استان مرکزی با کمبود نیروی کار ماهر مواجه است

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان مرکزی گفت: این استان از نظر بهره‌مندی از نیروی کار ماهر با کمبود مواجه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، علی جودکی، عصر امروز _دوشنبه بیست‌وهشتم اسفند_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرهای زرندیه، ساوه، دلیجان، اراک و خمین نیازمند تعداد بیشتری نیروی کار است.

وی افزود: تقاضای سرمایه‌گذاری در استان مرکزی قابل توجه و بسیار بالا است و سازمان صمت در جذب سرمایه‌گذار بسیار تلاش کرده است اما این استان در حوزه توسعه زیر ساخت‌ها ضعیف است.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: متأسفانه زیرساخت‌هایی مانند زمین، آب، برق و گاز برای صنایع جدید در استان نداریم و باید این مهم به طور جد پیگیری شود.

جودکی اضافه کرد: هم اینک استان مرکزی از نظر بهره‌مندی از نیروی کار ماهر با کمبود مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: امسال میانگین ارزش کالای صادرات استان مرکزی به ازای هر تن ۶۱۵ دلار بوده که این میزان برای کشور ۳۵۰ دلار است و این مهم به این معناست که ما تقریباً دو برابر ارزش افزوده صادراتی کشور صادرات داشته‌ایم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اضافه کرد: تا انتهای سال ۱۴۰۰ حقوق دولتی که از معادن اخذ می‌شد ۳۳۷ میلیارد تومان بود اما امسال قریب به ۱,۲۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن اخذ شده است که باید ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به استان برگردد و در استان هزینه شود.

جودکی با بیان اینکه سازمان مدیریت این رقم را به استان تخصیص نمی‌دهد گفت: باید این موضوع توسط مسئولین و نمایندگان پیگیری و مطالبه شود.

وی با اشاره بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های خالی معادن گفت: برای جایگزینی ماشین آلات فرسوده استخراجی معادن از ظرفیت صنایع داخلی استفاده شده و در صورت عدم توان صنایع داخلی، اجازه واردات ماشین آلات را صادر کرده‌ایم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی از عقد قراردادهایی برای استفاده از پساب‌ها برای تأمین آب صنایع خبر داد و افزود: تلاش کرده‌ایم پروانه‌های بهره‌برداری صنایع را به سمت تکنولوژی بالاتر و استفاده کمتر از انرژی ببریم چراکه بزرگترین واحد ساخت پنل‌های خورشیدی کشور در استان مرکزی قرار دارد و ضروری است واحدهای تولیدی استان از این ظرفیت استفاده کنند.

جودکی ادامه داد: امسال یک میلیارد و ۵۶ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته رشد ارزشی ۱۰ درصدی و رشد وزنی ۱۹ درصدی داشته است و نگاه ما در سال آینده بر این است که صادرات استان را افزایش دهیم.

وی اظهار کرد: امسال با رشد ۴۷ درصدی واردات استان مرکزی در ۱۱ ماهه مواجه بوده‌ایم و ۸۵۴ میلیون دلار واردات داشتیم که تمام این واردات مربوط به مواد اولیه، قطعات ماشین آلات خط تولید و کالاهای واسطه خط تولید بوده است که نشان دهنده تکنولوژی محور شدن صنایع استان است.

مدیرکل صمت استان مرکزی با اشاره به تأسیس سه هنرستان جوار صنعت در اراک و یک هنرستان در ساوه در سال آینده برای آموزش نیروی کار خاطرنشان کرد: طرح سرباز صنعت و طرح بورسیه صنعتی دانشگاه اراک هم می‌تواند به تأمین نیروی کار ماهر صنایع ما کمک کند.

جودکی ادامه داد: اولویت ما این است که واحدهای تولیدی راکد نشوند به همین دلیل ابتدا مشکلات واحدهای تولیدی فعال را رفع و سپس به دنبال رفع مشکلات واحدهای راکد باشیم البته امسال در هر دو حوزه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی از صدور ۳۵۰ جواز تأسیس صنعت در استان مرکزی خبر داد و افزود: هیچ زنجیره تولیدی در کشور نیست که بخشی از آن در استان مرکزی نباشد.

مدیرکل صمت مرکزی تصریح کرد: ما در استان مرکزی به دنبال تکمیل زنجیره ارزش تولید در داخل استان هستیم.

کد خبر 737426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.