تاثیر و فواید قصه‌گویی برای کودک / از کودک بخواهید خود را جای شخصیت‌های داستان قرار دهد

روان‌درمانگر کودک و نوجوان با بیان اینکه تأثیر قصه‌گویی بر رشد و تربیت کودکان آنچنان چشمگیر است که در علم روانشناسی، روش درمانی تحت عنوان قصه درمانی وجود دارد، گفت: از لحاظ رشد شناختی، کودکانی که شنوای قصه باشند، هوش و استدلال کلامی، زبان بیانی و حافظه شنیداری قوی‌تری خواهند داشت.

آرزو شاه‌میوه اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه قصه‌گویی در رشد چندجانبه کودک تأثیر به‌سزایی دارد، اظهار کرد: قصه‌گویی و داستان‌سرایی می‌تواند مهارت‌های کودک اعم از قدرت تخیل و حافظه، فن بیان، تعامل اجتماعی، مهارت شنیداری و نوشتاری را تقویت کند.

وی با تاکید بر تأثیر قصه بر رشد هوش و شناخت کودک افزود: از لحاظ رشد شناختی، کودکانی که شنوای قصه باشند، هوش و استدلال کلامی، زبان بیانی و حافظه شنیداری قوی‌تری خواهند داشت، دایره لغات آن‌ها افزایش می‌یابد و سبب داشتن تعامل و ارتباط بهتر با دیگران می‌شود.

این روان‌درمانگر کودک و نوجوان عنوان کرد: تأثیر قصه‌گویی بر رشد و تربیت کودکان آنچنان چشمگیر است که در علم روانشناسی، روش درمانی تحت عنوان قصه درمانی وجود دارد که برای رفع اختلالات و مشکلات رفتاری، رشد مسائل اخلاقی در کودکان و آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه می‌توان از طریق قصه‌گویی کودکی نقاد و خلاق پرورش داد، خاطرنشان کرد: نیاز است در آثار مربوط به کودکان، به موضوعات روز جامعه پرداخته شود، زیرا سبب پرورش صفات اخلاقی، رشد شناختی و فرهنگی کودک می‌شود، همچنین تفکر انتقادی را در کودک رشد می‌دهد.

شاه‌میوه اصفهانی اضافه کرد: داستان نباید برای کودکان صرف خواندن و شنیدن باشد، بلکه باید از روایت و متن داستان سوالاتی از کودک بپرسیم و از او بخواهیم خود را جای شخصیت‌های داستان قرار دهد و تصمیم‌گیری کند یا پایان داستان را به خواست خود تغییر دهد؛ این روش قصه‌گویی و داستان‌سرایی می‌تواند محتوای قصه را غنی‌تر کند.

وی با بیان اینکه فرهنگ ایرانی از قدیم سرشار از قصه‌هایی بوده که برای تمام نسل‌ها پر از درس‌های زندگی است، گفت: با مقداری خلاقیت می‌توان داستان‌هایی در سطح رشد شناختی کودکان نوشت و با استفاده از آن کودکان را با فرهنگ اصیل ایرانی و هنجارهای جامعه آشنا کرد.

این روانشناس و مدرس دانشگاه ادامه داد: برای نوشتن داستان‌های موردپسند کودکان می‌توان از تخیل و دیدگاه آن‌ها استفاده کرد و با برگزاری مسابقه‌های داستان‌نویسی برای کودکان، داستان‌های بهتر را انتخاب کرد و برای آن امتیازی در نظر گرفت.

کد خبر 737523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.