شرط بهره‌مندی انسان از شفاعت قرآن، انس با آن است

کارشناس دینی گفت: انسان هر مقدار که بتواند با قرآن انس پیدا کند، شفاعت قرآن در قیامت نصیب او می‌شود، چرا که شفاعت شفاعت‌کنندگان، از دنیا شروع می‌شود و شفاعت برای همه یکسان نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام مسعود عالی در پنجمین روز از برنامه «یک ظهر بهاری» با اشاره به اینکه تنها راه و شاه‌کلید آرامش و نشاط انسان در بحران‌ها و سختی‌ها قرار دادن پروردگار عالم به‌عنوان تکیه‌گاه است، اظهار کرد: یکی از اموری که می‌تواند انسان را با خداوند متعال رفیق کند انس با قرآن کریم است؛ رشته ارتباط ما با خدا، قرآن و عترت است و اگر انسان بتواند با قرآن انس داشته باشد، خداوند در زندگی فرد حضور پیدا می‌کند، چرا که خداوند متعال در قرآن و کلام خود تجلی کرده و امیرمومنان نیز در این باره می‌فرمایند «لقد تجلی الله لخلقه فی کلامه».

وی افزود: قرآن ظهور و جلوه خدای عالم است و بر همین اساس خداوند خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید «می‌خواهیم یک کلام سنگین برای تو بفرستیم»، بنابراین در برخی موارد زمانی که قرآن بر پیامبر (ص) نازل می‌شد، حضرت بی‌هوش می‌شدند زیرا برخی از سوره‌ها مانند سوره انعام را پیامبر اکرم (ص) مستقیم از خود خداوند دریافت می‌کرد.

کارشناس دینی با تاکید بر لزوم محور بودن قرآن در زندگی تصریح کرد: محور قرآن خداوند است، در حالی که در کتاب‌های آسمانی ادیان تحریف شده محور خدا نیست، بلکه محور در این کتاب‌ها انسان است و انسان قوی‌تر از خدا معرفی شده است.

وی لازمه افزایش محبت نسبت به خداوند و حضور پروردگار در زندگی را انس به قرآن دانست و ادامه داد: در قرآن کریم همه‌کاره خدا است و مرگ و زندگی، رزق و روزی، شفا و قدرت و عزت و ذلت به دست خدا بوده و این خدایی است که قرآن معرفی می‌کند.

کارشناس دینی فهم و تدبر در قرآن را مهم دانست و عنوان کرد: انسانهر مقدار که بتواند با قرآن انس پیدا کند، شفاعت قرآن در قیامت نصیب او می‌شود، چرا که شفاعت شفاعت‌کنندگان، از دنیا شروع می‌شود و شفاعت برای همه یکسان نیست و به هر شکلی که در این دنیا انسان با قرآن ارتباط داشته باشد در آن دنیا شفاعت بالاتری نصیب فرد می‌شود.

حجت‌الاسلام عالی با یادآوری اینکه همراه داشتن و نگاه کردن به قرآن عبادت است همچنان که در روایت است که نگاه به کعبه، نگاه به چهره علی بن ابیطالب (ع)، نگاه مهربان به چهره والدین و نگاه به قرآن عبادت محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: یاد گرفتن و یاد دادن، حفظ، فهم و عمل به قرآن کریم اقسام ارتباط با قرآن است و هر یک گونه‌ای از شفاعت را نصیب انسان می‌کند.

وی وقت گذاشتن برای قرآن را سبب برکت در وقت، زندگی و مال بیان کرد و افزود: قرآن برای افراد بیکار نیست، بلکه برای افرادی است که حواس آن‌ها جمع است و می‌خواهند برکت در زندگی داشته باشند و امیرمومنان (ع) نیز در روایتی می‌فرماید خانه‌ای که در آن قرآن قرائت می‌شود و ذکر خدا است سه خصوصیت پیدا می‌کند؛ برکت آن خانه زیاد می‌شود، ملائکه در آن خانه رفت و آمد می‌کنند و شیاطین از آن دور می‌شوند.

کارشناس دینی اضافه کرد: برکت مفهومی است که تنها در معارف قرآن و اهل بیت (ع) آمده است و در هیچ جای دیگری به آن اشاره نشده است و در علوم انسانی روز بحث برکت وجود ندارد، چرا که برکت از مقوله کمی نیست، بلکه از مقوله کیفی است.

حجت‌الاسلام عالی با اشاره به ضرورت توسل و انس با قرآن کریم در زمانه‌ای که ابزارهای جلب شیاطین در خانه‌ها وجود دارد تصریح کرد: در چنین زمانی انسان باید برای خود و فرزندان خود مصونیت‌هایی درست کند و یکی از این مصونیت‌ها انس با قرآن کریم است؛ در این مسیر کسی می‌تواند از نور و شفای قرآن استفاده و رحمت و هدایت قرآن را دریافت کند که در محیط ولایت اهل بیت (ع) باشد و فردی که از محیط ولایت اهل بیت (ع) خارج است از قرآن هیچ بهره‌ای ندارد.

وی راه دستیابی به حقیقت قرآن را ارتباط با اهل‌بیت (ع) عنوان کرد و ادامه داد: امام باقر (ع) در همین باره می‌فرمایند خداوند نفرمود که قرآن بین دو جلد است بلکه فرمود «فِی صُدُورِ الَّذِین‌َ أُوتُوا العِلم‌َ ونَحْنُ الَّذِینَ أُوتِینَا الْعِلْم»، یعنی اگر کسی می‌خواهد با حقیقت قرآن آشنا شود باید با معصومین ارتباط داشته باشد و این ادب باطنی قرآن است.

کارشناس دینی تاکید کرد: قرآن کریم یک ادب ظاهری و یک ادب باطنی دارد و ادب باطنی قرآن این است که انسان با آن‌ها که محرم قرآن هستند ارتباط داشته باشد.

کد خبر 737021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.