درمان فوری و خانگی دندان درد + معرفی مسکن‌های قوی برای دندان درد

تحمل کردن دردها به خصوص درد دندان برای هیچ فردی آسان و امکان‌پذیر نیست و با توجه به اینکه بعضی مواقع دسترسی به دندان‌پزشک وجود ندارد، اطلاع از درمان‌های فوری و خانگی دندان درد می‌تواند منجر به التیام‌ موقتی دردهای خفیف تا متوسط شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دندان درد یکی از چالش‌های بزرگی است که تمام افراد حداقل یک‌بار آن را تجربه می‌کنند و با توجه به اینکه این درد می‌تواند عوارض متعددی مانند محدودیت در غذا خوردن، ایجاد استرس و حتی تأثیر منفی بر عملکرد اجتماعی و شغلی فرد شود، درمان فوری آن برای افراد به نوعی ضروری به شمار می‌رود.

انواع دندان درد و علت ایجاد آنها

درد ثابت و مداوم: این نوع دندان درد تیز یا حاد نیست، اما به طور مداوم شما را آزار می‌دهد و رایج‌ترین دلایل چنین دردهایی شامل موارد زیر است:

گیر کردن غذا بین دندان‌ها یا لثه‌ها

آبسه دندان

دندان قروچه (براکسیسم)

درمان دندان درد در این حالت می‌تواند به سادگی مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن باشد، البته اگر دندانپزشک آبسه دندان یا دندان قروچه را به عنوان علت تشخیص داد، باید سراغ درمان‌های تخصصی برای معکوس کردن این مشکلات رفت.

دندان درد شدید: اگر درد شدید دارید، به متخصص مراجعه کنید، چراکه درد شدید به طور معمول به کمک فوری دندانپزشک احتیاج دارد، این نوع ناراحتی بیشتر به دلیل شل بودن پرکردگی دندان‌ها است که باعث می‌شود قسمت‌های حساس و آسیب‌دیده دندان به راحتی تحریک شوند و سایر دلایل دندان درد عبارت‌اند از:

شکستگی دندان

پوسیدگی دندان

ترک خوردن مینای دندان

ایجاد حفره روی دندان (در اثر پوسیدگی)

درمان فوری و خانگی دندان درد + معرفی مسکن‌های قوی برای دندان درد

حساسیت به سرما یا گرما: اگر زمانی که یک نوشیدنی سرد می‌نوشید یا غذای داغ میل می‌کنید دچار دندان در می‌شوید، این احتمال وجود دارد که مینای دندان شما ساییده شده باشد و اگر مشکل جدی نباشد، برای درمان دندان درد فوری در این حالت کافی است چیزهای خیلی سرد یا خیلی داغ را نخورید و از خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید، اما اگر دردی که حس می‌کنید بیشتر از ۳۰ ثانیه ادامه دارد، می‌تواند نشانه مشکل جدی‌تری باشد؛ مسائل زیر می‌توانند منجر به حساسیت شدید به سرما یا گرما شوند:

پوسیدگی دندان

شکستگی دندان

فرسوده یا شل شدن پرکردگی دندان

بیرون‌زدگی و دیده شدن ریشه دندان

بیماری لثه

دندان درد ضربان‌دار: درد شدید و ضربان‌دار هم باید توسط متخصص رسیدگی شود، و روش‌های درمان دندان درد خانگی به کار آن نمی‌آید، پس اگر درد دندان‌تان غیر قابل تحمل است، به اورژانس دندانپزشکی مراجعه کنید.

اگر مشکل فوری باشد (مانند تغییر رنگ و خونریزی لثه)، همان روز تحت درمان قرار خواهید گرفت و در غیر این صورت، می‌توانید برای یک روز دیگر نوبت بگیرید و در این مدت درمان‌های خانگی دندان درد را که دندانپزشک توصیه می‌کند، امتحان کنید.

درمان فوری و خانگی دندان درد + معرفی مسکن‌های قوی برای دندان درد

راهکارهای درمان فوری درد دندان

ژل آلوئه‌ورا

تحقیقات نشان داده است که آلوئه‌ورا دارای خواص ضدباکتریایی طبیعی است و می‌تواند میکروب‌های مسئول پوسیدگی دندان را کاهش دهد، این ویژگی ضدباکتریایی آلوئه‌ورا می‌تواند به بهبود وضعیت دهان و پیشگیری از مشکلات لثه کمک کند، برای استفاده از این ژل، آن را به آرامی روی ناحیه دردناک دهان مالیده و با ماساژ دادن به لثه، از خواص آن برای تسکین و تحریک فرآیندهای التیام در این ناحیه بهره‌مند شوید.

وانیل؛ راهی سریع برای درمان درد

عصاره وانیل که حاوی الکل است، به عنوان یک ابزار مؤثر در کاهش درد شناخته شده است، خواص آنتی‌اکسیدانی قوی این عصاره، آن را به یک درمان مؤثر برای تسکین درد تبدیل کرده است، اما نکته حائز اهمیت این است که در استفاده از این روش، از وانیل واقعی به جای وانیل تقلبی استفاده کنید تا اثرات مثبت بهینه‌تری حاصل شود.

برای بهره‌گیری از این درمان، مقدار کمی از عصاره وانیل را روی انگشت یا یک پنبه بریزید، این روش نه تنها به کاهش درد کمک می‌کند بلکه به خاطر خواص آنتی‌اکسیدانی، به تحریک فرآیندهای بهبودی در ناحیه مورد نظر می‌انجامد.

کمپرس یخ

کمپرس سرد یا کیسه یخ می‌تواند به درمان درد دندان کمک کند، به خصوص اگر درد به دلیل آسیب یا التهاب لثه باشد، شما می‌توانید یک کیسه یخ یا حتی یک کیسه از سبزیجات یخ‌زده داخل فریزر را از بیرون روی فک خود قرار دهید، برای تأثیر بهتر، این کار را هر چند دقیقه یک بار انجام دهید و از قرار دادن یخ روی صورت برای مدت طولانی پرهیز کنید.

یخ رگ‌های خونی را منقبض می‌کند، با این کار جریان خون کندتر و آن قسمت از بافت بی‌حس می‌شود و این بی‌حسی کمک می‌کند تا درد، التهاب و تورم کاهش پیدا کند.

آب نمک

شستن دهان با آب نمک ولرم باعث از بین رفتن ذرات باقی‌مانده بین دندان‌ها می‌شود، همچنین آب نمک باعث کاهش التهاب و تورم، سرعت بخشیدن به التیام و البته بهبود گلودرد می‌شود، آب نمک را می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کنید و مجبور به استفاده کردن از سرم‌های آماده نیستید.

یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و به مدت ۳۰ ثانیه در دهان و گلو بچرخانید، این کار را می‌توانید چند بار در روز تکرار کنید.

چای نعناع

نعناع دارای خواص بی‌حس‌کننده است که می‌تواند باعث کاهش درد دندان شود، نعناع همچنین به عنوان یک آنتی‌باکتریال شناخته می‌شود، برای درمان دندان درد در منزل یک قاشق چای‌خوری برگ نعناع خشک شده را داخل قوری بریزید و به آن یک فنجان آب جوش اضافه کنید، ۲۰ دقیقه صبر کنید تا نعناع دم بکشد، بعد از اینکه چای خنک شد، آن را داخل دهان چرخانده و سپس بخورید، اگر به هر دلیلی نمی‌توانید نعناع بخورید، دمنوش را بعد از چرخاندن در دهان‌تان بیرون بریزید.

حتی می‌توانید تی‌بگ چای نعناع را در آب جوش انداخته و وقتی دمای آن اندکی خنک‌تر شد، آن را روی دندان خودتان قرار دهید و اجازه دهید تا زمانی که درد دندان کم شود در دهانتان بماند، همچنین می‌توانید در صورت نداشتن حساسیت به نعناع، چند قطره روغن نعناع روی یک پنبه بریزید و پنبه را روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید.

درمان فوری و خانگی دندان درد + معرفی مسکن‌های قوی برای دندان درد

سیر

سیر یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های درمان دندان درد در قدیم بوده است که اکنون هم می‌توان از آن برای تسکین فوری استفاده کرد، این ماده خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد و از اثرگذاری مخرب باکتری‌های دندان جلوگیری می‌کند، شما می‌توانید برای درمان دندان درد با سیر، سه یا چهار حبه از آن را خرد کنید و روی دندان‌های آسیب‌دیده قرار دهید.

روغن میخک

یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های خانگی برای تسکین درد دندان خفیف تا متوسط، استفاده از میخک است، این ماده خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و آرام‌بخشی دارد که به طور معجزه‌آسایی درد دندان را کاهش می‌دهد، شما می‌توانید چند قطره روغن میخک را روی دندان دارای درد بریزید یا یک قاشق از آن را با مقدار کمی آب مخلوط و غرغره کنید.

پیاز

این ماده با خاصیت ضدباکتری و ضدعفونی یک روش بهبود خانگی مؤثر برای کاهش درد دندان محسوب می‌شود، شما می‌توانید با بروز این مشکل، یک تکه کوچک پیاز خام را با دندان آسیب‌دیده بجوید تا آب پیاز باعث تسکین درد شود.

زردچوبه

درمان دندان درد با زردچوبه یک روش بسیار مؤثر برای کاهش دردهای خفیف تا متوسط است، زردچوبه در ترکیبات خود ماده کورکومین دارد که به دلیل خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان فراوان می‌تواند این مشکل را به آسانی برطرف کند، شما می‌توانید آن را با شیر یا آب ولرم مخلوط کرده و میل کنید.

دارچین

دارچین یک ماده مؤثر برای کاهش درد دندان است که اگر با عسل ترکیب شود، معجزه می‌کند، برای درمان دندان درد با دارچین کافی است یک قاشق چای‌خوری پودر آن را با سه قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید و روی دندان‌های آسیب‌دیده قرار دهید.

دود

درمان دندان درد با دود به معنی استفاده از ماده‌ای با همین نام است که می‌توانید آن را از عطاری‌ها خریداری کنید، دود دندان باعث کاهش عفونت دندان و درد ناشی از آن می‌شود، همچنین در صورت کرم‌خوردگی و پوسیدگی دندان‌های شما، اثرات آن را برای مدت کوتاهی متوقف خواهد کرد، شما می‌توانید مقداری از دود دندان را روی کفگیر بریزید تا گرم شود، سپس دود حاصل از آن را به سمت دندان آسیب‌دیده هدایت کنید تا درد دندان شما تسکین یابد.

درمان فوری و خانگی دندان درد + معرفی مسکن‌های قوی برای دندان درد

مسکن‌های قوی برای دندان درد

هنگامی که فرد دچار دندان درد می‌شود، اولین چیزی که به فکر می‌رسد، استفاده از مسکن قوی برای رفع درد شدید دندان است، اگرچه مراجعه به دندانپزشک در اولویت است، اما گاهی اوقات، درد زمانی شروع می‌شود که ممکن است در آن لحظه شرایط مراجعه کردن به دندانپزشک فراهم نباشد و فرد مجبور می‌شود برای خوابیدن موقت درد دندان از مسکن‌های قوی استفاده کند.

ناپروکسن: قرص ناپروکسن برای تسکین خیلی از دردها استفاده می‌شود، از جمله: دوران قاعدگی، دردهای عضلانی و التهاب و درد دندان؛ این دارو جز داروهای غیر استروئیدی است که با جلوگیری از به وجود آمدن برخی از مواد طبیعی که عامل به وجود آمدن التهاب است را کنترل می‌کند.

استامینوفن: به طور معمول همه برای کاهش درد از استامینوفن استفاده می‌کنند، این قرص با مسدود کردن سیگنال‌های عصبی از انتقال درد به مغز جلوگیری می‌کند.

ژلوفن: استفاده از این قرص جهت کاهش درد دندان بین مردم بسیار رواج دارد و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توانید آن را به صورت ۴۰۰ یا ۲۰۰ گرمی در داروخانه‌ها پیدا کنید.

آسپیرین: از پرمصرف و پرکاربردترین قرص‌ها می‌توان به آسپرین اشاره کرد، البته این دارو شامل خواصی همچون جلوگیری از لخته شدن خون و ضد التهاب است و باید به این نکته نیز توجه داشت افرادی که آسم دارند نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

به طور کلی، از مهم‌ترین مسکن‌هایی که برای کاهش درد دندان مؤثر است می‌توان به به ایبوپروفن، سلکوکسیب، ژلوفن، نوافن و منفامیک اسید اشاره کرد، البته باید توجه کنید که اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید یا به داروهای ضدالتهاب و ضددرد حساسیت دارید، پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.

کد خبر 736343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.