به شیراز، شهر شعر و بهار نارنج سفر کنید

شیراز، شهر تاریخی و خوش‌آب‌ و هوای استان فارس است و با عطر بهار نارنجی که با فرا رسیدن فصل بهار در این شهر می‌پیچد، برای میهمانان نوروزی و شهروندان، حال‌وهوای بهشتی را در ذهن تداعی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، شیراز، شهر شعر و عطر بهارنارنج، شهر باغ و ادب ایران است، شهری که بزرگ‌ترین و نام‌آورترین بنای تاریخی جهان یعنی تخت جمشید در نزدیکی آن قرار دارد.

این شهر با تمام ویژگی‌های شهری و تاریخی‌اش، به تنهایی می‌تواند یکی از ارزشمندترین مناطق گردشگری کشور محسوب شود و یکی از مقاصد محبوب گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی است و در ایام نوروز و در ماه اردیبهشت این شهر با شکوفه‌های بهار نارنجش به بهشتی زمینی تبدیل می‌شود.

شیراز با ویژگی‌ها و جاذبه‌های مختلف متنوعی که دارد توانسته سطح خود را نه تنها به ایرانیان بلکه به جهانیان معرفی کند و جاذبه‌های گردشگری و متنوعی که در این شهر وجود دارد از برترین بناهای تاریخی و باستانی ایران محسوب می‌شوند.

دروازه قرآن، ارگ کریم خان، مجموعه وکیل، مسجد نصیرالملک، مسجد جامع عتیق، تخت‌جمشید، مقبره کوروش، مجموعه پاسارگاد، نقش رجب، نقش رستم و سایر اماکن، قلعه‌ها و مکان‌هایی که به دوران ساسانی مربوط هستند و همگی گویای قدمت شهر شیراز است و نشان از تاریخ غنی و فرهنگ قوی آن دارند.

باغات زیادی نیز در این شهر وجود دارند، مانند باغ ارم، باغ دلگشا، باغ نارنجستان قوام، باغ جهان نما، باغ نظر، باغات قصرالدشت و چمران و همین‌طور آرامگاه‌های شاعران و ادیبان بلند پایه فارسی زبان مانند سعدی، حافظ، خواجوی کرمانی و غیره که این شهر را در دسته شهرهای فرهنگی ایران گنجانده است.

موقعیت جغرافیایی شهر شیراز

شهر شیراز مرکز استان فارس است و از شمال به شهرستان مرودشت و اردکان، از غرب به ممسنی و کازرون، از جنوب به فراشبند، فیروزآباد، جهرم، فسا و از شرق به استهبان، نی‌ریز و ارسنجان محدود می‌شود.

آب‌وهوای شیراز

شهر شیراز از لحاظ آب‌وهوایی به عنوان یکی از شهرهای مرکزی ایران دارای آب‌وهوای معتدل است و این شهر به عنوان یکی از شهرهای معتدل، همواره برای سفر گردشگران مناسب است.

به شیراز، شهر شعر و بهار نارنج سفر کنید

فرهنگ و آداب و رسوم در شهر شیراز

بسیاری از رسوم و سنت‌های شهر شیراز و مردمان شهر با مدرن شدن سیستم زندگی دچار فراموش شده است و در حال حاضر زندگی ماشینی جدید، بسیاری از نمادهای فرهنگی زندگی گذشته ما را کم‌رنگ کرده است و جای خود را به نمادهای کشورهای غربی و شرقی داده‌اند اما خوشبختانه هنوز هم بخش‌هایی از آداب و رسوم مردم شیراز برجای مانده است که همگی نشان‌دهنده شیراز قدیم هستند، مراسم‌های متعدد و مختلفی مانند جشن سال نو، عزاداری محرم، ازدواج و غیره که بر جای مانده از سنت‌های شیرین این دیار هستند.

غذاهای لذیذ و سنتی شهر شیراز

اولین غذای سنتی و معروف شهر شیراز کلم پلو شیرازی نام دارد که بسیار لذیذ و محبوب است از دیگر غذاهای سنتی و معروف شهر شیراز می‌توان به یخنی نخود، شکر پلو، آش ماست، آش سبزی و دسرهایی مانند فالوده شیرازی، سالاد شیرازی، حلوای کاسه و مسقطی از جمله خوراکی‌های لذیذ، خوشمزه و خوش طعم شیراز اشاره کرد.

به شیراز، شهر شعر و بهار نارنج سفر کنید

جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز

شهر شیراز که بناهای فرهنگی، تاریخی و یادمان‌های با ارزشی از گذشته را در خود جای داده، سالیان سال است با عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) به برکت وجود آستان مقدس حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) شناخته می‌شود و هر ساله در ایام نوروز میزبان گردشگران و زائران بسیاری است.

در این شهر یکی از زیباترین و برترین بناهای به جای مانده از مجموعه زندیه وجود دارد که آن را «اَرسَن وکیل» می‌نامند، این مجموعه متشکل از مسجد، حمام و بازار است که در کنار ارگ کریمخانی یکی از آثار زیبا و بی‌مانند از دوره زندیه است.

مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی یکی دیگر از جاذبه‌های برتر و بی‌نظیر شهر شیراز محسوب می‌شود که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی فراوانی برای دیدن زیبایی‌های آن به شیراز سفر می‌کنند.

دروازه قرآن، قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین دروازه شیراز محسوب می‌شود که از سمت اصفهان و مرودشت یکی از ورودی‌های اصلی به حساب می‌آید.

به شیراز، شهر شعر و بهار نارنج سفر کنید

آرامگاه لسان‌الغیب حافظ شیرازی دیگر جاذبه گردشگری شهر شیراز است که هر ساله از اقصی نقاط جهان میزبان گردشگران بسیاری است و با معماری جذاب و منحصر به فرد، فضای سبز و سایت زیبای آن مکانی برای مشاعره و شعر خوانی علاقه‌مندان به حافظ را ایجاد کرده است.

آرامگاه سعدی نیز همانند آرامگاه حافظ دیگر جاذبه گردشگری شهر شیراز است که در فضای سبز و پر رونقی قرار گرفته است و با حوض ماهی، قنات سعدی و دیگر جاذبه‌های خود از گردشگران در شهر شیراز دلبری می‌کند.

به شیراز، شهر شعر و بهار نارنج سفر کنید

شیراز علاوه بر بناهای زیبا، فرهنگی، تاریخی و سنتی که دارد، باغات بی‌شمار و زیبایی را نیز در خود جای داده است که باغ گیاه‌شناسی ارم، باغ جهان‌نما، باغ عفیف‌آباد، باغ دلگشا، باغ نظر، باغات قصرالدشت و همینطور باغات چمران که در کنار باغ گل‌های شیراز که تقریباً در حدود دو سال است که راه‌اندازی شده و از جمله زیبایی‌های منحصر به فرد این شهر محسوب می‌شوند.

شیراز شهر بی‌مثال

شیراز، شهری بی‌مانند است که صنعت گردشگری آن جایگاهی متفاوت و برجسته دارد، چرا که هم‌زمان و توأمان از قابلیت‌های شگرف چندین شاخه گردشگری برخوردار است و تعدد جاذبه‌ها همواره این استان را از استان‌های گردشگر پذیر ایران کرده است.

فارس بیشترین تعداد اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی را در سطح کشور به خود اختصاص داده و بیش از یک سوم اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی متعلق به این استان پهناور است‌.

شهر گردشگرپذیر شیراز علاوه بر جاذبه‌های گردشگری که دارد، صنایع دستی خاصی همچون خاتم‌کاری، نقره‌کاری، بوریا و حصیربافی، گلیم و نمد، سفال و سرامیک دارد و خوراکی‌های لذیذ و خوشمزه‌ای همچون عرقیات، نان یوخه، رنگینک، مسقطی و طعم‌دهنده‌هایی مانند آب نارنج، آب لیمو، آبغوره، رب انار دارد که گردشگران نوروزی می‌توانند آنها را به رسم یادگاری و سوغات به شهر خود ببرند.

به شیراز، شهر شعر و بهار نارنج سفر کنید

کد خبر 737135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.