۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
تربیع اول ماه را رصد کنید

ماه یکشنبه وارد فاز ربع اول می‌‎شود و تقریبا نیمه روشن به نظر می‌رسد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ماه یکشنبه _بیست‌وهفتم اسفند_ در فاز ربع اول قرار می‌گیرد، در آسمان غروب پدیدار می‌شود و نیمه‌شب نیز غروب می‌کند، تربیع اول ماه از اصفهان از ساعت ۱۰:۴۱ تا ساعت ۰۱:۳۰ قابل مشاهده است؛ ماه در این زمان از چرخه ماهانه تقریباً نیمه‌روشن به نظر می‌رسد؛ ماه هر چهار هفته یک‌بار به دور زمین می‌چرخد و باعث می‏‌شود فازهای آن از ماه جدید، ربع اول، ماه کامل و ربع آخر هر ۲۹.۵ روز یک بار تغییر کند.

در روزهای آینده، ماه هر روز دیرتر غروب می‌کند و بیشتر ساعات شب قابل مشاهده است، تا زمانی که ماه به فاز کامل برسد، بیشتر ساعات شب قابل مشاهده است، حوالی غروب طلوع می‌کند و حوالی سحر نیز غروب می‌کند.

غیبت قمری بتا توری

ماه یکشنبه، بیست‌وهفتم اسفند، از مقابل ستاره بتا توری عبور می‌کند، این غیبت ماه از کشورها و مناطقی از جمله شرق برزیل، غرب آنگولا، شمال غربی نامیبیا و جنوب لیربیا قابل مشاهده است، این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نیست.

اختفای ماه فقط از بخش کوچکی از سطح زمین قابل مشاهده است و از آنجا که ماه بسیار نزدیک‌تر از دیگر اجرام آسمانی به زمین است، موقعیت دقیق آن در آسمان با توجه به موقعیت دقیق شما در زمین به دلیل اختلاف منظر آن متفاوت است، موقعیت ماه از دو نقطه در دو طرف زمین تا دو درجه متفاوت است.

سیاره نپتون در اتصال خورشیدی

سیاره نپتون یکشنبه، بیست‌وهفتم اسفند، از نزدیکی خورشید در آسمان عبور می‌کند، این سیاره در نزدیک‌ترین فاصله در فاصله یک درجه و ۱۳ دقیقه‌ای از خورشید پدیدار می‌شود و در حالی که در تابش خیره‌کننده خورشید محو می‌شود، برای چندین هفته به‌طور کامل غیرقابل مشاهده می‌شود.

تقریباً در همان زمان، نپتون در بیشترین فاصله خود از زمین قرار خواهد گرفت؛ این سیاره طی هفته‌ها و ماه‌های بعدی به سمت غرب خورشید پدیدار می‌شود و به‌تدریج برای دوره‌های طولانی‌تری در آسمان قبل از طلوع خورشید قابل مشاهده خواهد بود.

سیاره عطارد در اتصال خورشیدی

سیاره عطارد یکشنبه، بیست‌وهفتم اسفند، در چرخش ۸۸ روزه خود به دور خورشید، به نزدیک‌ترین فاصله از خورشید در فاصله ۰.۳۱ واحد نجومی از آن می‌‎رسد، این پدیده از اصفهان از ساعت ۱۸:۲۷ تا ۱۹:۲۷ قابل رصد است؛ سیاره عطارد برخلاف اکثر سیارات که تقریباً مدارهای دایره‌ای به دور خورشید را دنبال می‌کنند و فاصله آن‌ها از خورشید فقط چند درصد تغییر می‌کند، دارای مدار بیضی‌شکل است.

فاصله سیاره عطارد از خورشید بین ۰.۳۰۷ واحد نجومی در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به خورشید) و ۰.۴۶۷ واحد نجومی در اوج (دورترین فاصله از خورشید) متغیر است، این تغییر بیش از ۵۰ درصد به این معنا است که سطح آن هنگام حضیض بیش از دو برابر انرژی بیشتری از خورشید دریافت می‌کند.

کد خبر 736878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.