جلوگیری از تغییر اقلیم در استان‌ها نیازمند اقدامات جدی و فوری است

شعار امسال سازمان جهانی هواشناسی "خط مقدم اقدام اقلیمی" است و با توجه به اینکه بعضی استان‌های کشور درگیر سیل هستند و سایر استان‌ها از خشکسالی رنج می برند، لازم است اقدام‌های جدی و فوری برای جلوگیری از ادامه روند فعلی تغییر اقلیم انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، سازمان جهانی هواشناسی موسوم به WMO یک سازمان بین‌المللی در رده سازمان‌های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد در زمینه آب و هوا، هیدرولوژی، اقلیم شناسی کاربردی و علوم ژئوفیزیک است که در بیست و سوم مارس سال ۱۹۵۰ میلادی در شهر ژنو در کشور سوئیس تأسیس شد.

بنا بر آخرین گزارش‌ها تا سال ۲۰۲۳ میلادی، سازمان جهانی هواشناسی دارای ۱۹۳ عضو است که شامل ۱۸۷ کشور و شش منطقه است که خدمات هواشناسی خود را ارائه می‌کنند.

از اهداف تشکیل این سازمان جهانی می‌توان به تسهیل همکاری جهانی برای ایجاد شبکه‌ای از ایستگاه‌ها برای مشاهده هواشناسی، آب شناسی، زمین فیزیک و سایر موارد مرتبط با هواشناسی، ایجاد و حفظ سیستم‌های مبادله سریع اطلاعات هواشناسی و سایر اطلاعات مرتبط، تشویق به منظم کردن مشاهدات هواشناسی و اطمینان از انتشار یکسان و واحد مشاهدات و آمارها، استفاده بیشتر از هواشناسی در امر هوانوردی، دریانوردی، مسائل آبی، کشاورزی و سایر فعالیت‌های بشری، ترویج فعالیت‌هایی نظیر آب شناسی کاربردی و ایجاد امکانات برای همکاری نزدیک میان بخش‌های مختلف هواشناسی و هیدرولوژیکی و همچنین تشویق به تحقیقات و آموزش در قلمرو هواشناسی و سایر قلمروهای مرتبط اشاره کرد.

این سازمان هر سال در تاریخ تأسیس خود که به روز جهانی هواشناسی نامگذاری شده است و این روز در تمام کشورهای عضو سازمان جشن گرفته می‌شود؛ در ایران نیز همه ساله بیست و سوم مارس مصادف با چهارم فروردین است به عنوان "روز جهانی هواشناسی" گرامی داشته می‌شود.

این روز نشان دهنده سهمی است که خدمات ملی هواشناسی و هیدرولوژیکی به ایمنی و رفاه جامعه دارد به همین مناسبت بسیاری از فعالیت‌ها و رویدادهای مختلف در این روز برگزار می‌شود.

به این مناسبت همه ساله شعاری توسط سازمان جهانی هواشناسی منتشر می‌شود که به موضوعات مهم و مرتبط با آب و هوا می‌پردازد؛ شعار امسال سازمان جهانی هواشناسی At the frontline of climate action " خط مقدم اقدام اقلیمی" است که بر لزوم توجه و اقدام فوری و جدی در خصوص تغییر اقلیم و آب و هوایی به عنوان یک تهدید واقعی و غیرقابل انکار علیه بشریت اشاره دارد.

اثرات تغییر اقلیم در نمونه بارز سیل و خشکسالی قابل مشاهده است و با توجه به اینکه بعضی استان‌های کشور درگیر سیل هستند و سایر استان‌ها از خشکسالی رنج می‌برند؛ بنابراین لازم است اقدام‌های جدی و فوری برای جلوگیری از ادامه روند فعلی تغییر اقلیم انجام شود.

فعالیت‌های سازمان جهانی هواشناسی و سازمان‌های هواشناسی کشورها در سراسر جهان لازم و ضروری است؛ داده‌ها و اطلاعات هواشناسی، پیش بینی‌ها و هشدارها، سامانه‌های هشدار سریع می‌توانند تا حد زیادی موجب محدود شدن تأثیرات آب و هوایی ناشی از تغییر اقلیم شود و به کاهش فقر، ارتقا سلامت و رفاه جامعه، مدیریت بیماری‌های حساس به آب و هوا و به طور کلی حفاظت از جان و مال مردم کمک کنند.

سازمان جهانی هواشناسی در خط مقدم اقلیمی باقی خواهد ماند و به کمک علم و دانش و نیز همکاری‌های ملی و بین‌المللی همراه با نوآوری و استفاده از تخصص جمعی برای غلبه بر چالش‌ها و دستیابی به چشم‌انداز مشترک برای ایجاد جهانی امن تر و انعطاف پذیر برای نسل‌های آینده اقدام خواهد کرد.

کد خبر 738557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.