زنگ خطر  برای اکوسیستم زاگرس مرکزی به صدا درآمد

مدیرکل محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری گفت: به دلیل تغییرات اقلیمی از ابتدای مهر سال گذشته تا امروز، دمای هوای استان ۲.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرده است که این موضوع زنگ خطری برای اکوسیستم شکننده‌ای است که در حوزه زاگرس مرکزی وجود دارد.

سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه چرای بی‌رویه و غیرمجاز دام در عرصه‌های طبیعی، موضوع پسماند و مدیریت منابع آب از چالش‌های بزرگی است که محیط زیست استان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، اظهار کرد: چرای بی‌رویه و غیرمجاز دام منجر به از دست رفتن بسیاری از گونه‌های گیاهی و فرسایش شدید خاک می‌شود که یکی از چالش‌های محیط زیست استان است و در سه قالب چرای زودهنگام در عرصه‌های طبیعی، چرای دام مازاد بر ظرفیت و چرای خارج از فصل در استان اتفاق می‌افتد.

وی افزود: تغییرات اقلیمی از ابتدای مهر سال گذشته تا امروز، دمای هوای استان ۲.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرده است که این موضوع زنگ خطری برای اکوسیستم شکننده‌ای است که در حوزه زاگرس مرکزی وجود دارد.

مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: موضوع پسماند که به شکل جدی منابع آب و خاک استان را تهدید می‌کند و مدیریت منابع آب از دیگر چالش‌های محیط زیست استان است.

یوسف‌پور عنوان کرد: کسب رتبه‌های برتر کشوری در حوزه‌های محیط طبیعی و تنوع زیستی، پژوهش، تاریخ طبیعی، عفاف و حجاب و جشنواره شهید رجایی با همدلی و هم‌گرایی مجموعه محیط زیست چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۲ به ثمر نشست.

وی با بیان اینکه محیط زیست استان برنامه‌های برای سال آینده در نظر دارد، افزود: ارتقای سطح حفاظت برخی مناطق در زیستگاه‌های طبیعی، احیای تالاب‌های آسیب‌دیده، مدیریت پسماند و مقابله با صنایع آلاینده‌ای که می‌توانند موجب آلودگی هوا در استان (به‌خصوص در شهرستان‌های شهرکرد و بروجن) شوند از جمله برنامه‌های هستند که در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل محیط زیست استان تاکید کرد: مهم‌ترین برنامه محیط زیست چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۳ حفاظت مشارکتی و استفاده از ظرفیت مردم برای است.

یوسف‌پور خاطرنشان کرد: اقداماتی در حوزه گربه‌سانان از جمله پلنگ صورت گرفته است و ثبت‌های را در نقاط مختلف استان انجام داده که اخبار و تصاویر آن در سال آینده منتشر خواهد شد.

کد خبر 737423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.