تبدیل ضایعات ماهی به مواد مصرفی پزشکی در ایسلند

ضایعات ماهی در ایسلند طی یک تلاش نوآورانه به کالاهای پزشکی و پایدار تبدیل می‌شود که این‌امر مزایای قابل‌توجهی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، حتی غیرمنتظره‌ترین قسمت‌های ماهی‌ها نیز پتانسیل ارزش بالایی دارند که ماهی‌گیران را مشتاق به حفظ آن‌ها می‌کند و تلاش محققان را به سوی دست‌یابی به استفاده صددرصدی از این پتانسیل‌ها هدایت می‌کند. به این ترتیب بخش‌هایی از ماهی که پیش از این دور ریخته می‌شد، اکنون به‌واسطه خواص درمانی یا خوراکی خود بسیار مورد استفاده قرار دارد و می‌توان گفت یک ماهی هیچ بخش دورریزی ندارد.

حذف ضایعات ماهی در ایسلند

ایسلند طی یک پروژه بلندپروازانه زیست‌محیطی، ضایعات ماهی را با موفقیت به شگفتی‌های پزشکی و کالاهای پایدار تبدیل کرد. هدف از این پروژه دستیابی به استفاده کامل از ظرفیت قابل ارائه ضایعات ماهی است. سرمایه‌گذاری ایسلند در این بخش که به‌عنوان «پروژه ۱۰۰ درصد ماهی» شناخته می‌شود، افزایش قابل‌توجهی در استفاده از ماهی کاد، از ۴۰ درصد در سال ۲۰۰۳ به نزدیک به ۹۵ درصد امروز داشته است. این امر به توسعه مجموعه‌ای از محصولات نوآورانه مانند پیوند پوست ماهی کاد برای قربانیان سوختگی و کپسول‌های امگا ۳ منجر شده است.

تبدیل ضایعات ماهی به مواد مصرفی پزشکی در ایسلند

پروژه صددرصد ماهی توسط ایسلند آغاز شد و در کنار مؤسسات تحقیقاتی مختلف و شرکت‌های خصوصی ادامه پیدا کرد. هدف این است که راه‌های کارآمدی برای استفاده مجدد از محصولات جانبی حاصل از این صنعت دو میلیارد دلاری غذاهای دریایی ایسلند پیدا و آن‌چه زمانی زباله به حساب می‌آمد، اکنون به کالاهای مفید و پایدار تبدیل شود. این پروژه نه‌تنها شغل ایجاد کرده و کالاهای تولید داخل را به نمایش گذاشته است، بلکه پودر ماهی (غذای دام و طیور) با تأثیر کمتری را برای صنعت در حال رشد آبزی‌پروری ارائه کرده است.

بخش‌های درمانی و غذایی ماهی کاد

پیوند پوست ماهی یک اختراع موفقیت‌آمیز از شیمی‌دان مؤسس شرکت بیوتکنولوژی کرسیس است. گرافت‌ها در اندازه‌های مختلف برای قرار گرفتن روی زخم‌هایی در مقیاس‌های مختلف وجود دارند و به‌منظور درمان هزاران بیمار مبتلا به سوختگی، زخم‌های باز دیابتی و سزارین‌های عفونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پوست ماهی کاد حدود هشت درصد وزن ماهی را تشکیل می‌دهد و منبعی غنی از کلاژن به‌عنوان پروتئینی حیاتی برای پوست، رباط و سلامت استخوان انسان است. استخوان ماهی که حداقل ۳۵ درصد از وزن ماهی کاد را تشکیل می‌دهد، مدت‌ها است به‌صورت خشک‌شده به کشورهایی مانند نیجریه صادر شده است. با این حال به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار، محققان در حال بررسی کاربردهای جدیدی مانند استخراج کلسیم از آن‌ها برای مکمل‌ها هستند.

تبدیل ضایعات ماهی به مواد مصرفی پزشکی در ایسلند

چالش‌برانگیزترین جنبه استفاده از ماهی کاد، خون و کره‌چشم است. خون ماهی که ۱۰ درصد وزن آن را تشکیل می‌دهد، به‌طور بالقوه برای محصولاتی مانند سوسیس، خوراک ماهی یا کود استفاده می‌شود، با این حال جمع‌آوری آن یک چالش مهم است. در مورد کره چشم نیز تلاش‌ها برای استخراج چربی‌های ارزشمند یا بررسی خواص ضدعفونی‌کننده بالقوه تاکنون بی‌ثمر بوده است.

کد خبر 737470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.