چشم‌انداز ایران ۱۴۰۳

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه بیست‌وششم اسفند ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یارانه‌های مضاعف در سال ۱۴۰۳» نوشت: «علیرضا عسگریان»، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون صبح دیروز -جمعه- در گفت‌وگو با ایرنا گفت: بزرگ‌ترین راهبرد دولت سیزدهم توجه به معیشت و سفره مردم است و برای عملیاتی کردن این راهبرد طرح‌های مختلفی را ارائه کرده که مهم‌ترین آنها در سال ۱۴۰۲ به مرحله اجرا درآمده است. اولین و مؤثرترین قدمی که در این بین برداشته شد، افزایش یارانه‌ها از ۴۵ هزار به ۴۰۰ هزار تومان برای دهک یک تا سه درآمدی و ۳۰۰ هزار تومان برای دهک چهار تا ده درآمدی بود.

وی افزود: هدف از افزایش یارانه این بود که مبلغ موردنظر مستقیم در سفره مردم صرف شود، اما در آن زمان زیرساختی برای آن وجود نداشت. به همین دلیل تمرکز دولت به این سمت رفت که زیرساخت مناسبی را ایجاد کند تا با چهارچوبی مشخص سفره مردم تقویت شود و یک جریان اعتباری قدرتمند برای آینده مردم شکل بگیرد تا عمق، عرض و طول سفره مردم افزایش پیدا کند.

معاون وزیر تعاون تأکید کرد: این جریان اعتباری مفصل در سال ۱۴۰۳ در قالب طرح‌های مختلف خود را نشان خواهد داد؛ طرح‌هایی که پایه یارانه نقدی را افزایش نمی‌دهد اما مانند طرح فجرانه، کالابرگ الکترونیکی در قالب یارانه مضاعف برای اقشار خاص و در مدت زمان مشخص تخصیص پیدا می‌کند.

چشم‌انداز ایران ۱۴۰۳

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از اسرائیل تا دماغه امید نیک در تیررس موشک‌های هایپرسونیک» نوشت: خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع آگاه گزارش داد انصارالله یمن موشکی مافوق صوت با قابلیت تخریب بالا آزمایش کرده و در حال آماده شدن برای افزودن این موشک‌ها به زرادخانه نظامی خود است. به گزارش ایسنا، یک منبع نظامی نزدیک به انصارالله یمن در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: نیروهای انصارالله این موشک مافوق صوت را با موفقیت آزمایش کرده‌اند که می‌تواند به سرعت ۱۰۰۰۰ کیلومتر یا ۶۲۰۰ مایل در ساعت برسد و با سوخت جامد حرکت می‌کند.

سید عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن، پنج‌شنبه شب در سخنانی گفت مسلمانان در برابر دیگران مسئولیت دارند که برای حمایت از مردم فلسطین اقدام جدی انجام دهند. رهبر انصارالله تصریح کرد: «رویکرد جدی ما این است که دامنه عملیات خود را گسترش دهیم تا به نقاطی برسیم که دشمن هرگز انتظار آن را نخواهد داشت. این بار عملیات ما به سطح بی‌سابقه‌ای رسید و ۳ عملیات به اقیانوس هند رسید.» وی افزود: «به لطف و کمک خداوند، در حال جلوگیری از عبور کشتی‌های مرتبط با دشمن صهیونیستی حتی از اقیانوس هند و آفریقای جنوبی به سمت دماغه امید نیک هستیم.» الحوثی عنوان کرد: «این یک گام مهم، پیشرفته و بزرگ است و ما عملیات‌های خود در اقیانوس هند و آفریقای جنوبی به سمت دماغه امید نیک را آغاز کرده‌ایم.»

چشم‌انداز ایران ۱۴۰۳

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود به مصوبه مجلس نمایندگان ایالات‌متحده برای ممنوعیت استفاده از تیک‌تاک در آمریکا پرداخت و با تیتر «آزادی فدای امنیت!» نوشت: چهارشنبه گذشته (۱۳ مارس) مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن استفاده از شبکه اجتماعی تیک‌تاک در آمریکا برای همه کاربران به دلیل آنچه نگرانی‌های امنیت ملی عنوان شد، ممنوع می‌شود. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی گفته شد «دولت آمریکا نگران است دولت چین از تیک‌تاک برای دسترسی به داده‌های کاربران آمریکایی و دستگاه‌های آنها استفاده کند» لذا به شرکت بایت دنس، مالک تیک‌تاک ۶ ماه فرصت داده شد تیک‌تاک را واگذار کند. این نخستین محدودیت برای این شبکه اجتماعی نیست و پیش از این در یک قانون که توسط کنگره آمریکا تصویب و توسط جو بایدن امضا شد، محدودیت‌هایی برای استفاده از این شبکه اعمال شده بود.

لایحه ممنوعیت استفاده از تیک‌تاک برای همه کاربران آمریکایی در حالی پیگیری می‌شود که این شبکه اجتماعی در حال حاضر به عنوان یک شبکه اجتماعی در حال رشد در آمریکا مورد توجه قرار گرفته است. به موجب این قانون، شرکت مالک اپلیکیشن تیک‌تاک در صورت خودداری از فروش این رسانه اجتماعی با ممنوعیت فعالیت در آمریکا روبه‌رو خواهد شد. این طرح، به شرکت بایت‌دنس شش ماه فرصت می‌دهد پیش از آغاز ممنوعیت و از بین رفتن دسترسی به تیک‌تاک در فروشگاه‌های اپلیکیشن مانند اپل و گوگل، آن را واگذار کند. هر چند مجلس نمایندگان آمریکا با برگزاری جلساتی تلاش کرد این موضوع را اقدامی فنی جلوه دهد اما گزارش‌ها نشان می‌دهد این مسئله سیاسی است.

چشم‌انداز ایران ۱۴۰۳

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «خطر همیشگی تخریب بناهای تاریخی» را برگزید و نوشت: تصویری از پرتاب بمب دست‌ساز به کتیبه‌های تاریخی گنج‌نامه در استان همدان که روزهای گذشته منتشر شد، زمینه نگرانی بیشتر مردم از تخریب بافت‌های تاریخی را ایجاد کرد. البته پیش از این هم بارهای بار شاهد تخریب‌های مختلف بناهای تاریخی بوده‌ایم؛ از یادگاری نوشتن بر دیوار بناها تا حکاکی بر روی آثار مهم تاریخی که هرکدام به نوعی نشان از عدم مراقبت کافی مسئولان دارد. همچنین با شروع تعطیلات و افزایش گردشگری مردم، لازم است تا در رابطه با محافظت از محیط پیرامون برای مردم فرهنگ‌سازی جدی صورت گیرد؛ از اهمیت به طبیعت تا بناها و مکان‌های تاریخی که بخشی از هویت جمعی ما تلقی می‌شوند.

حمیدرضا حیدری، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان، با ابراز تأسف در خصوص این اتفاق ناخوشایند اظهار کرده بود: هم‌اکنون گروهی برای بررسی تخریب کتیبه‌ها و نیز رفع اثر به گنج‌نامه اعزام شده‌اند. مهرماه امسال نیز به دنبال بالا رفتن یک مرد جوان از کتیبه‌های گنج‌نامه همدان، اقدام به نرده‌کشی محل کردیم و محیط دوربین نیز دارد. نمی‌دانیم دیگر چطور حفاظت کنیم و هیچ کاری نمی‌توان کرد. نیروهای شهرداری همدان از طریق دوربین‌های مداربسته در حال بررسی وضعیت پیش‌آمده هستند و پیگیری قانونی را در این خصوص خواهیم داشت.

با وجودی که همیشه گردشگران دغدغه‌مند به فکر تقویت آثار باستانی هستند، اما بسیاری هم خسارت‌هایی را به محیط وارد می‌کنند. موضوعی که سال‌های سال است باعث نگرانی متخصصان این حوزه است. حتی پیش از این هم در سال‌های ۹۵ پورفرج، مدرس رشته مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی گفته بود: یکی از تهدیدهای انسانی و کاملاً قابل کنترل فرهنگ بومی که میراث فرهنگی ملموس کشور را تهدید کرده و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به آن وارد می‌کند، وندالیسم است. فرهنگ‌سازی کاربردی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه در حفظ بناهای تاریخی از تخریب‌های انسانی است.

چشم‌انداز ایران ۱۴۰۳

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چشم‌انداز ایران ۱۴۰۳» به آینده جهان، سیاست‌خارجی، سیاست داخلی و اوضاع اقتصادی در سال جدید پرداخت و نوشت: مهم‌ترین تحولات سال ۱۴۰۲ و پیش بینی چشم‌انداز سیاست و اقتصاد ایران در سال جدید در پرونده‌ای تفصیلی در صفحات خبر، دیپلماسی، جهان و بازرگانی مورد بررسی قرار گرفته است. ۲۰ صاحب‌نظر و کارشناس و چهره‌های شاخص مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» از مهم‌ترین چالش‌های کشورمان در حوزه‌های مختلف گفتند. درحالی‌که ۵ نماینده مجلس مهم‌ترین اولویت پارلمان در ۱۴۰۳ را مهار تورم می‌دانند، ۷ فعال اقتصادی نیز بودجه ناتراز و مبهم، مالیات صعودی، مجلس تازه‌کار، دولتی که سال آخر را می‌گذراند، سیاست انقباضی برای واردات مواد اولیه تولید و پیمان‌سپاری ارزی در داخل کشور و تشدید تنش‌های منطقه‌ای و نیز انتخابات آمریکا را از عوامل مبهم شدن چشم‌انداز سال آینده تلقی کرده‌اند. کارشناسان سیاست خارجی نیز ۱۴۰۳ را سالی پرماجرا برای کشور دانسته‌اند؛ درحالی‌که سه فعال سیاسی نیز پیش‌بینی کرده‌اند که سال آینده میزبان منازعات بیشتر میان اصولگرایان و در عین حال تداوم رخوت سیاسی خواهد بود.

سال ۱۴۰۲، سالی پرماجرا در سیاست خارجی ایران بود؛ سالی که با تداوم پروسه آشتی دیپلماتیک ایران و عربستان آغاز شد؛ سپس محدودسازی تنش بین ایران و آمریکا کلید خورد و در شهریور ماه به تبادل زندانیان منجر اما در هفت اکتبر و آغاز جنگ حماس و اسرائیل این روند تقریباً متوقف شد. از سوی دیگر در سالی که گذشت، ایران به عضویت دو سازمان مهم یعنی شانگهای و بریکس درآمد که بسیاری از ناظران نسبت به پیامدهای عضویت ایران در این سازمان‌ها خوش‌بین هستند.

چشم‌انداز ایران ۱۴۰۳

کد خبر 736538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.