تفکیک زباله از مبدأ در بوستان‌های شهری آموزش داده شود

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر قزوین گفت: باید بتوانیم از فضاهای بوستان‌ها به بهترین نحو ممکن بهره برده و از این فضاها برای آموزش تفکیک زباله از مبدأ استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، جلسه کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر قزوین به ریاست فاطمه اشدری و با حضور مهری‌السادات تقوی، داوود میراشه معاون خدمات شهری، فرزانه نظری‌پور مشاور کمیسیون و سایر مدیران و کارشناسان مرتبط شهرداری قزوین و با هدف بررسی ایجاد کاربری‌های جدید در بوستان‌های شهری برگزار شد؛ فاطمه اشدری، رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر قزوین در سخنانی بر لزوم ایجاد کاربری‌های جدید در بوستان‌های مادر و کودک و همچنین سایر بوستان‌های شهری تأکید و اظهار کرد: باید بتوانیم از فضاهای بوستان‌ها به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم تا از این فضاها برای آموزش تفکیک زباله از مبدأ و سفالگری و سایر موارد استفاده شود.

وی افزود: شهر قزوین نمونه‌ای آزمایشی برای شهر دوستدار کودک است و لازم است تا ابتدا از اماکن شهرداری و بوستان‌ها حرکت‌هایی در مسیر مادر و کودک آغاز شود و نیازهای آنان در امکان عمومی لحاظ شود که در این راستا از این به بعد ماهانه یک جلسه در این حوزه جلسه خواهیم داشت تا بتوانیم برنامه‌های خود در این مسیر را عملیاتی کنیم.

رئیس کمیسیون بانوان شورای اسلامی شهر قزوین همچنین خواستار مدیریت پارک‌ها توسط افراد علاقه‌مند و توانمند شد و گفت: می‌توانیم در روکش بودجه این موضوع را ببینیم و بودجه هم برای این منظور در نظر بگیریم.

در ادامه جلسه مهری‌السادات تقوی، نایب‌رئیس این کمیسیون در سخنانی اظهار کرد: متأسفانه در شهرداری از علم مدیریت پروژه به دور هستیم و در پروژه‌های شهرداری به این علم نمی‌پردازیم، نیازسنجی‌ها و انجام کارهای مقدماتی فاز صفر تجربه‌نگاری و استفاده از تجربه‌های شهرهای پیشکسوت می‌تواند در کاهش هزینه‌ها تأثیر گذار باشد.

وی درباره عملیاتی شدن ایجاد کاربری‌های مادر و کودک در بوستان‌ها خاطرنشان کرد: باید کمیته‌ای مشتمل بر نمایندگانی از معاونت عمرانی، فرهنگی و فضای سبز و طراحی و استفاده از سمن‌ها داشته باشیم تا بتوانیم در این مسیر موفق تر عمل کنیم، همچنین باید مدیریت بوستان‌ها هم توسط مجموعه شهرداری انجام شود.

در ادامه این جلسه هم داوود میراشه، معاون خدمات شهری شهرداری قزوین هم طی سخنانی با اعلام آمادگی خود در اجرای این طرح‌ها در بوستان‌ها گفت: باید طراحی‌ها سادگی و قابلیت اجرایی داشته باشد، همچنین این آمادگی وجود دارد تا در سال آتی بوستان‌های مناطق شهری بر اساس اولویت یادشده فضاهای مورد نظر برای آسایش و آرامش مادران و کودکان و خانواده‌ها طراحی شود.

در ابتدای این جلسه هم ظاهری، مشاور سازمان خدمات طراحی در سخنانی به تشریح طرح خود پیرامون امکان‌سنجی ایجاد کاربری‌های مادر و کودک در بوستان‌های شهر قزوین پرداخت و گفت: طرح امکان‌سنجی بوستان‌ها در سطح ۸۸ بوستان صورت گرفت که در سطح ۴۸ بوستان امکان عملیاتی کردن طرح‌ها مطابق با استانداردها وجود دارد.

وی ادامه داد: این طرح، کلان‌تر از ایجاد اتاق مادر و کودک در بوستان‌هاست و در حقیقت با فعالیت‌های مرتبط با مادر و کودک و ایجاد ارتباط بیشتر والدین با کودکان، بازی و تعامل در نظر گرفته شده است؛ در مرحله نخست هشت بوستان شهر در اولویت قرار دارند که از جمله این بوستان‌ها نرگس، شهدا، باراجین، ملاخلیلا و زمین شقایق به شمار می‌روند.

مشاور سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین در ادامه بیان کرد: توسعه پیاده‌روهای بازی تعاملی، ایجاد خیابان‌های بازی، فضای روباز با حضور مربی مانند آب‌بازی و شن‌بازی، برگزاری کارگاه‌های مهارت‌آموزی، هوشمندسازی بوستان، مزرعه‌های مادر و کودک، فضایی برای قصه‌گویی، استفاده از عناصر جذاب در بوستان و استفاده از نقاشی کودکان از جمله مواردی است که می‌تواند در این بوستان‌ها طراحی شوند.

وی تأکید کرد: با یک برنامه‌ریزی دقیق و کمترین هزینه می‌توانیم بهترین خدمات را برای کودکان در بوستان‌ها فراهم کنیم.

به گزارش ایمنا، همچنین در انتهای این جلسه هر کدام از حاضران به بیان پیشنهادات و نقطه‌نظرات خود پیرامون کاربری‌های مادر و کودک در پارک‌ها و بوستان‌های شهری قزوین پرداختند.

کد خبر 736800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.