امید و آرامش؛ ارمغان دستان پرنوازش بهار

بهار ثانیه ثانیه می‌آید و صدای قدم‌های سبز او از کرانه‌های امید شنیده می‌شود تا به شکوه جادوی رنگین کمان فروردین تجلی بخشد و سمفونی زندگی دوباره نواخته شود؛ امید و آرامش، تنها بخشی از ارمغان دستان پرنوازش بهار است که در فصلی نو از زندگی خودنمایی می‌کند و با رسیدن بهار، سرزندگی تجلی می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، برگی دیگر از دفتر روزگار، امروز ورق خورد؛ آخرین دلشوره‌های اسفند به پایان رسید، دل‌ها از پیله قهر بیرون کشیده و واژه‌ها از خاموشی بیدار شد تا گواهی بر معجزه آب و آفتاب و زمین باشد.

امروز زمین جانی دوباره می‌گیرد، گل‌ها لبخند می‌زنند و شکوفه‌ها از درختان خشک می‌رویند تا مقدمه‌ای برای ساختن روزهایی جدید برای آرامش، امید، زیبایی و نشاط در فصلی نو از زندگی باشند و گرمای روزهای آفتابی بهار به پاسداشت عشق بر زمین می‌تابد تا نوروز به بهانه‌ای برای فراموشی سختی‌های زمستان و آغازی دوباره برای یافتن عشق و امید در دستان پرنوازش بهار بدل شود.

بهار که می‌آید، دستان باد بوی شکوفه می‌دهد، تیرگی‌ها با نوروز کنار می‌رود و سردی از خانه دل رخت می‌بندد، امید و شادی نیلوفرانه بر اندام طبیعت می‌پیچند و سرزندگی تجلی می‌یابد تا گواهی باشد بر اینکه انتهای قصه سرد و سفید همیشه سبز خواهد بود و چه خوش زمزمه «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ».

امید و آرامش؛ ارمغان دستان پرنوازش بهار

نوروز؛ فرصتی نو برای آغاز دوباره

راحله کاردوانی، دبیر اندیشکده خانواده و دکترای مطالعات زنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: نوروز، یکی از مهمترین مناسبت‌های ایرانیان است که در این ایام، آغاز سال نو به واسطه اهمیتی که دارد، جشن گرفته می‌شود؛ نوروز نوعی از احیای فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران به شمار می‌رود که به صدها قرن پیش‌تر باز می‌گردد و هنگامی که فرهنگ یک جامعه به نسل‌های بعدی منتقل شود، در ثبات و ایجاد هویت ملی تأثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه نوروز برای ایرانیان، مصادف با فرارسیدن بهار و فرصتی برای نو شدن، شروعی دوباره، برنامه‌ریزی و تفکر است و انگیزه و انرژی به همراه دارد، می‌افزاید: ایام نوروز فرصتی برای تقویت روابط و صله رحم به شمار می‌رود و انرژی طبیعت نیز همراه این مسیر می‌شود.

دبیر اندیشکده خانواده با بیان اینکه نوروز می‌تواند به عنوان نقطه‌ای از اتحاد و همدلی به شمار رود، تصریح می‌کند: افراد در ایام نوروز فراغت بیشتری دارند و تفریح و استراحت در این ایام، فرصتی مناسب برای تازه شدن روح و دور شدن از سختی‌های یک ساله است.

کاردوانی ادامه می‌دهد: برگزاری جشن‌ها و مراسم خانوادگی به بهانه عید نوروز، زیبایی این ایام را دوچندان می‌کند و هنگامی که اعضای یک خانواده در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، لبخندها و زیبایی‌ها برای آنها تداعی می‌شود و با یکدیگر تجربه کردن موقعیت‌های مختلف و ساختن خاطره‌های جدید، صمیمیت بیشتری برای اعضای یک خانواده به وجود خواهد آورد.

فضایی برای یافتن نشاط، امیدواری و آرامش

وی با بیان اینکه نوروز بیشترین ارتباط را با خانواده دارد و در این ایام اهمیت خانواده بیش از پیش نمایان می‌شود، می‌گوید: تشکیل خانواده جوانان و تجربه احساسی تازه، می‌تواند به نوروز آنها طعم متفاوتی بدهد و در این ایام بهتر است که هویت فرهنگی جامعه حفظ، سنت‌ها و آداب گذشتگان اجرا و به نسل‌های بعد منتقل شود.

دبیر اندیشکده خانواده با تاکید بر لزوم مرور ریشه‌های تاریخی و توجه به همزمانی این عید با فرارسیدن بهار اضافه می‌کند: افراد در این ایام می‌توانند کدورت‌های سابق را به فراموشی بسپارند، آنها را مدیریت کنند و با قلبی بدون کینه و کدورت و با داشتن حس و حالی بهتر سال جدید خود را آغاز کنند؛ با این اقدام گذشت و همدلی به کودکان نیز آموخته می‌شود.

کاردوانی با بیان اینکه در طول این ایام افراد از تنش‌های روزانه و روزمرگی‌ها رها می‌شوند و فضایی برای یافتن نشاط، امیدواری و آرامش در درون خود دارند، می‌افزاید: بهترین اتفاقی که می‌توان در نوروز رقم زد، دوری و پرهیز خانواده و افراد از چشم و هم‌چشمی، سخت کردن شرایط و تجمل‌گرایی است تا خانواده دچار چالش و نگرانی نشود و انرژی مثبت و احساس اشتیاق باهم بودن مورد خدشه قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه سعی افراد باید بر این باشد که از امکانات موجود، بهترین استفاده برای رسیدن به والاترین اهداف داشته باشند و منتظر رقم خوردن اتفاقی برونی برای رسیدن به احساس سرزندگی نباشند، تصریح می‌کند: نو کردن روابط، کنار گذاشتن کدورت‌ها، گذشت و ساختن خاطره‌های ماندگار و مثبت، می‌تواند بهترین اتفاقاتی باشد که زیبایی زندگی را دو چندان می‌کند.

امید و آرامش؛ ارمغان دستان پرنوازش بهار

نوروز؛ گواهی بر سرازیر شدن امید

مریم سادات موسوی؛ جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: انسان موجودی اجتماعی است و از بدو پیدایش جوامع انسانی، افراد به منظور حفظ انسجام اجتماعی و زنده نگه داشتن احساس تعلق، مناسک و آداب و رسومی را شکل دادند و به آن مقید ماندند، این موضوع در طول تاریخ زندگی بشر همواره دیده می‌شود و جشن نو شدن سال، یکی از این آداب است.

وی با بیان اینکه گرامیداشت نو شدن سال تنها در فرهنگ ایران دیده نمی‌شود، می‌افزاید: ایرانیان فرارسیدن سال جدید، زنده شدن طبیعت و سرازیر شدن امید و نشاط را در قالب عید نوروز جشن می‌گیرند.

این جامعه شناس با بیان اینکه نوروز کارکردهای مختلفی دارد، تصریح می‌کند: در این ایام افراد احساس شادی دارند، چراکه تحولی در زمین رخ داده و پدیده‌ای نو و جدید در حال شکل‌گیری است، این موضوع خود مسرت‌بخش است و افراد احساس خوبی را تجربه خواهند کرد.

زمانی برای همبستگی و تقویت نظام خویشاوندی

موسوی ادامه می‌دهد: فعالیت‌های مرتبط با عید نوروز، فعالیت‌هایی جمعی، همگانی و مشابه است، از همین رو افراد احساس هم‌شکلی و به نوعی برابری با یکدیگر را تجربه می‌کنند و این کارکرد نوروز در همبستگی و انسجام اجتماعی نقش‌آفرین است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های مرتبط با عید نوروز در بعضی شهرها از جمله اصفهان پررنگ‌تر است و فرا رسیدن سال جدید و ایجاد تحول با نصب المان‌های جدید یا رنگ‌آمیزی جدول خیابان‌ها حتی در مدیریت شهری تجلی دارد، می‌گوید: دید و بازدیدهای خانوادگی از جمله دیگر آدابی است که در این ایام انجام می‌شود.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه دید و بازدیدها ارزش والایی دارد و احیا و تشویق انجام این مراسم در تحکیم و تقویت نظام خویشاوندی تأثیرگذار است و افراد از نظر سلامت روان در سطح بالاتری قرار می‌گیرند، اضافه می‌کند: انجام دید و بازدید در ایجاد احساس تعلق، از بین رفتن کدورت‌ها و تجلی آرامش تأثیر به‌سزایی دارد.

تجدید حیات زمین و روئیدن شکوفه بر تن شاخه‌های خشک، شادی وصف‌ناپذیری را پیشکش همگان می‌کند و سفره‌های رنگارنگ هفت‌سین، به زیبایی‌ها جلوه می‌بخشد؛ با فرارسیدن بهار، دل از کینه‌ها پاک می‌شود، دوستی‌ها جانی دوباره می‌گیرد و لبخندها و زیبایی‌ها تداعی می‌شود تا فرصتی نو برای آغازی دوباره باشد.

کد خبر 737716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.