۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
امروز سلفی بی سلفی!

روز بدون سلفی هر سال در ۱۶ مارس (۲۶ اسفند ۱۴۰۲) برگزار می‌شود که با هدف ثبت تصاویر ذهنی به جای دیجیتالی حداقل برای یک روز در سطح جهان تعیین شده است تا مضرات ناشی از سلفی گرفتن را برجسته کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گوگل تنها در سال ۲۰۱۹ گزارش داد که دستگاه‌های اندرویدی هر روز حدود ۹۳ میلیون سلفی می‌گیرند. بر اساس مطالعات مختلف نیز زنان بیشتر از مردان عکس‌های سلفی را به‌اشتراک می‌گذارند.

با این حال در روز بدون سلفی رسم بر این است که هیچ‌کس مجاز به گرفتن سلفی تکی یا گروهی نیست و هرچند این امر شکنجه محسوب می‌شود، اما بهتر است که آن را رعایت کرد.

امروز سلفی بی سلفی!

تاریخ روز بدون سلفی ۱۴۰۲

روز بدون سلفی هر سال در شانزدهم مارس مصادف با بیست‌وششم اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و اثرات مضر آن را برای کسانی هدف قرار می‌دهد که وسواس سلفی گرفتن دارند. این روز یک یادآوری است برای این‌که حداقل یک روز از خود عکس نگیرید.

تاریخچه روز بدون سلفی

اولین سلفی در سال ۱۸۳۹ توسط رابرت کورنلیوس در ایالات متحده گرفته شد. پس از آن در دهه ۱۹۷۰ دوربین‌های فوری مانند پولاروید این اقدام را رایج‌تر و مقرون‌به‌صرفه کرد تا در سال ۲۰۰۳ گوشی موبایل سونی اریکسون Z1010 دوربین جلویی را معرفی کرد. با این حال تاریخچه، منشأ و بنیان‌گذار روز بدون سلفی ناشناخته و هیچ اشاره‌ای به اولین برگزاری آن نشده است، اما این مناسبت در روز تولد فیلیپ کان، مخترع دوربین تلفن همراه برگزار می‌شود.

امروز سلفی بی سلفی!

تأثیرات منفی سلفی‌ها

اعتیاد به سلفی با رفتارهای مخرب روانی مرتبط است. طبق تحقیقات یک زن به‌طور متوسط هر هفته حدود ۱۰۴ دقیقه را صرف تلاش برای گرفتن سلفی‌های عالی می‌کند! تب سلفی اکنون کشنده‌تر از حملات کوسه است. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۲ در مجله Travel Medicine منتشر شد، ۳۷۹ مورد مرگ ناشی از سلفی را در ۱۳ سال گذشته نشان می‌دهد.

سلفی‌ها به یک پدیده فرهنگی تبدیل شده‌اند، زیرا میل اساسی انسان برای احساس مورد توجه، قدردانی و شناخته شدن را آشکار می‌کنند. با توجه به سرعت توسعه رسانه‌های اجتماعی، مردم سلفی می‌گیرند و برای لایک و کامنت آپلود می‌کنند تا با ترندهای روز هماهنگی داشته باشند.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که دریافت کامنت‌های منفی و لایک‌های ناکافی برای یک تصویر بارگذاری‌شده، تأثیری بسیار منفی و مخرب بر فرد دارد و به روان وی آسیب می‌زند. روز بدون سلفی این فرصت را می‌دهد و یادآوری می‌کند که سلفی‌ها را حداقل باید برای یک روز فراموش کرد و به جای آن از دیگران عکس گرفت. این روز حتی این دیدگاه را ترویج می‌دهد که یک روز را صرف گرفتن تصاویر ذهنی و ذخیره آن در حافظه خود برای سال‌های آینده کرد.

امروز سلفی بی سلفی!

کد خبر 736629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.