تولید سالانه ۱۳ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه‌های استان یزد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد از تولید سالانه ۱۳ میلیون مترمکعب پساب از خروجی تصفیه خانه‌های استان یزد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی آبفا استان یزد، جلال علمدار اظهار کرد: در حال حاضر میزان تولید پساب در استان ۱۳ میلیون مترمکعب در سال است که این مقدار نشان دهنده فرصت ارزنده موجود در زمینه بازچرخانی آب در استان بوده و در آینده نزدیک و با افزایش سهم فاضلاب تصفیه شده به طرز قابل توجهی قوت می‌یابد.

وی افزود: تصفیه خانه‌های یزد، اردکان، بافق، تفت و اسلامیه فعال و تصفیه خانه میبد در حال راه اندازی و همچنین تصفیه خانه روستای آسفیج در حال ساخت است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با بیان اینکه پساب تولیدی تصفیه خانه‌های فاضلاب استان یزد، قابلیت استفاده در صنایع، کشاورزی و همچنین مصارف مورد نیاز شهرداری‌ها را دارد، تصریح کرد: پساب تولیدی تصفیه خانه شهر یزد برای مصارف صنعت و فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علمدار ادامه داد: پساب تولیدی تصفیه خانه‌های بافق و اردکان در بخش صنعت توسط شرکت سنگ آهن بافق و شرکت معدنی و صنعتی چادرملوی اردکان و همچنین پساب تولیدی تصفیه خانه‌های شهر تفت و روستای اسلامیه برای مصرف فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی عملیات تصفیه فاضلاب را شامل تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی و تصفیه شیمایی عنوان کرد و اظهار داشت: به منظور حصول اطمینان از رعایت حدود ابلاغی در استاندارها، پایش‌های دوره‌ای و مستمر کیفی پساب خروجی انجام می‌شود.

علمدار از برگزاری جلسات متعدد با حضور نمایندگان سازمان صنعت و معدن و آب منطقه‌ای استان برای برنامه‌ریزی و اجرای بند (ع) تبصره ۸ برای صنایع و معادنی که دبی آب مصرفی آنها بیش از ۱۰ لیتر بر ثانیه است، خبر داد و گفت: جدول برنامه زمان بندی باز تخصیص آب صنایع استان مورد توافق شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب قرار گرفت و طی نامه‌هایی از سوی این دو شرکت به صنایع ابلاغ شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان به کاهش بارندگی و تنش‌های آبی پیش روی استان در تابستان آینده اشاره کرد و افزود: با جابجایی تخصیص آب مصرفی صنایع استان با پساب و استفاده از این آب در بخش شرب، پایداری شبکه آب شرب شهری استان تضمین می‌شود.

وی عدم استقبال مشترکین در اتصال به شبکه فاضلاب، عدم تأمین دبی تصفیه خانه‌ها در قراردادهای بخش خصوصی، عدم شفافیت و مشخص نبودن موضوع بند (ع) تبصره ۸ در بودجه و سنوات سال‌های آینده و عدم اطمینان از بازگشت پول منابع حاصل از بند (ع) به شرکت‌ها را از جمله چالش‌های بخش صنعت در جایگزینی آب نامتعارف عنوان کرد.

کد خبر 736789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.