیگ بیست‌وسوم تنها یک‌بار موفق به کسب پیروزی شدند و ۵ تساوی و ۹ شکست باعث شد تا استقلالی‌ها در قعر جدول با کسب هشت امتیاز به کار خود پایان بدهند و میانگین حدود ۰.۵۳ امتیاز از هر مسابقه در کارنامه آبی‌ها به‌ثبت رسید که آمار قابل‌قبولی محسوب نمی‌شود. باتوجه به کارنامه شاگردان پورموسوی در نیم‌فصل نخست، این سرمربی باتجربه تصمیم گرفت تا فهرست تیمش را برای نیم‌فصل دوم دگرگون کند و به‌دنبال آن بود تا با جذب بازیکنان خارجی فهرست استقلال خوزستان را تقویت نماید.

جابه‌جایی‌های پرتعداد برای رهایی از قعرنشینی

سرمربی استقلال خوزستان برای تغییر و تحولات در فهرست تیمش به‌سراغ چهره‌های باتجربه رفت؛ به‌طوری‌که بازیکنانی مانند رحیم زهیوی، عقیل کعبی، رضا دهقانی، محمد سلطانی‌مهر و محمد طیبی که در نیم‌فصل نخست عضوی از تیم استقلال خوزستان بودند، در بازار نقل‌وانتقالات زمستانه از جمع آبی‌پوشان اهوازی جدا شدند، همچنین ابوالفضل طاهرنژاد و آرش مهری بابادی از جمله دیگر بازیکنان جدا شده از تیم خوزستانی بودند تا شرایط فهرست استقلال برای نیم‌فصل دوم کاملاً دگرگون شده باشد.

بازگشت به لیگ برتر پس از ۴ سال / سقوط احتمالی سرنوشت قهرمان اسبق در سال ۱۴۰۳

استقلال خوزستان یکی از هفت تیمی بود که در نیم‌فصل نخست لیگ بیست‌وسوم در فهرست خود از حضور بازیکن خارجی بهره نمی‌برد، اما سیروس پورموسوی در بازار زمستانه تصمیم گرفت تا فهرست تیمش را با حضور بازیکنان خارجی تقویت کند. البته که در کنار جذب بازیکن خارجی، پورموسوی تصمیم گرفت تا به جای امیرحسین پیروانی هم یک جانشین خارجی در جمع دستیاران خود انتخاب کند و مدیران باشگاه استقلال خوزستان موفق شدند با مارکو اورلو به توافق برسند تا این مربی برزیلی به عنوان دستیار جدید پورموسوی انتخاب شود.

بازیکنان خارجی مامور نجات استقلال خوزستان

عثمان اندوگ، در قامت اولین مدافع سنگالی تاریخ لیگ برتر با امضای قراردادی رسمی به استقلال خوزستان پیوست و ساویو روبرتو، هافبک برزیلی هم دومین خرید خارجی استقلال خوزستان بود. روز گذشته مدیران باشگاه خوزستانی با آسو رستم به توافق رسیدند و این مهاجم عراقی که سابقه بازی برای تیم‌های الشرطه، کربلا و اربیل عراق را در کارنامه خود دارد، به جمع بازیکنان استقلال خوزستان پیوست. همچنین از دوستونبک تورسونوف، مدافع میانی تیم ملی ازبکستان که سابقه بازی برای تیم‌های متالورگ و نفتچی ازبکستان و بوسان کره‌جنوبی را در کارنامه خود دارد، به عنوان چهارمین خرید خارجی استقلال خوزستان رونمایی شد تا با جذب چهار بازیکن خارجی، فهرست آبی‌پوشان اهوازی برای نیم‌فصل دوم تغییرات مشهودی داشته باشد.

بازگشت به لیگ برتر پس از ۴ سال / سقوط احتمالی سرنوشت قهرمان اسبق در سال ۱۴۰۳

شاگردان پور موسوی در نیم‌فصل اول علی‌رغم بازی‌های خوبی که مقابل حریفان خود داشتند توانستند تنها هشت امتیاز کسب کنند و در جایگاه شانزدهم لیگ قرار بگیرند. استقلال خوزستان در نیم‌فصل اول باتوجه به تجربه حضور در لیگ برتر عملکرد ضعیفی داشت، ۱۰ گل زده و ۲۰ خورده در کارنامه داشتند که آمار جالبی محسوب نمی‌شود. سرمربی این تیم اهوازی پس از بازی هفته هفتم که یک بر صفر مقابل پیکان شکست خورد از سمت خود استعفا داده بود اما مدیران این باشگاه استعفای او را نپذیرفتند.

امید به بقا در لیگ‌برتر تنها هدف سال ۱۴۰۳ آبی‌ها

آبی‌پوشان اهوازی در آغاز نیم‌فصل دوم لیگ برتر فوتبال ایران، در قزوین به مصاف شمس‌آذر رفتند. البته این مسابقه پیش از جذب رستم و تورسونوف برگزار شد اما در حضور بازیکنانی از جمله عثمان اندوگ و ساویو روبرتو، آبی‌پوشان اهوازی موفق شدند برابر شگفتی‌ساز نیم‌فصل نخست لیگ برتر امتیاز کسب کنند و جالب آنکه بعد از نیم‌فصل ناکامی در ثبت کلین‌شیت، دروازه استقلال خوزستان هم در نبرد با شمس‌آذر قزوین بسته ماند تا آن‌ها در اولین مسابقه از نیم‌فصل دوم به اولین امتیاز دست پیدا کنند.

بازگشت به لیگ برتر پس از ۴ سال / سقوط احتمالی سرنوشت قهرمان اسبق در سال ۱۴۰۳

شاگردان پورموسوی در گام بعدی خود در نیم‌فصل دوم لیگ برتر در خانه به مصاف آلومینیوم اراک رفتند که در این مسابقه، آسو رستم و دوستونبک تورسونوف هم در دسترس کادر فنی استقلال خوزستان بود تا آن‌ها با ترکیبی کاملاً متفاوت نسبت به نیم‌فصل نخست پا به میدان مسابقه بگذارند و با یک کامبک دیدنی از سد آلومینیوم هم گذشتند و در یک اتفاق کاملاً جالب‌توجه و چرخش ۱۸۰ درجه‌ای، ذوب‌آهن را نیز در اصفهان شکست دادند و حالا بیشتر از هر زمان به بقا و نجات پیدا کردن از انتهای جدول لیگ برتر امیدوار هستند.

کد خبر 738580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.