برقی‌سازی تاکسی‌ها، فصلی نو در حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهرها

توسعه حمل‌ونقل عمومی برقی سهم بسزایی در کاهش آلودگی شهر دارد، از این‌رو با توجه به افزایش آلایندگی‌ها در کلان‌شهرها، مصرف سوخت و ضرورت ارتقای ایمنی، دولت به این نتیجه رسیده است که با استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های نوین، به سمت نوسازی ناوگان با خرید خودروهای برقی گام بردارد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا، به‌روزرسانی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مناسب‌سازی آن‌ها متناسب با شرایط امروز شهرها از برنامه‌های مدیریت شهری در تمام شهرهای دنیا به‌ویژه کلان‌شهرها است، البته کشورهای توسعه‌یافته گام‌های مؤثری در این راستا برداشته‌اند و عزم خود را برای دستیابی به توسعه پایدار جزم کرده‌اند، چراکه سرآغازی برای تحول در حمل‌ونقل شهری است.

یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش آلودگی خودروهایی با مصرف سوخت فسیلی است که حجم زیادی از آلودگی را به هوای شهرها تزریق می‌کند. این معضل در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران که میانگین عمر خودروها به ویژه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به طور معمول بالا است، بیشتر خود را نشان می‌دهد و در کنار سایر عوامل زیست‌پذیری شهرهای ایران را کاهش می‌دهد، از این‌رو مسئولان ملی و مدیران شهری کلان‌شهرها از مدت‌ها پیش پیگیر ورود خودروهای برقی به شهرها شده‌اند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران آذر سال گذشته در مراسم رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی و تحویل ۸۸ دستگاه از آن به ناوگان تاکسیرانی کشور اعلام کرده بود که در حال حاضر ۳۴ درصد خدمات از حمل‌ونقل عمومی و ۶۶ درصد از خودروهای شخصی و تاکسی است؛ بنابراین حضور خودروهای برقی در ناوگان حمل‌ونقل کشور به‌ویژه ناوگان تاکسیرانی نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد.

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در اظهارنظری با تأکید بر لزوم گسترش حمل‌ونقل پاک با توجه به شرایط آلودگی هوا گفته بود که با توجه به هوای آلوده اصفهان استفاده از اتوبوس، تاکسی و موتور برقی در اولویت مدیریت شهری است.

در حال حاضر رغبت مدیران و مسئولان کشوری و شهری برای استفاده از تاکسی‌های برقی افزایش یافته است، زیرا این خودروها کمترین میزان آلاینده را تولید و از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند.

با توجه به وضعیت آلودگی هوا و شرایط نامناسب زیست‌محیطی کلان‌شهرها، خودروهای برقی نویدبخش جدا شدن و دوری از شرایطی است که سلامت و جان مردم را به خطر انداخته است، همچنین این خودروها کمک بسیاری در راستای صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌کند؛ در عین حال فعالیت‌های خودروها در سطح شهرها نیازمند زیرساخت‌های اساسی همچون تعبیه مکان‌هایی برای شارژ باتری گران‌قیمت آن‌ها است، همچنین با توجه به هزینه‌های سنگین این خودروها خرید آن برای رانندگان تاکسی به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و نیازمند ایجاد تسهیلات از طریق سازمان‌های مربوطه است.

برقی‌سازی تاکسی‌ها، فصلی نو در حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهرها

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: سال گذشته در سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به اصفهان تفاهم‌نامه‌ای میان این سازمان و شهرداری اصفهان در راستای تأمین وام قرض‌الحسنه برای تبدیل حداقل ۵۰۰۰ تاکسی فرسوده به تاکسی نو منعقد شد که هنوز محقق نشده است.

وی با بیان اینکه در مرکز اتحادیه سازمان‌های حمل‌‎ونقلی برای تمام شهرداری‌ها برای وارد کردن تعدادی ماشین برقی به‌عنوان تاکسی اقدام به پیگیری کردیم، می‌افزاید: به دلیل قیمت بالای خودروها سازمان تاکسیرانی پیگیری می‌کند تا برای تأمین این تاکسی‌ها از طریق وام قرض‌الحسنه تسهیلات خرید فراهم کند.

سازمان تاکسیرانی پیگیری می‌کند تا برای تأمین این تاکسی‌ها از طریق وام قرض‌الحسنه تسهیلات خرید فراهم کند

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: امیدوارم بر اساس اقدامات متمرکزی که وزارت صمت و اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقلی مسافر کشور انجام می‌دهند، سال جاری شاهد ورود تاکسی‌های برقی به شهر اصفهان باشیم.

نورصالحی با اشاره به زیرساخت‌های موجود در شهر اصفهان برای فعالیت تاکسی‌های برقی، ادامه می‌دهد: از آن‌جا که در حال حاضر پیگیری برای ورود اتوبوس‌های برقی نیاز به زیرساخت‌های قوی‌تری دارد، انجام می‌شود، سازمان‌های پشتیبانی برای واردات متعهد به تأمین زیرساخت هستند.

وی خاطرنشان می‌کند: بیشترین زیرساخت مورد نیاز مربوط به شارژ این تاکسی‌ها است که شهرداری برای اتوبوس‌ها برنامه‌ریزی می‌کند و واردکننده‌ها برای تاکسی‌ها نیز باید پیش‌بینی کنند.

برقی‌سازی تاکسی‌ها، فصلی نو در حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهرها

محمد پرورش، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در سال ۱۴۰۲ جلسات متعددی با شرکت‌هایی که خودروی برقی تولید می‌کردند یا توان واردات خودروی برقی داشتند، برگزار شد، همچنین جلساتی با اتحادیه حمل‌ونقل مسافر کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور داشتیم و اعلام کردیم که این کلان‌شهر آمادگی شروع فعالیت تاکسی‌های برقی را دارد.

وی با بیان اینکه یک‌سری موارد وجود دارد که در خصوص خودروهای برقی حائز اهمیت است، خاطرنشان می‌دهد: قیمت این خودروها چندین برابر خودروهای دوگانه‌سوز است، علاوه بر این هنوز زیرساخت‌های لازم برای ورود تاکسی‌های برقی در شهر اصفهان مهیا نشده است، با توجه به کیلومتر پیمایش، خودروها به‌صورت گردشی امکان فعالیت ندارند و حتماً باید در خطوط ویژه به‌کارگیری شوند.

پرورش با بیان اینکه یارانه‌ای که دولت برای این خودروها می‌پردازد به‌صورت سه ماه یک‌بار است، اما درخواست ما به‌صورت یک‌جا و در ابتدای قرارداد است، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه راننده باید تمام مبلغ را پرداخت کند، خارج از توان او است، بنابراین درخواست سازمان فراهم کردن تسهیلات کم‌بهره برای نوسازی و تأمین خودرو است.

زیرساخت‌ها برای ورود تاکسی‌های برقی به شهر اصفهان آماده نیست

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: یکی از مواردی که با شرکت‌ها مطرح شد، تأمین قطعات و خدمات پس از فروش هر خودرویی است که قرار است انتخاب شود و در ناوگان فعالیت کند تا همچون خودروهای آریو برای تأمین قطعات دچار مشکل نشویم.

به گزارش ایمنا، تاکسی‌های برقی با ارزش اجتماعی و محیطی بالا، به‌عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در کاهش آلودگی هوا و وابستگی به سوخت‌های فسیلی در آینده حمل‌ونقل شهری در نظر گرفته می‌شوند؛ با افزایش توجه به این صنعت و حمایت مالی و سیاستی، می‌توان این صنعت را بهبود بخشید و به سمت جامعه‌ای پاک‌تر و پایدارتر حرکت کرد.

کد خبر 737329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.