تعداد تجار بومی فرش در زنجان روند کاهشی دارد

رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: تجار فرش در استان کاهش یافته است و نیروهای جوان جایگزین نشده‌اند.

محسن جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان، اظهار کرد: استان زنجان یکی از قطب‌های تولید فرش در کشور است، اما مشکلاتی پیش روی این صنعت وجود دارد که یکی از آن‌ها نبود تجار بومی است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌تر ۱۵ تاجر بومی فرش در استان فعالیت می‌کردند، افزود: با گذشت زمان نیروهای جوان جایگزین این تجار نشدند.

رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه امروزه کار تجارت و صادرات فرش استان توسط تاجران قم، تهران و اصفهان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این موضوع در واقع یک ضعف برای استان محسوب می‌شود.

جعفری با اشاره به بعضی مشکلات صادرات فرش در استان در زمینه پیمان‌سپاری عنوان کرد: با پیگیری صورت گرفته فرش دستباف از پیمان‌سپاری ارزی خارج شد و به این طریق واردات در مقابل تعهد ارزی انجام می‌شود.

وی با اشاره به افزایش کارگاه‌های خانگی فرش‌بافی در بعضی مناطق زنجان، اضافه کرد: طی سال‌های گذشته به ویژه در مناطق خاص همچون اسلام‌آباد و شهرک‌های اقماری روند صعودی به خود گرفته است.

رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه امروزه بافتن فرش‌ها در ابعاد بزرگ در مقایسه با گذشته کمرنگ‌تر شده است، گفت: تولیدکنندگان مجبور هستند کارگاه‌های کوچک فرش‌بافی راه‌اندازی کنند تا گروه‌های هدف مشغول به کار شوند.

جعفری با اشاره به تعداد بافندگان فرش دستباف، افزود: طبق برآوردها حدود ۳۳ هزار قالیباف در استان وجود دارد که به صورت تمام‌وقت و نیمه‌وقت فعالیت و سالانه ۱۱۰ هزار مترمربع فرش دستباف، ابریشم، پشم و تابلو فرش تولید می‌کنند.

کد خبر 738483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.