آیا میدانید چگونه شکستگی در کودکان را تشخیص دهید؟
علائم سکشتگی استخوان در کودکان

شکستگی استخوان یک آسیب جسمانی خطرناک است که ممکن است برای همه افراد به ویژه کودکان تا حد زیادی دردسرآفرین شود، مهم است که شکستگی خیلی زود درمان شده تا مبادا به بخش‌ های مجاور و بافت‌ های اطراف آسیب بیشتری وارد کند.

علائم شکستگی استخوان در کودکان

برخی از آسیب‌ های جسمانی خیلی سریع و فوری نیاز به رسیدگی دارند به ویژه اگر این حوادث برای کودکان اتفاق بیفتد نیاز است که والدین با هوشیاری بیشتری برای بررسی آسیب احتمالی اقدام نمایند.

شکستگی استخوان کودکان دقیقاً مشابه با بزرگسالان است، اگر شکستگی بسیار عمیق باشد درد و کبودی زیادی را از خود به جای می گذارد، گاهی ممکن است شکستگی با ترک‌ های بسیار کوچک و دردهای خفیف و یا تورم محدود همراه باشد، اما نیاز است که حتی ترک‌ های بسیار کوچک برای کودکان نیز به طور دقیق بررسی و درمان شود تا مبادا اختلالی در روند رشد و شکل‌ گیری استخوان‌ های آنها اتفاق بیفتد.

از مهمترین علائم شکستگی استخوان در کودکان باید به ایجاد کبودی زیاد و تورم در محدوده مورد نظر اشاره کرد، زمانی که شکستگی رخ می‌ دهد کودکان نسبت به لمس بخش آسیب دیده حساسیت بسیار زیادی داشته و ممکن است حتی با یک فشار بسیار کوچک کودک گریه کرده و بی‌ تاب میشود.

اگر شکستگی استخوان برای کودکان رخ دهد درد پیش آمده در محدوده آسیب دیده هر لحظه تشدید میشود و با کوچک‌ ترین حرکت کودکان درد بسیار زیادی را متحمل میشوند.

اما گاهاً شکستگی استخوان کودکان آنقدر شدید است که در رفتگی استخوان از جایگاه اصلی به راحتی قابل مشاهده خواهد بود و در مواردی با شنیدن صدای خاص از استخوان‌ ها متوجه شکستگی و آسیب‌ های جدی خواهید شد.

چه زمانی شکستگی استخوان کودکان خطرناک است؟

خطرناک بودن شکستگی استخوان

گاهی اوقات کودکان به دلیل آگاهی محدودی که نسبت به خطرات و آسیب‌ های اطراف خود دارند ممکن است در شرایط نا ایمن قرار گرفته و با اصابت به سطوح مختلف و یا ضربات سنگین به بدن کودک و یا پرت شدن از ارتفاع زیاد شکستگی استخوان را تجربه کنند.

معمولا شکستگی باید خیلی زود تحت درمان قرار بگیرد در غیر این صورت عوارض و درد بسیار زیادی را به دنبال دارد، اما شکستگی استخوان علائمی دارد که در ابتدای مطلب مهمترین آنها را برایتان شرح دادیم اما موارد خطرناک‌ تر زمانی اتفاق می‌ افتد که در کنار شکستگی، کودکان ضربان قلب بسیار ضعیف داشته باشند.

همچنین در مواردی اگر سرعت ضربان قلب بیش از حد مجاز باشد و یا نامنظم باشد متخصصان نیاز به بررسی‌ های دقیق‌ تر و البته فوری خواهند داشت تا بتوانند هر چه سریع تر محل آسیب دیده را بررسی کرده و سلامت کودکان را حفظ خواهند کرد.

اما اگر شکستگی با علائمی همچون تنفس سریع و کم عمق همراه باشد نشان می‌ دهد که آسیب دیدگی بسیار وسیع است و درد هر لحظه تشدید میشود و باید خیلی سریع برای بررسی آن اقدام نمود.

همچنین حالتی مانند سردرگمی و یا از دست رفتن هوشیاری و حتی سرفه کردن همراه با خون یا استفراغ با خون علائم هشدار هستند و باید سریعاً برای بررسی دقیق به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

اگر میزان کبودی پوست در بخش آسیب دیده بسیار زیاد باشد و متوجه میشوید که پوست نرم‌ تر از حد طبیعی است و یا رو مرطوب و چسبنده است نشانه دهنده یک آسیب بسیار جدی و وسیع است که باید برای بهبود شرایط اقدامات درمانی انجام پذیرد.

تشخیص شکستگی استخوان در کودکان

شکستگی استخوان یک آسیب جسمانی خطرناک است که ممکن است برای همه افراد به ویژه کودکان تا حد زیادی دردسرآفرین شود، مهم است که شکستگی خیلی زود درمان شده تا مبادا به بخش‌ های مجاور و بافت‌ های اطراف آسیب بیشتری وارد کند.

اگر احتمال می‌ دهید که کودکان با شکستگی استخوان مواجه شده‌ اند باید به مراکز درمانی مراجعه کرده و با سایر روش‌ های تشخیصی اقدامات لازم برای بررسی جزئی تر انجام پذیرد.

یکی از راه‌ های موثر برای تشخیص شکستگی استخوان معاینات فیزیکی است، متخصصان تا حدودی می‌ توانند تشخیص دهند که شکستگی در کدام محدوده رخ داده است اما برای بررسی میزان آسیب و جراحات نیاز به روش‌ های دقیق‌ تر مانند تصویربرداری دارند.

با استفاده از اشعه ایکس امکان عکسبرداری از تمامی استخوان‌ های بدن فراهم است و اگر شکستگی حتی در حد جزئی اتفاق افتاده باشد به این واسطه مشخص شده و پزشک با آگاهی بیشتری شرایط را برای درمان آسیب در پیش می‌ گیرد.

و اما روش دیگر برای بررسی شکستگی استخوان‌ های بدن تصویربرداری با روش ام آر آی است، در این روش تخصصی متخصصان با استفاده از میدان مغناطیسی می‌ توانند آسیب‌ های استخوانی و نواحی اطراف آن را بررسی کنند، در این روش پزشک می‌ تواند تصاویر جزئی از غضروف‌ ها و رباط های اطراف استخوان بیمار را مشاهده کرده و اگر آسیبی در این محدوده رخ داده باشد برای درمان آن اقدام خواهند کرد.

یک روش دیگر برای تشخیص شکستگی استخوان سی تی اسکن است، متخصصان می‌ توانند تصاویر بسیار دقیق را از بافت‌ های استخوانی دریافت کرده و به این واسطه اگر شکستگی وجود داشته باشد خیلی زود نمایان می‌ گردد.

درمان شکستگی استخوان

عموماً درمان‌ های یکسانی برای شکستگی استخوان در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌ گیرد، شیوه‌ های درمانی بستگی به میزان آسیب‌ ها داشته و متخصصان با توجه به آسیب پیش آمده بهترین شیوه درمانی را در پیش خواهند گرفت.

عموما اولین اقدام برای درمان شکستگی‌ های خفیف استفاده از گچ است که به نوعی می‌ توان با آتل کردن استخوان را در جایگاه خود ثابت نگه داشته و برای این روش درمانی ۳ تا ۵ هفته زمان نیاز است که استخوان بهبود پیدا کرده و شکستگی ترمیم میشود، پس از این مدت با استفاده از اشعه ایکس تصویربرداری از استخوان آسیب دیده انجام میشود و در صورت بهبودی کامل گچ باز خواهد شد.

اما روش دیگر که برای بهبود شکستگی استخوان استفاده میشود جراحی است، اگر شکستگی از نوع بسیار شدید باشد و استخوان به چندین تکه تقسیم شده باشد متخصصان با استفاده از جراحی می‌ توانند استخوان آسیب دیده را ترمیم کرده و گاهاً با استفاده از قطعات فلزی بخش استخوانی را اصلاح می‌ کنند.

از آنجایی که جوش خوردن استخوان کودکان بسیار سریع اتفاق می‌ افتد نیاز به جراحی نخواهند داشت مگر آنکه در موارد بسیار خاص آسیب دیدگی وسیع باشد و نیاز است که متخصصان با انجام جراحی اصلاحات لازم را انجام دهند.

دیگر انواع روش‌ ها مانند دارو درمانی بر بهبود شکستگی اثرگذاری مثبتی دارد، اما تنها چاره کار برای رفع شکستگی نخواهد بود، متخصصان پس از چنین حوادثی بعد از انجام جراحی و یا گچ گرفتن بخش آسیب دیده انواع داروها را برای بیماران تجویز کرده و با مصرف انواع مسکن می‌ توانند ضمن کاهش درد روند بهبود را آسان‌ تر سپری کنند.

متخصصان مصرف قرص کلسیم را برای شکستگی استخوان‌ ها مناسب دانسته و معتقدند که اگر این داروهای تقویتی به طور مرتب مصرف شوند جوش خوردگی سریع استخوان‌ ها را شاهد خواهید بود.

اگر میزان آسیب‌ ها و جراحات پس از شکستگی بسیار زیاد باشد متخصصان در روند درمان فیزیوتراپی را برای بیماران مناسب‌ تر دانسته و معتقدند که بعد از بهبود شکستگی برای تقویت بخش‌ های مجاور و بافت‌ های اطراف انجام فیزیوتراپی الزامی است و این کار باعث میشود تا افراد بتوانند بعد از بهبود استخوان شکسته خیلی راحت به فعالیت‌ های شخصی خود ادامه دهند.

مسئله مهمی که در روند درمان شکستگی استخوان باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که در کنار انجام فرایندهای درمانی افراد باید از انواع غذاهای مناسب برای بهبود شکستگی استخوان استفاده کنند خوراکی‌ های حاوی ویتامین دی به تراکم بیشتر استخوان‌ ها کمک کرده و با مصرف میوه‌ های مفید می‌ توانید روند درمان را سریع‌ تر طی کنید.

کد خبر 736185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی احمدی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    توضیحات کاملی درمورد شکستگی دست کودکان ارائه شده بود ولی همچنان برای من سوال هست که چگونه بتوانیم علائم شکستگی رو تشخیص بدیم بدون عکس برداری از محل آسیب دیده