رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین؛ قدرت‌نمایی در بیضی انرژی دنیا

پهنه آب‌های آزاد دریای عمان و اقیانوس هند در روزهای اخیر شاهد قدرت‌نمایی متفاوتی در عرصه امنیت دریایی بود، رزمایشی که بر خلاف سابقه قدرت‌های دریایی جهان، یک پای آن به حضور مخل امنیت کشورهای استعمارگر غربی برنمی‌گردد، بلکه نویدبخش تولد دوران جدیدی در عرصه امنیت و ترانزیت انرژی دریایی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پهنه آب‌های آزاد دریای عمان و اقیانوس هند در روزهای اخیر شاهد قدرت نمایی متفاوتی در عرصه امنیت دریایی بود، رزمایشی که بر خلاف سابقه قدرت‌های دریایی جهان، یک پای آن به حضور مخل امنیت کشورهای استعمارگر غربی برنمی‌گردد، بلکه با تاکید بر پیام صلح و امنیت، نویدبخش تولد دوران جدیدی در عرصه امنیت و ترانزیت انرژی دریایی است.

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ ایران، روسیه و چین سه‌شنبه شب با شعار «با هم برای برقراری صلح و امنیت» در دریای عمان آغاز شد و روز پنجشنبه به پایان رسید؛ این رزمایش که ۵ کشور ناظر (عمان، قزاقستان، پاکستان، آفریقای جنوبی و جمهوری آذربایجان) نیز در آن حضور داشتند در منطقه شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار شد و تمرین‌های تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش به اجرا در آمد.

رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین؛ قدرت‌نمایی در بیضی انرژی دنیا

رزمایش در بیضی انرژی دنیا

امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی در اولین نشست خبری این رزمایش اظهار کرد: از اهداف این رزمایش می‌توان به تقویت امنیت تجارت دریایی بین‌المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، اقدامات بشردوستانه، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی اشاره کرد.

سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ با اشاره به اهمیت منطقه شمال اقیانوس هند گفت: شمال اقیانوس هند بین سه تنگه راهبردی از پنج تنگه راهبردی دنیاست، تنگه هرمز در شمال، تنگه مالاکا در شرق و تنگه باب‌المندب در غرب منطقه اقیانوس هند واقع شده است که در حقیقت بیضی انرژی دنیا را احاطه کرده و با توجه به تردد شناورهای تجاری و نفتکش در این منطقه حساس ضرورت برقراری امنیت تجارت دریایی را دوچندان کرده است.

در نخستین مرحله رزمایش کمربند امنیتی ۲۰۲۴ یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه تمرین «Photo Ex» و اجرای صورت‌بندی و آرایش‌های تاکتیکی را با موفقیت انجام دادند که تمام مراحل رزمایش با نظارت و پایش هوایی منطقه توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام گرفت.

ادامه این رزمایش با حضور کشورهای شرکت کننده با تیراندازی به سمت اهداف تعیین‌شده سطحی انجام شد و سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ در این باره اظهار کرد: در این مرحله از رزمایش، یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه به سر فرماندهی ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا و با استفاده از سلاح‌های تعیین‌شده به سوی اهداف سطحی در دریا تیراندازی کردند.

رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین؛ قدرت‌نمایی در بیضی انرژی دنیا

در ادامه عملیات تیراندازی شبانه به اهداف هوایی که از مهم‌ترین تمرینات دریایی به‌شمار می‌رود، توسط یگان‌های شرکت‌کننده با موفقیت انجام شد و عملیات تیراندازی روزانه نیز اجرا شد که به گفته امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی، مستلزم هماهنگی و دستورات جز به جز است؛ سناریوی این تمرین بر پایه یک زبان تاکتیکی مشترک بین نیروهای دریایی ایران متشکل از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران، همچنین نیروهای دریایی کشورهای چین و روسیه طراحی و با موفقیت اجرا شد.

اجرای عملیات آزادسازی کشتی ربوده شده توسط دزدان دریایی و عملیات اطفا حریق توسط تیم‌های امدادی ایران، چین و روسیه از دیگر مانورهای اجرا شده در این رزمایش بودند که با نقش محوری ناوشکن «سهند» به‌عنوان ناو سرفرماندهی رزمایش، با موفقیت برگزار شد.

در نهایت روز گذشته رزمایش مرکب امنیت دریایی ۲۰۲۴ با برگزاری رژه یگان‌های شرکت کننده از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «جماران» در منطقه شمال اقیانوس هند پایان یافت و در این رژه، یگان‌های شناوری ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامل ناوشکن‌های سهند، جماران، بایندر و ناوهای بهرگان و نایبند و ناوهای موشک‌انداز زره، سیرجان و دلوار و همچنین شناور شهید ناظری، ناو شهید محمودی و شناورهای تندرو و همچنین ناوگروه چین شامل ناوشکن نانینگ و ناوگروه روسیه شامل آدمیرال گورشکوف و شناور پشتیبانی کاما حضور داشتند.

رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین؛ قدرت‌نمایی در بیضی انرژی دنیا

حضور ناوهای جدید سپاه پاسداران برای اولین بار

از نکات برجسته این رزمایش حضور مقتدرانه ناو شهید محمودی، ناو شهید حاج‌قاسم سلیمانی، ناو شهید ابومهدی المهندس و ناوچه تندر شهید توسلی و بالگردهای نیروی دریایی سپاه در کنار رزمندگان ارتش قهرمان جمهوری اسلامی بود؛ ناوهای جدید الحاق‌شده به نیروی دریایی سپاه برای نخستین بار در این رزمایش مرکب حضور پیدا کردند و به اجرای عملیات پرداختند که از ویژگی‌های ناوهای نیروی دریایی سپاه می‌توان به قابلیت حضور در مأموریت‌های طولانی در اقیانوس‌ها، دریامانی طولانی و حمل و استفاده از جدیدترین سلاح‌های پیشرفته تولید داخل اشاره کرد.

رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین؛ قدرت‌نمایی در بیضی انرژی دنیا

هندسه جهانی به سمت جهان چندقطبی در حال حرکت است

امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برنامه جهان امروز درباره برگزاری رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ ایران، چین و روسیه اظهار کرد: تفاوت این دوره و ادوار گذشته تعداد و کلاس شناورهای کشورهای حاضر در رزمایش است.

به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش، امسال برای نخستین بار رزم‌ناوها نیز وارد صحنه رزمایش شدند و ناوشکن‌های کشورهای حاضر نیز با توانمندی‌های جدیدی در این دوره از رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ حضور پیدا کردند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره پیام حضور هم‌زمان شناورهای ایران، چین و روسیه در کنار هم در این رزمایش گفت: این حضور مشترک یعنی تأمین امنیت خطوط کشتیرانی ایران، چین و روسیه به دست قوای دریایی خودشان انجام می‌شود. به گفته امیر دریادار ایرانی، هم‌اکنون جهان از حالت تک‌قطبی خارج شده و هندسه جهانی به سمت جهان چندقطبی در حال حرکت است و در این شرایط کشورهایی مثل ایران، چین و روسیه با توانمندی‌های خود در دریاها حضور می‌یابند تا از اقتصاد ملی و توسعه کشورشان دفاع کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در تکمیل توضیحات خود افزود: کشورهای دوست از انجام رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ خوشحال هستند، اما کشورهای دشمن و نیروهای غیرموجه منطقه از انجام این رزمایش ناراحتند، چون می‌دانند در آینده جایی برای آنها در شمال اقیانوس هند وجود نخواهد داشت.

رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین؛ قدرت‌نمایی در بیضی انرژی دنیا

یمن معادلات منطقه را تغییر داده است

مهدی خورسند در رابطه با برگزاری رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین اظهار کرد: برگزاری یک رزمایش با حضور ایران، روسیه و چین برای پنجمین سال خود به تنهایی می‌تواند در نظام بین‌الملل خبرساز باشد اما با توجه به تحولاتی که در یک سال گذشته در حوزه ورود حوثی‌های یمن به حفاظت از دریای سرخ و امنیت تردد داشتیم امسال شرایط متفاوتی را شاهد هستیم.

وی افزود: با توجه به غارت‌های دریایی رژیم صهیونیستی از منابع و انرژی‌های منطقه و همچنین ضربات این رژیم به دنیای اسلام، حوثی‌ها برای به خطر انداختن فضای امنی که رژیم صهیونیستی برای تردد انرژی خود فراهم کرده بود ورود کردند و همین مسئله معادلات منطقه را به شکل خاصی تغییر داده است، بنابراین خاص بودن این تحولات به تشکیل یک بلوک امنیت اقتصاد دریایی در غرب آسیا برمی‌گردد که می‌تواند تا حد زیادی بر معادلات تحولات تردد انرژی در دنیا تأثیر بگذارد.

درخواست مذاکره آمریکا بلافاصله پس از برگزاری رزمایش

کارشناس اقتصاد سیاسی و تحلیلگر مسائل اوراسیا ادامه داد: برگزاری این رزمایش فوراً سبب این شد که آمریکایی‌ها با ایران در مورد امنیت دریای سرخ وارد مذاکره شدند، اخباری که ما در شبانه‌روز گذشته داشتیم تقاضای مذاکره‌ای بوده که از سمت آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران برای بحث امنیت دریای سرخ مطرح شده است و به این برمی‌گردد که وقتی ما یک بلوک امنیتی را برای خودمان ایجاد می‌کنیم کشورهای غربی هم متأثر از این هستند که از این فضا جا نمانند.

رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین؛ قدرت‌نمایی در بیضی انرژی دنیا

ایران، روسیه، چین و تولد یک بلوک امنیت امنیتی جدید در دریا

خورسند تصریح کرد: من معتقدم ما در این رزمایش بیشترین تأثیر را بر روندهای بین‌المللی داشتیم تا بر رسانه‌های دنیا و شاید بتوان گفت رسانه‌های بین‌المللی از تشکیل یک بلوک امنیت دریایی قوی در منطقه غرب آسیا با حضور بازیگران مستقل نظام کنونی بین‌الملل یعنی ایران، چین و روسیه مغفول ماندند اما همین رزمایش دقیقاً آمریکا را به تکاپو انداخته است و ما اخباری را داریم که آمریکایی‌ها تقاضای مذاکره برای فضای خاص ارتباط با ایران و همچنین امنیت دریای سرخ دارند.

وی تاکید کرد: بزرگترین تفاوت این رزمایش نسبت به دوره‌های قبل این است که علاوه بر حضور امکانات و تجهیزات پیشرفته‌تر ایران و دو کشور دیگر، هدف گذاری سه کشور در حوزه امنیت اقتصادی و ترانزیت دریایی است که من معتقدم پیامی به غربی‌ها دارد و ثابت می‌کند همانطور که آمریکایی‌ها در حال خارج شدن از فضای سیاسی غرب آسیا هستند عملاً بر مناسبات حوزه تردد انرژی نیز حداقل در منطقه غرب آسیا، تأثیر لازم را ندارند.

کد خبر 736372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس صبوری IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    دلیران تنگستان و حماسه آفرینان همیشه اعصار..درود بر دلاورمردان ارتش اسلام..
  • عباس صبوری IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    قدرت سپاه اسلام را برخ جهانیان کشیدیم..
  • عباس صبوری IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    من قاسم حسین عباس هستم تا قلب انگلیس پیش میرویم 😄😄😄