ارزیابی ریسک‌های بانکی مرتبط با آب‌وهوا به‌کمک هوش مصنوعی

بانک‌های مرکزی برای ارزیابی ریسک‌های مرتبط با آب‌وهوا از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شرکت‌های فهرست‌شده از جمله بانک‌ها و شرکت‌های بیمه، تحت قوانین جدید جهانی با افشاگری‌های اجباری مرتبط با آب‌وهوا مواجه هستند که در مقایسه با رویکردهای داوطلبانه تا به امروز، به اطلاعات دقیق‌تری منجر می‌شود.

به این ترتیب بانک‌های مرکزی اروپایی اعلام کردند درست در زمانی که حجم افشاگری‌های بانک‌ها و سایر شرکت‌ها در حال افزایش است، با استفاده از هوش مصنوعی برای جمع‌آوری داده‌ها به‌منظور ارزیابی ریسک‌های مالی مرتبط با آب‌وهوا راه جدیدی باز شده و در این راستا یک پروژه آزمایشی هوش مصنوعی گایا (Gaia) برای تجزیه‌وتحلیل افشای اطلاعات شرکت‌ها در مورد انتشار کربن، انتشار اوراق قرضه سبز و تعهدات داوطلبانه کربن‌صفر خالص را مورد استفاده قرار داده‌اند.گایا قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین هوش مصنوعی است.

تنظیم‌کننده‌های بانک‌ها، بیمه‌گران و مدیران دارایی به داده‌های باکیفیت برای ارزیابی تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر مؤسسات مالی نیاز دارند. با این حال فقدان یک استاندارد گزارش‌دهی واحد، آن‌ها را با مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی مواجه می‌کند که در متون، جداول و پاورقی‌های گزارش‌های سالانه پخش می‌شود.

ارزیابی ریسک‌های بانکی مرتبط با آب‌وهوا به‌کمک هوش مصنوعی

بانک‌های مرکزی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که گایا می‌تواند بر تفاوت‌ها در تعاریف و چارچوب‌های افشا در سراسر حوزه‌های قضائی غلبه کند تا شفافیت مورد نیاز را ارائه دهد و مقایسه شاخص‌های ریسک‌های مالی مرتبط با آب‌وهوا را آسان‌تر کند.

تسهیل جمع‌آوری اطلاعات با گایا

هوش مصنوعی گایا به‌رغم تفاوت در نحوه گزارش داده‌های یکسان توسط شرکت‌ها، به جای برچسب‌گذاری داده‌ها بر تعریف هر شاخص تمرکز می‌کند. علاوه بر این، با توجه به رویکرد سنتی هر شاخص عملکرد کلیدی اضافی و هر مؤسسه جدید، تحلیل‌گر را ملزم می‌کند که اطلاعات را در گزارش‌های عمومی شرکت جست‌وجو کند یا برای دریافت اطلاعات با مؤسسه تماس بگیرد.

گایا افزودن شاخص‌های کلیدی عملکرد جدید یا مؤسسات جدید را سریع و آسان می‌کند که این امر امکان استخراج و تجزیه‌وتحلیل بسیاری از شاخص‌های تعداد زیادی از مؤسسات را فراهم و امکان تجزیه‌وتحلیل ریسک‌های آب‌وهوایی را در مقیاسی غیرقابل تصور ایجاد می‌کند.

ارزیابی ریسک‌های بانکی مرتبط با آب‌وهوا به‌کمک هوش مصنوعی

هوش مصنوعی گایا ۲۰ شاخص کلیدی را برای ۱۸۷ مؤسسه مالی در طول پنج سال از اسنادی به زبان انگلیسی و تعداد کمی به زبان اسپانیایی و آلمانی بررسی کرد. نتایج تعهدات شرکت‌های مالی بیشتری را نسبت به اهداف خالص کربن‌صفر و انتشار اوراق قرضه سبز نشان داد، اما مشخص شد این اقدام به شیوه‌ای یکسان در سراسر جهان انجام نمی‌گیرد. به این ترتیب ممکن است یک طراحی انعطاف‌پذیر معرفی شود که به‌عنوان مدلی برای برنامه‌های کاربردی مجهز به هوش مصنوعی در طیف وسیع‌تری از موارد استفاده برای بانک‌های مرکزی و بخش مالی عمل می‌کند.

کد خبر 738038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.