آغاز جلسه شورای عالی کار/ امروز رقم دستمزد ۱۴۰۳ نهایی می‌شود؟

به دنبال بی‌نتیجه ماندن نشست‌های شورای عالی کار برای تعیین حداقل معیشت و حداقل دستمزد سال آینده کارگران در هفته‌های گذشته، از امروز دور جدید این جلسات با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جلسه شورای عالی کار امروز _شنبه بیست‌وششم اسفند_ برگزار می‌شود.

علیرضا میرغفاری اظهار کرد: به دنبال بی‌نتیجه ماندن جلسه این شورا در روز چهارشنبه هفته گذشته، قرار شد نشست بعدی امروز و برای تصمیم‌گیری درباره تعیین سبد حداقل معیشت و حداقل دستمزد سال آینده برگزار شود.

نشست قبلی در شورای عالی کار که اواخر هفته گذشته برگزار شد، پس از ساعت‌ها مذاکره درباره سبد معیشت کارگران بدون نتیجه به پایان رسید و به گفته نمایندگان کارگری قرار است از امروز مذاکرات دستمزد در شورای عالی کار به صورت جدی ادامه پیدا کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به تاکید کارگران بر تعیین سبد معیشت پیش از آغاز مذاکرات جدی مزد افزود: معیشت کارگران حتی با افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی بهبود نمی‌یابد و پاسخگوی هزینه‌های زندگی نیست، اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در جلسه امروز رقم دستمزد سال آینده مشخص خواهد شد یا خیر؟

وی اجرای بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار برای خروج از بن‌بست کنونی را ضروری دانست و گفت: این بند زمین‌مانده تصویب حداقل دستمزد سالانه را مشروط به تأمین «معیشت خانواده» می‌داند و آخرین محاسبات رقم این سبد در سال جاری را بیش از ۲۲ میلیون تومان نشان می‌دهد.

در نشست هفته گذشته کمیته مزد، سبد غذایی جدیدی رونمایی شد که به تصویب وزارت بهداشت رسیده بود اما نمایندگان کارگری این سبد غذایی را غیرقابل پذیرش دانستند به دلیل آنکه نظری از شرکای کارگری برای تغییر این سبد غذایی دریافت نشده و حتی میزان کالری مصرفی اقلام این سبد غذایی کاهش یافته است.

بر اساس محاسبات کمیته مزد شوراهای اسلامی سراسر کشور و طبق آمار منتهی به دی‌ماه ۱۴۰۲، نرخ سبد معیشت در حدود ۲۴ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان اعلام شده است، اما سه ضلع تصمیم‌گیر (نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت) هنوز در این باره به توافق نهایی نرسیده‌اند و در روزهای پایانی سال انتظار می‌رود که با در نظر گرفتن خواسته‌های هر سه ضلع، تکلیف دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ در روزهای پایانی سال مشخص شود.

کد خبر 736658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    کارفرمایان میگن سبد معیشت سال ۱۴۰۳ حدود ۱۴میلیون تومن میباشد، درحالیکه سبد معیشت امسال (۱۴۰۲) حدود ۱۳میلیون محاسبه شده بود و اگه ۱۳میلیون رو در نرخ تورم امسال ضرب کنیم عدد بدست اومده رویهم ۱۹میلیون تومن میشه،