شهرهای دوستدار محیط زیست جهان + اقدامات سبز

بررسی شهرهای برتر دوستدار محیط زیست و ابتکارات آنها می‌تواند راهکارهای مفید و موثری را در اختیار سایر شهرها قرار دهد تا آنها نیز به طرفداران محیط زیست تبدیل شوند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در نتیجه افزایش جمعیت و پیشرفت‌های فناوری که شیوه زندگی را تغییر می‌دهد، پایداری سیاره زمین بیش از هر زمان دیگری در خطر است. از انتشار گازهای گلخانه‌ای مضر گرفته تا سطوح غیرطبیعی زباله، موارد بسیاری باعث غیرقابل تحمل شدن زمین به عنوان جایی برای زندگی شده است. دولت‌ها و مقامات محلی در سراسر جهان فشار شهروندان خود و به‌ویژه نسل جدید را احساس می‌کنند که برای تغییرات محیطی مبارزه می‌کنند و از مقامات می‌خواهند تا به دنبال راه‌های جدیدی برای پایدارتر شدن و مقابله با این مسئله جهانی باشند. در ادامه بعضی از برترین شهرهای دوستدار محیط زیست و طرح‌هایی عنوان می‌شود که برای ایجاد محیطی بهتر برای ساکنان، گردشگران و حیات وحش در نظر گرفته‌اند.

شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

ریکیاویک، ایسلند

ریکیاویک، با وجود اینکه پایتخت کشور ایسلند است اما دارای جمعیت کم ۱۳۹ هزار نفری است و همین امر یکی از عوامل اصلی است که امکان سازگاری و تغییرات آسان را برای تبدیل شدن به یک فضای سبزتر در این شهر فراهم کرده است. ریکیاویک قصد دارد تا سال ۲۰۴۰، تولید گازهای گلخانه‌ای خود را نه‌تنها با ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، بلکه با استفاده از حمل‌ونقل عمومی به صفر برساند. دلیل ترویج حمل‌ونقل عمومی این است که با وجود معرفی اتوبوس‌های هیدروژنی، تنهاچهار درصد از مردم از آنها استفاده می‌کنند. برای اطمینان از افزایش استفاده مردم، شهر تصمیم دارد تعداد این اتوبوس‌ها را تا سال ۲۰۳۰ سه برابر کند. همچنین این شهر میلیون‌ها دلار برای ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری سرمایه‌گذاری کرده است و با ارائه پارکینگ رایگان و مالیات کمتر، ۹ هزار کارمند دولتی خود را به استفاده از خودروهای الکتریکی تشویق می‌کند.

شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

ونکوور، کانادا

موقعیت جغرافیایی ونکوور و قرار گرفتن آن در محیطی عالی بین اقیانوس، جنگل و کوه کمک بسیاری به این شهر کرده است تا در لیست برترین شهرهای دوستدار محیط زیست قرار بگیرد. از بین شهرهای بزرگ واقع در آمریکای شمالی، ونکوور کمترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارد، با این حال ردپای کربن آن در حال حاضر سه برابر بیشتر از چیزی است که زمین می‌تواند تحمل کند. این شهر زیبا، طرح سبزترین شهر را با اهدافی واقع‌بینانه راه‌اندازی کرده است و مطمئن است که می‌تواند در آینده نزدیک به آنها دست یابد. به عنوان مثال، از سال ۲۰۱۳ افزایش ۲۳ درصدی در مشاغل سبز و افزایش ۲۶ درصدی در مشاغل غذایی محلی را ایجاد کرده است. این شواهد نشان می‌دهد که ونکوور در حال ایجاد تغییرات بی‌شماری برای ایجاد شهری پایدارتر برای ساکنانش است.

شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

هلسینکی، فنلاند

هلسینکی یکی از شهرهایی است که به‌شدت برای محیط زیست و پایداری زمین تلاش می‌کند. این شهر پایتختی، با ترکیبی از مکان‌های شهری و دریاچه‌های آرام، در شبه جزیره‌ای در خلیج فنلاند واقع شده است و یکی از بزرگترین عوامل رشد اقتصاد آن، گردشگری است که منجر به افزایش اقامتگاه‌های سازگار با محیط زیست در این شهر شده است. در واقع، حدود ۷۵ درصد از هتل‌های شهر به‌عنوان دوستدار محیط‌زیست تأیید شده‌اند و آن‌هایی که به طور کامل وفاداری خود را به این هدف نشان نداده‌اند، یک برنامه زیست‌محیطی در اختیار دارند که تمام جنبه‌های تجارت از آب و غذا گرفته تا مدیریت زباله و مصرف انرژی را پوشش می‌دهد. ویکی یک منطقه سبز در داخل این شهر است که با درختستان‌ها و پناهگاه حیات‌وحش و یک منطقه مسکونی ۲۳ هکتاری بر اصل پایداری تمرکز دارد. این منطقه به عنوان یک پروژه آزمایشی، از سیستم‌های انرژی خورشیدی و بادی استفاده کرده است به طوری که اولین آپارتمان فنلاند که انرژی آن کاملاً از برق خورشیدی تأمین می‌شود در این منطقه واقع شده است.

شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

کیپ‌تاون، آفریقای جنوبی

کیپ‌تاون همیشه به دنبال فناوری‌های جدید و نوآورانه برای ایجاد یک مکان پایدارتر است و همواره عملکرد فوق‌العاده‌ای از منظر دوستدار محیط زیست بودن دارد، به طوری که از سال ۲۰۰۸ شروع به استفاده از مزارع بادی برای تولید انرژی کرده است و در حال حاضر ۱۰ درصد از انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر دریافت می‌کند. علاوه بر این، شهر در تلاش است تا یک سبک زندگی ایده‌آل در فضای باز را اجرا کند و برای تشویق ساکنان برای شرکت در این طرح، مسیرهای دوچرخه‌سواری ایمن ایجاد کرده است و همچنین به مردم اجازه می‌دهد تا دوچرخه خود را سوار اتوبوس کنند و به این ترتیب امکان مسافرت بدون اتومبیل را برای ساکنان فراهم کرده است. علاوه بر این موارد، بسیاری از شهروندان سبزیجات مورد نیاز خود را در مزارع خورشیدی خود پرورش می‌دهند.

شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

سانفرانسیسکو، کالیفرنیا

سانفرانسیسکو با وجود جمعیت انبوه حدود ۸۶۰ هزار نفری، در لیست شهرهای دوستدار محیط زیست قرار داد و راه‌حل‌های نوآورانه‌ای که منجر به سبک زندگی پایدارتری برای ساکنان این شهر شده است به شهرت جهانی رسیده‌اند. به عنوان مثال، این شهر با دانش بسیار زیاد در مورد مدیریت زباله، صددرصد زباله‌های شهر را از محل‌های دفن زباله دور می‌کند و استفاده از بسیاری از محصولاتی را که به محیط زیست آسیب می‌رسانندT ممنوع کرده است. سانفرانسیسکو حتی قوانینی را برای ممنوعیت کیسه‌های پلاستیکی و بطری‌های پلاستیکی آب اعمال کرده است که قطعاً گام مهمی در جهت درست برای نتایج زیست محیطی مفیدتر است.

شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

پورتلند، اورگان

گزارش‌ها حاکی از آن است که جمعیت ۶۴۷ هزار نفری اورگان به طور مداوم در حال افزایش است و به همین دلیل تغییرات قابل‌توجهی ایجاد کرده است تا اطمینان حاصل کند که نقش خود را در بهبود سبک زندگی ساکنان و کمک به شرایط سیاره زمین ایفا می‌کند. ۲۵ درصد از کارگران در شهر با دوچرخه یا وسایل نقلیه عمومی رفت‌وآمد می‌کنند و به همین دلیل، تعداد خودروهای آسیب‌دیده در جاده‌ها کاهش یافته است. علاوه بر این، حدود ۲۵۰ مایل مسیر دوچرخه‌سواری وجود دارد که تردد آسان و ایمن را برای هشت درصد از شهروندان که از دوچرخه به عنوان روش اصلی حمل‌ونقل استفاده می‌کنند مهیا کرده است. پورتلند، بیش از ۵۰ درصد از زباله تولیدی را بازیافت می‌کند که آمار قابل‌توجهی برای یک شهر بزرگ است. علاوه بر موارد فوق، این شهر ۳۳ درصد از برق خود را انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌کند و مانند سانفرانسیسکو، استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرده است.

شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

برلین، آلمان

برلین با جمعیتی بیش از ۳.۴۷ میلیون نفر به عنوان یکی از مشهورترین شهرهای جهان عنوان می‌شود که پس از جنگ جهانی اول، ساکنان آن به شدت خودکفا شدند، برای فضاهای سبز خود بیشتر از هر زمان دیگری ارزش قائل شدند، یاد گرفتند که غذای خود را پرورش دهند و این روند را طی نسل‌ها منتقل کرده‌اند. با افزایش خودروهای الکتریکی، برلین بیش از ۴۰۰ ایستگاه شارژ را در سراسر شهر نصب کرده است و شهروندان را به استفاده از خودروهای الکتریکی و فراتر از آن، به استفاده از خودروهای اشتراکی تشویق کرده است.

شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

استکهلم، سوئد

استکهلم با داشتن ۱۴ جزیره مسکونی و بیش از ۵۰ پل، سهم خود را برای کمک به شهروندان در جهت داشتن یک سبک زندگی پایدارتر انجام داده است. هدف این شهر بزرگ، حذف استفاده از سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۴۰ است و این کار را با اجرای سیاست‌های جدید برای هوشمندتر شدن شهر انجام می‌دهد. علاوه بر این، استفاده از سوخت‌های زیستی را افزایش داده است و انرژی موردنیاز وسایل نقلیه را از زباله‌های فاضلاب تولید می‌کند. استکهلم توانایی استفاده مجدد از گرمای تلف شده از استادیوم ۳۰ هزار نفری خود را نیز دارد و از آن برای گرمایش بیش از هزار آپارتمان با استفاده از روش‌های پایدار استفاده می‌کند.

شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

آمستردام، هلند

نام آمستردام همواره در فهرست شهرهای دوستدار محیط زیست به چشم می‌خورد و یکی از اولین شهرهایی است که برای پایدارتر شدن و حذف اثرات منفی تغییرات آب‌وهوایی، اقدامات پایداری انجام داده است. روش اصلی حمل‌ونقل در این شهر دوچرخه‌سواری است و با ایجاد ۳۰۰ ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی، اقدامات لازم برای کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها انجام شده است. خانه‌های استکهلم نیز به دنبال سازگاری با محیط زیست هستند و همواره تعداد شهروندان بیشتری روی پشت‌بام خانه‌هایشان پنل خورشیدی نصب می‌کنند، غذاهای خود را پرورش می‌دهند یا از کشاورزان محلی خرید می‌کنند که به نوبه خود، پول را به اقتصاد محلی برمی‌گرداند.

شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

کپنهاگ، دانمارک

کپنهاگ با سرمایه‌گذاری بسیاری که در گزینه‌های سبز دارد کیفیت زندگی بالایی را برای ساکنان خود ارائه می‌دهد و هدف بلندپروازانه‌ای در محافظت از محیط زیست دارد. قرار است این شهر تا سال ۲۰۲۵ به اولین شهر بدون دی‌اکسیدکربن تبدیل شود. بیشتر ساکنان این شهر از دوچرخه‌سواری به جای وسیله نقلیه برای رفت‌وآمد استفاده می‌کنند، به طوری که تنها ۲۹ درصد از خانواده‌ها خودروی شخصی دارند و تعداد مسیرهای دوچرخه‌سواری بیشتر از خیابان‌ها است. محبوبیت دوچرخه‌سواری در حال حاضر رو به افزایش است، زیرا اکثر هتل‌ها در سراسر شهر برای میهمانان دوچرخه فراهم می‌کنند. استفاده از مواد غذایی ارگانیک نیز یک روند جدید در شهر است، ۲۴ درصد از کل فروش مواد غذایی در شهر مربوط به محصولات ارگانیک است و ۸۸ درصد از غذاهایی که در سازمان‌های دولتی ارائه می‌شود ارگانیک هستند.

شهرهای دوستدار محیط زیست جهان

کد خبر 738549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.