اجرای ورزش باستانی در بارگاه امام هشتم به‌مناسبت ولادت علی‌ابن موسی‌الرضا (ع)

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: پیش‌بینی شده در روز میلاد ثامن الائمه (ع) در حرم مطهر امام رضا (ع) و در صحن امام خمینی (ره) ورزش زورخانه‌ای با حضور جمعی از ورزشکاران اجرا شود.

مهرعلی باران چشمه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در طی سه سال گذشته به طور میانگین سالیانه ۲۳ زورخانه احداث شده و در حال حاضر ۹۳۳ زورخانه در کشور داریم. برخی زورخانه‌ها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به علت شرایط بد کرونایی بسته شده و همچنان بسته مانده‌اند. قدمت بیشتر زور خانه‌ها بالای پنجاه سال بوده و مشکلاتی در ساختار ساختمانی و تاسیساتی دارند.

وی افزود: از رؤسای هیئت‌های استانی گزارشی در خصوص وضعیت زورخانه‌های هر استان گرفته و در یک گزارش جامع به وزیر ورزش و جوانان تحویل شده است. حدود ۲۴۰ زورخانه به مرمت و بازسازی احتیاج دارد که تقریباً با بودجه ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان می‌توان به وضعیتشان رسیدگی شود تا با بهسازی به بهره‌وری برسند.

باران چشمه گفت: در کشور قریب به ۱۴۰۰ شهر وجود دارد، در خوش‌بینانه‌ترین حالت اگر ۸۰۰ زورخانه فعال در سطح کشور داشته باشیم در ۵۰۰ شهر ما زورخانه وجود ندارد. ورزش زورخانه‌ای، ورزش ملی و مذهبی ایران و مورد عنایت مقام معظم رهبری است. بر هر استاندار و شهرداری فرض است که برای احداث و برپایی زورخانه در هر شهر کمک کنند.

وی تصریح کرد: زورخانه‌ها محل تعلیم و تربیت جسم و روح است. ورزش باستانی با یاد و ذکر خداوند شروع و در انتها به دعا ختم می‌شود. در ورزش زورخانه‌ای مرشد حضور دارد، ذکر گفته و ضرب و موسیقی نواخته می‌شود. همراهی ورزش با این رکن‌ها در دنیا بی نظیر است و نمونه ندارد. به تازگی بعضی از فدراسیون‌های بین‌المللی در تلاش‌اند تا با اضافه کردن موسیقی به ورزش جذب مخاطب داشته باشند.

باران چشمه بیان کرد: ورزش زورخانه‌ای بیش از سه هزار سال قدمتی با سند ملموس ۹۰۰ ساله دارد. ورزش باستانی میراثی از نیاکانمان بوده و امروز ما امانت‌دار آن هستیم. از همه مسئولان کشوری به ویژه نهادهایی که توانایی دارند همچون بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام دعوت می‌کنم که کمک کنند در هر شهر یک زورخانه فعال شود تا فرزندانمان بتوانند در محیطی امن با فرهنگ ولایی و دینی ورزش کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایطی که ورزش زورخانه‌ای دارد، در گذشته اجازه ورود کودکان را به زورخانه‌ها نمی‌دادند، اما در حال حاضر در زورخانه‌ها بچه‌های کوچک در حال یادگیری و ورزش هستند، خانواده‌ها برای اجرای فرزندانشان در زورخانه حضور پیدا می‌کنند. خانواده‌ها باید به زورخانه‌ها بیایند و ببینند که فرزندانشان کجا و با چه شرایطی در حال ورزش هستند.

باران چشمه تصریح کرد: پیش‌بینی شده است در روز میلاد ثامن الائمه (ع) در حرم مطهر امام رضا (ع) ورزش زورخانه‌ای با حضور جمعی از ورزشکاران اجرا شود.

کد خبر 738476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.