رکوردشکنی عربستان با آسمان خراش ۲ کیلومتری/ تبدیل گورستان به منبع انرژی خورشیدی در فرانسه

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تبدیل گورستان به منبع انرژی خورشیدی در شهر فرانسوی، ترویج فرهنگ چک با مبلمان شهری شعرپخش‌کن، رکوردشکنی جدید عربستان با ساخت آسمان خراش ۲ کیلومتری ریاض، جولان مسکن‌های اجتماعی مقرون‌به‌صرفه در پایتخت اتریش، بزرگ‌ترین باتری شنی جهان در شهر فنلاندی، تلاش کثیف‌ترین شهر اروپا برای مبارزه با زباله‌ها و رایگان شدن حمل‌ونقل عمومی جنوب سوئد برای سالمندان را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

تبدیل گورستان به منبع انرژی خورشیدی در شهر فرانسوی

سنت‌یواخیم فرانسه وسط مرداب بریر واقع شده است که یک باتلاق بزرگ ذغال سنگ نارس در شمال مصب لوار است. زمانی که در سال ۱۹۷۰ ظرفیت گورستان حیاط کلیسای این شهر تکمیل شد، یک قبرستان جدید در شرق جزیره اصلی شهر ایجاد شد که از سطح دریا پایین‌تر است، بنابراین در زمستان پر از سیلاب می‌شود. با توجه به دشواری زهکشی این سیلاب، شهردار منطقه را به‌نحوی تغییر داد تا از پر شدن آن با آب باران جلوگیری شود. از آب جمع‌آوری‌شده نیز برای آبیاری چمن‌های خشک باشگاه ورزشی مجاور و سایر فضاهای سبز موجود در شهر در طول تابستان بهره گرفته شد.

سنت‌یواخیم به‌تازگی میزبان یک راهکار زیست‌محیطی دیگر، این‌بار به‌عنوان راهی برای تولید برق از یک سطح اضافی شده است که شامل نصب پنل‌های خورشیدی در این محل می‌شود. پیش از این در سال ۲۰۱۲ پنل‌های فتوولتائیک روی پشت‌بام‌های شهرداری این شهر نصب شده بود که موفقیت آن موجب ارائه این پیشنهاد جدید در سال ۲۰۲۱ برای ارائه برق خورشیدی جدید به ساکنان شد که مکان اجرای این طرح یعنی گورستان جدید شهر، چشمگیرترین بخش پروژه محسوب می‌شود. سایبان خورشیدی ۱.۳ مگاواتی سنت‌یواخیم یک منبع انرژی مشترک خواهد بود و نحوه توزیع برابر انرژی آن بسیار جالب‌توجه است.

بیشتر طرح‌های انرژی رویکردی از بالا به پایین دارند، اما پروژه گورستان سنت‌یواخیم توسط شهروندان ساخته شده است. در این شهر حدود چهار هزار نفری، حدود ۴۲۰ نفر به‌طور رسمی علاقه خود را برای پیوستن به این پروژه ثبت کرده‌اند و با هزینه ورودی تنها پنج یورو، در نهایت سهمی در انرژی تولید شده خواهند داشت.

در حال حاضر یک نمونه اولیه در یک بخش ۱۸۰ متر مربعی از گورستان پنج هزار متر مربعی در حال نصب است و به همه ایده واضح‌تری از طراحی مورد انتظار را می‌دهد. اگر این منبع جدید خورشیدی به‌طور کامل نیازهای برق نزدیک‌ترین خانه‌ها را برآورده کند، حدود ۲۰ درصد شهر یا ۸۰۰ نفر را پوشش می‌دهد. به این ترتیب تخمین زده می‌شود که خانوارها به‌طور متوسط ۱۵۰ تا ۲۵۰ یورو در قبض برق سالانه خود صرفه‌جویی کنند.

سایبان موردنظر در مدل معماری، نیمه‌شفاف خواهد بود تا نور را با استفاده از نوع خاصی از پنل خورشیدی عبور دهد. شهرداری با استفاده از درآمدهای مالیاتی حاصل از ۷ درصد افزایش مالیات بر دارایی در سال گذشته، هزینه نصب ۳.۳۵ میلیون یورویی این سایبان را به‌طور کامل تأمین می‌کند و قبرستان خورشیدی سنت‌یواخیم در تابستان ۲۰۲۵ جریان برق ارزان و تمیزی را برای مردم فراهم خواهد آورد.

رکوردشکنی عربستان با آسمان خراش ۲ کیلومتری/ تبدیل گورستان به منبع انرژی خورشیدی در فرانسه

رکوردشکنی جدید عربستان با ساخت آسمان خراش ۲ کیلومتری ریاض

استودیوی بریتانیایی «فاستر + شرکا» در حال طراحی یک آسمان‌خراش عظیم برای محلی در شمال پایتخت عربستان سعودی است که در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی شهر قرار خواهد گرفت که در حال بازسازی است. این آسمان‌خراش پس از تکمیل بلندترین ساختمان جهان خواهد بود و ارتفاع آن بیش از دو برابر رکورددار کنونی یعنی برج خلیفه با ارتفاع ۸۲۸ متری در دبی امارات متحده عربی است. این آسمان‌خراش همچنین با پیشی گرفتن از برج ساعت سلطنتی ابرج‌البیت در مکه به ارتفاع ۶۰۰ متر به بلندترین ساختمان در عربستان تبدیل خواهد شد. این ساختمان همچنین در هنگام تکمیل بیش از چهار برابر بلندتر از برج میلاد تهران خواهد بود.

عربستان سعودی در حال به‌کارگیری دومین تلاش برجسته خود برای ساخت بلندترین ساختمان جهان است. پیش از این، برج جده با ارتفاع هزار متر طراحی شده و در حال ساخت است. اولین تصاویر از این برج آینده‌نگر در سال ۲۰۱۱ منتشر و ساخت‌وساز آن در سال ۲۰۱۳ آغاز شد.

هم‌اکنون نیز با حمایت صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی، دومین برج بلند این کشور، این بار برای بنا شدن در ریاض، در حال طراحی شدن است. این برج که هنوز نامش فاش نشده، در شمال پایتخت پادشاهی و در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی آن قرار خواهد گرفت و در صورت تکمیل، بلندترین ساختمان جهان با ارتفاعی بیش از دو برابری رکورددار فعلی خواهد بود.

استودیوی طراح برج جدید همچنین در حال کار روی توسعه فرودگاه ریاض، فرودگاه بین‌المللی ملک سلمان و دو فرودگاه دیگر در عربستان، همچنین تعدادی از پروژه‌های مرتبط با شهر هوشمند نئوم است. این استودیو در گذشته چهار ایستگاه راه‌آهن را در این کشور طراحی کرده است که در سال ۲۰۱۹ افتتاح شد.

این استودیو ساخت‌وسازها در فرودگاه بین‌المللی دریای سرخ را نیز آغاز کرده و در حال طراحی یک ترمینال فرودگاه خصوصی و برج کنترل برای استراحتگاهی مجلل در ساحل دریای سرخ است و در نظر دارد یک هتل و اولین مرکز حیات دریایی تجربی کاملاً همه‌جانبه را نیز در این استراحتگاه طراحی کند.

رکوردشکنی عربستان با آسمان خراش ۲ کیلومتری/ تبدیل گورستان به منبع انرژی خورشیدی در فرانسه

جولان مسکن‌های اجتماعی مقرون‌به‌صرفه در پایتخت اتریش

وین پیشگام استراتژی‌های مسکن فراگیر است، این شهر همچنین با پویایی مسکن در حال تحول و افزایش تقاضا برای مسکن اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‌کند، علاوه بر این یک دوره طولانی‌مدت نرخ بهره پایین به نفع توسعه‌دهندگان خصوصی را توسعه داده است.

طرح‌های مسکن ارزان‌قیمت این شهر که به‌عنوان پایتخت مسکن اجتماعی اروپا شناخته می‌شود، مدت‌ها است که مورد استقبال قرار دارد. بیش از نیمی از ۱.۹ میلیون نفر ساکن این شهر در نوعی مسکن یارانه‌ای زندگی می‌کنند. به این ترتیب این شهر به‌عنوان چراغی برای تعالی مسکن اجتماعی به‌طور گسترده‌ای تحسین می‌شود.

بودجه سالانه وین برای مسکن اجتماعی بیش از ۴۰۰ میلیون یورو است که از بودجه پایتخت‌های بزرگ اتحادیه اروپا مانند رم، مادرید یا لیسبون بیشتر است. مدل مسکن‌های اجتماعی این شهر با مالیات مسکنی تضمین و تأمین مالی می‌شود که هر اتریشی می‌پردازد و به‌طور خاص برای ساخت‌وساز مسکن در سراسر اتریش در نظر گرفته شده است.

شورای شهر وین حدود ۵۰ درصد از املاک مسکونی شهر را از طریق مجموعه‌ای از طرح‌های اجتماعی توسعه می‌دهد که اجاره‌بها را برای ده‌ها هزار خانوار مقرون‌به‌صرفه کرده است. این سنت چند دهه‌ای که در دهه ۱۹۲۰ آغاز شد، به جایگاه شهر به‌عنوان زیست‌پذیرترین شهر جهان کمک کرده است. این مدل مسکن به ایجاد شخصیت فرهنگی و اجتماعی منحصربه‌فرد شهر کمک کرده که همچنان بر زمان حال تأثیر می‌گذارد.

با این وجود تحولات اخیر نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است و منتقدان به افزایش قیمت اجاره‌بها، افزایش روزافزون لیست‌های انتظار، کاهش سهم مسکن اجتماعی در بازار املاک و مستغلات پس از یک دوره طولانی نرخ‌های بهره پایین و افزایش متعاقب آن در مالکیت املاک خصوصی اشاره کرده‌اند.

کارشناسان سازمان غیردولتی که به افراد بی‌خانمان کمک می‌کند تا به مسکن اجتماعی دسترسی پیدا کنند، استدلال می‌کنند که طی دهه‌های گذشته، ۸۰ درصد پیشرفت‌های جدید اجتماعی و ۲۰ درصد خصوصی بودند و در ۱۵ سال گذشته دوسوم کل آپارتمان‌های شهر مسکن اجتماعی بودند، اما اکنون برعکس است و دوسوم کل آپارتمان‌ها توسط سرمایه‌گذاران خصوصی ساخته می‌شود.

از سوی دیگر به دلیل تورم، هزینه‌های زمین، مصالح، تعمیر و نگهداری سر به فلک کشیده و فشار بیشتری بر مسکن اجتماعی وارد کرده است. با این حال وین به‌عنوان شاهدی بر تأثیر پایدار سیاست‌های مترقی مسکن، به اعطای یارانه به پنج تا هفت هزار آپارتمان جدید در هر سال ادامه خواهد داد.

رکوردشکنی عربستان با آسمان خراش ۲ کیلومتری/ تبدیل گورستان به منبع انرژی خورشیدی در فرانسه

رایگان شدن حمل‌ونقل عمومی جنوب سوئد برای سالمندان

حمل‌ونقل سوئد ابتکار جدیدی را با هدف افزایش حضور سالمندان در شهر معرفی کرده است. از یکم آوریل ۲۰۲۴، افراد ۷۰ سال و بالاتر از ۲۵ درصد تخفیف در کرایه حمل‌ونقل عمومی در سراسر شهر اسکونه برخوردار خواهند شد.

این تخفیف شامل تمام بلیت‌های معمولی در همه شبکه حمل‌ونقل عمومی می‌شود و افراد مسن را موظف می‌کند که مدارک شناسایی معتبری را ارائه دهند که سن خود را هنگام خرید بلیت تأیید می‌کند.

شهرداری برای ترویج بیشتر استفاده از حمل‌ونقل عمومی، تخفیف دیگری را نیز در نظر گرفته است؛ سالمندانی که به صورت گروهی سفر می‌کنند، می‌توانند با خرید بلیت مشترک، تخفیف ۲۵ درصدی را به دست بیاورند.

طبق مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی سلامت عمومی انجام شده است، بلیت‌های رایگان یا تخفیف‌دار اتوبوس انگیزه‌ای برای سالمندان برای خروج از منزل و حفظ تحرک و پویایی آن‌ها است. مطالعه دیگری در بریتانیا نشان داده است که افراد بالای ۶۰ سال که دارای کارت اتوبوس هستند، نه‌تنها به طور منظم پیاده‌روی می‌کنند، بلکه به احتمال زیاد «سفر فعال» را انجام می‌دهند که به عنوان پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا استفاده از وسایل حمل‌و نقل عمومی تعریف می‌شود.

در یک محیط شهری با گزینه‌های حمل‌ونقل عمومی فراوان، برنامه‌های استفاده از اتوبوس مانند مورد اسکونه می‌تواند برای کمک به افراد مسن‌تر برای ورزش منظم بسیار مهم باشد.

رکوردشکنی عربستان با آسمان خراش ۲ کیلومتری/ تبدیل گورستان به منبع انرژی خورشیدی در فرانسه

بزرگ‌ترین باتری شنی جهان در شهر فنلاندی

واحد ذخیره‌سازی انرژی پورناینن فنلاند در مقیاس صنعتی، پس از تکمیل، بزرگ‌ترین باتری شنی جهان خواهد بود. این باتری با قابلیت ذخیره ۱۰۰ مگاوات ساعت انرژی حرارتی از منابع خورشیدی و باد، ساکنان را قادر می‌سازد تا نفت را از شبکه گرمایش منطقه‌ای خود حذف کنند. این اقدام به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا حدود ۷۰ درصد کمک می‌کند. ایجاد یک ذخیره‌ساز انرژی حرارتی در مقیاس بزرگ همچنین به‌عنوان یک کارخانه تولید اولیه در شبکه گرمایش منطقه‌ای پورناینن عمل می‌کند که این اقدام یک گام مهم در افزایش فناوری باتری شنی است.

باتری شنی یک مگاواتی جدید دارای یک پیش‌ساز است که با قطع عرضه گاز روسیه به فنلاند، در می ۲۰۲۲ در شهر کانکاانپا راه‌اندازی شد.

فنلاند در راستای رفع مشکل انرژی در جوامع خود و لزوم ذخیره انرژی سریع به‌عنوان راهی مقرون‌به‌صرفه برای ذخیره برق فراوان تولید شده هنگام تابش خورشید یا باد به شن‌ها روی آورد، چراکه باتری‌های لیتیومی هرچند برای کاربردهای خاص به خوبی عمل می‌کنند، جدا از مسائل زیست‌محیطی و هزینه، نمی‌توانند مقدار زیادی انرژی ذخیره کنند. با این حال دانه‌های شن ظرفیت شگفت‌آوری در ذخیره انرژی دارند و یافتن راهی برای ذخیره‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر متغیر، هسته اصلی استفاده از پتانسیل کامل آن‌ها است.

عملکرد باتری‌های شنی اینگونه است که یک برج بلند با شن و ماسه پر می‌شود و با گرمای ناشی از برق اضافی خورشیدی و باد شارژ می‌شود. این اتفاق طی فرآیندی به نام گرمایش مقاومتی رخ می‌دهد که در آن هنگام عبور جریان الکتریکی از هر ماده‌ای که ابررسانا نیست، گرما از طریق اصطکاک ایجاد می‌شود. سپس هوای گرم از طریق مبدل حرارتی در ظرف به گردش درمی‌آید.

ماسه می‌تواند گرما را در حدود ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد برای چندین ماه ذخیره کند و ذخیره ارزشمندی از انرژی ارزان‌تر در طول زمستان فراهم کند. باتری در صورت نیاز، هوای گرم را به‌صورت آب گرم در شبکه گرمایش منطقه‌ای تخلیه می‌کند. باتری جدید پس از تکمیل با شبکه گرمایش منطقه‌ای شهر یکپارچه خواهد شد.

پورناینن به‌کمک این فناوری به سمت تولید انرژی سازگارتر با محیط زیست حرکت می‌کند. چراکه با باتری شنی می‌توان انرژی تولید شده توسط احتراق را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد و استفاده از نفت را به‌طور کامل حذف کرد. این پروژه همچنین با برنامه‌های پورناینن برای بی‌طرفی کربن هم‌سو است، زیرا بسیاری از ساختمان‌های تحت پوشش آن از جمله مدرسه جامع، تالار شهر و کتابخانه، به گرمایش منطقه‌ای متکی هستند.

در مجموع انتظار می‌رود که باتری شنی ۱۶۰ تن گازهای گلخانه‌ای معادل دی‌اکسیدکربن را در سال کاهش دهد و علاوه بر حذف نفت از شهر، سوزاندن چوب را تا ۶۰ درصد کاهش دهد.

ظرفیت ذخیره انرژی حرارتی باتری تقریباً برابر با یک ماه تقاضای گرما در تابستان و یک هفته تقاضا در زمستان است. ساخت و آزمایش این باتری با ۱۳ متر ارتفاع و ۱۵ متر عرض حدود ۱۳ ماه طول می‌کشد، به این معنی کهساکنان را باید تا قبل از زمستان ۲۰۲۵ گرم نگه دارد.

رکوردشکنی عربستان با آسمان خراش ۲ کیلومتری/ تبدیل گورستان به منبع انرژی خورشیدی در فرانسه

ترویج فرهنگ چک با مبلمان شهری شعرپخش‌کن

مسئولان فضاهای شهری چک، برای تحول‌آفرینی در ایجاد مبلمان‌های شهری سعی کردند کاربری جدید را به آن‌ها ببخشند. شهرهای چک اکنون میزبان ساختارهایی شبیه پریسکوپ‌های سیاهی هستند که از زمین بیرون زده‌اند. آن‌ها ماشین‌های شعری به نام پوزیومات هستند که در فضاهای عمومی برای شهروندان تدارک دیده شده‌اند.

ایده پشت پوزیومات در واقع ایجاد نوعی جوک باکس (دستگاه خودکار پخش موسیقی) در دسترس عموم برای ترویج فرهنگ شعر بود. اولین نمونه از این نوع در سال ۲۰۱۵ در میدان می‌روی پراگ نصب شد و از آن زمان به یک ویژگی رایج در سایر شهرها، روستاها، روستاها و حتی قلعه‌های چک تبدیل شده است.

هدف پوزیومات احیای جذابیت شعر از طریق دسترسی آسان برای عموم مردم است. این دستگاه‌های شعر می‌توانند حاوی اشعار، آهنگ‌ها و صداهای مربوط به مکان خاصی باشند که در آن قرار دارند. در اصل، این به آن معناست که هیچ دوتایی از آن‌ها از نظر محتوای فرهنگی شبیه به هم نیستند.

دستگاه‌های شعر از فولاد ساخته شده و حدود ۱۸۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد که از سه قسمت مونتاژ شده تشکیل شده است. داخل هر یک از آن‌ها یک بلندگو و نرم‌افزار الکترونیکی وجود دارد که حاوی ۲۰ فایل mp۳ از اشعار مختلف است. عابران می‌توانند دسته‌ای را که از یک طرف دستگاه بیرون زده است بچرخانند و انتخاب کنند که چه شعری را گوش دهند.

رکوردشکنی عربستان با آسمان خراش ۲ کیلومتری/ تبدیل گورستان به منبع انرژی خورشیدی در فرانسه

کد خبر 736376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.