توسعه سامانه‌ امن‌ساز تلفن‌های همراه

برگزیده بیست‌وپنجمین جشنواره جوان خوارزمی موفق به توسعه سامانه‌ای شد که امکان مدیریت گوشی‌های تلفن همراه هوشمند را برای مدیران سازمان‌ها فراهم کرده و ضریب امنیت و کنترل دسترسی کاربران به تلفن همراه هوشمند را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اشکان حاج‌علی‌اکبری اظهار کرد: امن‌ساز تلفن همراه (فورگ Forg) نامی است که برای این سامانه انتخاب کرده‌ایم. این سامانه در واقع در حوزه ام‌دی ام ( mobile device management / MDM) یا مدیریت دستگاه تلفن همراه توسعه یافته است. این سامانه به سازمان‌ها و شرکت‌هایی کمک می‌کند که قصد دارند به کارکنان خود گوشی‌های تلفن همراه اندرویدی بدهند و دنبال این هستند که این گوشی‌های تلفن به شکل مرکزی مدیریت شود تا بتوانند دسترسی‌ها و منابع و برنامه‌ها را روی این گوشی کم یا زیاد یا نصب کنند و به این شکل از ورود گوشی تلفن همراه به داخل سازمان مطمئن باشند.

وی افزود: میزان استفاده و در نتیجه استهلاک گوشی در اختیار مدیریت سازمان و قابل ردیابی است. تمام این امکانات به صورت مرکزی توسط مدیریت فناوری اطلاعات سازمان مربوطه بررسی می‌شود.

برگزیده رتبه سوم طرح‌های توسعه‌ای در گروه تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات ادامه داد: موضوع مدیریت گوشی تلفن همراه موضوعی در سطح جهانی است و حتی شرکت گوگل در حال توسعه پلتفرمی در این زمینه است و هدف آن هدایت گوشی‌های تلفن همراه سازمانی از یک مرکز یا توسط سازمان با اهداف مشخص سازمان است.

حاج‌علی‌اکبری که دانش‌آموخته رشته مهندسی فناوری اطلاعات از دانشگاه اصفهان است، در مورد توسعه برنامه فورگ اظهار داشت: روند تحقیقات و راه‌اندازی این سامانه شش سال به طول انجامیده است.

این کارآفرین حوزه فناوری اطلاعات در مورد میزان کاربری این سامانه گفت: در سطح کشور تا امروز ۵۰ هزار تلفن همراه متعلق به سازمان‌های دولتی و غیردولتی از این سامانه استفاده می‌کنند. سلامت گوشی موضوع مهمی است و با این سامانه میزان سلامت و طول عمر دستگاه شامل گوشی تلفن همراه یا تبلت اندرویدی افزایش پیدا می‌کند. این سامانه فقط روی گوشی‌های اندرویدی قابل استفاده است، زیرا سازمان‌ها بیشتر از این گوشی‌ها برای کارکنان خود استفاده می‌کنند و گوشی‌های آی‌اواس (IOS) برای کارکنان نهادها و سازمان‌ها به دلیل گرانی زیاد کاربردی ندارد.

به گزارش ایمنا، سامانه امن‌ساز تلفن هوشمند فورگ با هدف ارتقای ضریب امنیت و کنترل دسترسی کاربران تلفن همراه هوشمند طراحی شده است. این سامانه به صورت محلی و نیز مدیریت از راه دور (سرور تحت وب یا فرامین پیامکی) قابل مدیریت است. در این سامانه بسیاری قابلیت‌های دستگاه با مجوز صادر شده توسط مدیر در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این سامانه شامل یک سرور امن‌ساز است که توسط ساختار مدیریتی تحت وب کنترل می‌شود و برای کنترل تلفن همراه برنامه کاربردی (اپلیکیشن) فورگ روی دستگاه کاربران نصب و به صورت برخط یا بدون اتصال تنظیم می‌شود.

مدیر سامانه قادر به تعریف کاربران جدید برای هر دستگاه، اختصاص کلمه عبور به آنها، مشاهده فایل تنظیمات هر کاربر و تغییر دسترسی کاربر به برنامه‌ها و سایر امکانات تلفن همراه است. همچنین می‌تواند اجازه نصب یا حذف برنامه‌های کاربردی را برای کاربر صادر و تعیین کند که کاربر مجاز به دسترسی به کدامیک از برنامه‌های گوشی هوشمند همراه روش‌های ارتباطی و قابلیت‌های دستگاه است.

منبع: ایرنا

کد خبر 737290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.