ضرورت افزایش ایمنی خودروها در کشور/کاهش آمار فوتی‌ها و افزایش مصدومان حوادث ترافیکی اصفهان

طبق گفته مسئولان انتظامی، حداقل استانداردها در خودروها رعایت می‌شود که نیازمند ارتقا است و بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، طی ۱۱ ماه سال جاری شاهد کاهش ۲.۴ درصدی تعداد تصادفات فوتی و افزایش تصادفات جرحی و مجروحان این تصادفات هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که به اختصار پلیس راهور نامیده می‌شود، نقش پررنگی در تسهیل عبور و مرور، حفظ ایمنی مسیر و کاهش آمار جانباختگان و مجروحان حوادث رانندگی دارد و نیروهای خدوم این پلیس دلسوزانه به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کنند تا شهروندان با امنیت بیشتری در جاده‌های شهری تردد داشته باشند.

اداره‌های امور حمل و نقل، امور عمومی، امور انتظامی راهنمایی و رانندگی و امور فنی زیرمجموعه پلیس راهور فعالیت می‌کنند و این پلیس وظایفی از جمله ارائه و پیشنهادات لازم جهت مرتفع کردن نیازمندی‌های ترافیکی، تشکیل کمیسیون عالی فنی راهنمایی و رانندگی، جمع‌آوری و تأمین اطلاعات لازم لجستیکی، ترافیکی و تجهیزات حمل و نقلی، انجام اقدامات لازم جهت پلاک کردن خودروهای شخصی و دولتی و ارائه طرح‌های لازم جهت جلوگیری و کاهش تخلفات، تصادفات و ترافیک را بر عهده دارد.

در همین راستا، با توجه به موقعیت ویژه استان اصفهان از نظر راه‌های درون و برون‌شهری، تصادفات و ترافیک، در حاشیه بازدید سرهنگ علی اصغر زارع، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از خبرگزاری ایمنا، گفت‌وگویی با وی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ضرورت افزایش ایمنی خودروها در کشور/کاهش آمار فوتی‌ها و افزایش مصدومان حوادث ترافیکی اصفهان

در سال جاری چند فقره تصادف رخ داده است و نسبت به سال گذشته چگونه ارزیابی می‌شود؟

طی ۱۱ ماه سال جاری شاهد رخداد ۳۴۱ فقره تصادف فوتی بوده‌ایم که نسبت به سال گذشته ۹ فقره و معادل ۲.۵ درصد کاهش داشته است، همچنین تعداد جانباختگان این تصادفات در بازه زمانی مذکور برابر با ۳۵۲ نفر است که نشان از کاهش ۲.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

در طول این ۱۱ ماه، بیش از ۱۷ هزار فقره تصادف جرحی رخ داده است که با افزایش ۱۸۹۰ مورد تصادف جرحی، شاهد حدود ۱۲ درصد افزایش این تصادفات هستیم و تعداد مصدومان تصادفات جرحی نیز حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است؛ همچنین در طول این بازه زمانی، ۱۶۲ هزار و ۴۶۵ فقره تصادف خسارتی رخ داده است که افزایشی حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

وضعیت استان اصفهان در کشور از نظر کاهش آمار فوتی‌های تصادفات، وضعیتی خوب ارزیابی می‌شود و شاهد روند کاهشی در این خصوص بوده‌ایم و امید است سال جاری نیز این روند کاهشی تداوم داشته باشد.

به طور کلی تعطیلات عید، ایام سختی پیش‌بینی می‌شود، چراکه در این مدت احتمال دارد آمار فوتی‌ها و تصادفات افزایش یابد؛ البته برای نوروز ۱۴۰۳ نیز همانند سال‌های قبل برنامه‌ریزی‌های مطلوبی صورت گرفته تا شاهد اتفاقات ناگوار برای هموطنان نباشیم و این ایام را با کاهش آمار فوتی‌ها و تصادفات پشت سر بگذاریم.

کدام گروه سنی در تصادفات بیشتر آسیب دیده‌اند؟

بیشترین مصدومان و جانباختگان تصادفات مربوط به گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال و افراد دارای سن ۵۵ سال به بالا هستند، رنج سنی ۱۸ تا ۲۴ سال بیشتر مربوط به موتورسیکلت سواران است و افراد دارای ۵۵ سال به بالا، بیشتر طیف عابران پیاده را تشکیل می‌دهند.

موتورسیکلت وسیله نقلیه‌ای است که حفاظ مناسبی ندارد، موتورسیکلت‌سواران جزو گروه‌های آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند و با توجه به رفتار افراد در سنین جوانی و شتاب‌زدگی در رانندگی، بیشتر جانباختگان ۱۸ تا ۲۴ سال مربوط به این افراد است.

یک انسان با سن متوسط، با گذشت ۰.۷ ثانیه در برابر خطر واکنش نشان می‌دهد و هرچه سن افراد افزایش یابد، مدت زمان واکنش آنها در برابر خطر نیز افزایش می‌یابد، از همین رو بیشترین صدمه در بحث عابران پیاده متوجه افراد دارای سن بالای ۵۵ سال می‌شود.

ضرورت افزایش ایمنی خودروها در کشور/کاهش آمار فوتی‌ها و افزایش مصدومان حوادث ترافیکی اصفهان

چه عواملی بر آسیب دیدن عابران پیاده از تصادفات تأثیرگذار است؟

سه عامل رعایت نکردن قوانین توسط عابران پیاده، استفاده از لباس‌های تیره و انتخاب محل‌های نامناسب برای گذر در آسیب دیدن عابران پیاده بر اثر تصادفات تأثیرگذار است؛ شاید گاهی انتخاب محل نامناسب برای گذر با نیروی جوانی افراد جبران شود، اما افراد دارای سن بیشتر قدرت جبران ندارند و در پی این عوامل، رانندگان گاهی متوجه حضور عابران پیاده نمی‌شوند یا با بی‌توجهی، شاهد رخداد حوادثی جبران‌ناپذیر خواهیم بود.

انتخاب محل مناسب برای عبور از خیابان‌ها و راه‌ها و استفاده از لباس‌های روشن یا در دست گرفتن اجسام روشن در زمان تاریکی هوا، دو عاملی است که باید مد نظر عابران پیاده قرار داشته باشد؛ در واقع دو اصل خوب دیدن و خوب دیده شدن باید در دستور کار رانندگان و عابران پیاده باشد و عابران پیاده توجه داشته باشند که خود را باید به خوبی در معرض دید رانندگان قرار دهند تا از رخداد حوادث جلوگیری شود.

آگاهی نداشتن عابران پیاده از قوانین و عوامل زمینه‌ساز تصادفات عواقب ناخوشایندی به همراه خواهد داشت و امید است که افراد، خانواده‌ها و به خصوص افراد ۵۵ سال به بالا به عنوان کاربران ترافیک، چنین نکات ساده‌ای را رعایت کنند تا از حوادث جلوگیری شود.

سهم عابران پیاده در تصادفات به تفکیک راه‌ها چگونه ارزیابی شده است؟

سهم عابران پیاده از کل تصادفات فوتی استان حدود ۳۰.۸ درصد و سهم موتورسیکلت‌ها ۴۶.۷ درصد ارزیابی شده و سهم تصادفات عابران پیاده از معابر برابر با حدود ۸۶ درصد معابر اصلی، حدود ۱۲ درصد معابر فرعی و حدود ۱.۵ درصد معابر بزرگراهی بوده است.

معاینه فنی خودروها از چه منظری حائز اهمیت و چه تعداد اعمال قانون در این خصوص صورت گرفته است؟

با توجه به اهمیت و تأثیرات معاینه فنی، در تمام کشورهای جهان علاوه بر صدور معاینه فنی، کنترل معاینه فنی در محورهای بین‌شهری نیز صورت می‌گیرد و در کشور نیز صدور معاینه فنی برای خودروها مد نظر قرار دارد؛ هنگامی که خودرو در راه‌ها حرکت می‌کند باید از لحاظ فنی که از جنبه‌های ایمنی به شمار می‌رود، سالم باشد، سالم بودن خودرو جنبه‌های متعددی را در برمی‌گیرد که از جمله آن می‌توان به سلامت لاستیک‌ها، سیستم تعلیق، ترمز و فرمان‌پذیری خودرو و دودزا نبودن آن اشاره کرد.

کنترل معاینه فنی به وسیله سیستم‌های هوشمند و به صورت میدانی بر عهده پلیس قرار دارد، اما با توجه به ارتقای دوربین‌ها و سیستم‌های هوشمند طی مدت زمانی اخیر نظارت دوربین‌ها بر معاینه فنی خودروها مقداری کند انجام شد و افراد باید مد نظر داشته باشند که دوربین‌های هوشمند کنترل معاینه فنی فعال هستند و شناسایی و اعمال قانون توسط آنها صورت می‌گیرد.

از ابتدای سال تا کنون در استان اصفهان برای حدود ۸ هزار خودرو در خصوص نواقص فنی اعمال مقررات و در خصوص دودزا بودن خودروها نیز، حدود ۱۷۰۰ دستگاه خودرو با پلاک تعمیری به تعمیرگاه فرستاده شده است؛ کمتر از هفت تا هشت درصد از خودروها معاینه فنی ندارند، اما اینکه معاینه فنی آنها چقدر کنترل شود حائز اهمیت است، چراکه در صورت وجود عیب و نقص، معاینه فنی خودرو معتبر نخواهد بود و در خصوص تخلفات معاینه فنی، طی ۱۱ ماه سال جاری ۶۲ هزار و ۱۲۳ فقره اعمال مقررات در استان صورت گرفته است.

ضرورت افزایش ایمنی خودروها در کشور/کاهش آمار فوتی‌ها و افزایش مصدومان حوادث ترافیکی اصفهان

در پی اجرای طرح‌های برخورد با تخلفات آلودگی هوا در سال جاری چه تعداد قبض جریمه صادر شده است؟

طی ۱۱ ماه سال جاری در پی اجرای طرح فوق‌العاده برخورد با تخلفات آلودگی هوا، ۱۰۴ هزار و ۷۶۵ قبض جریمه برای طرح زوج و فرد، ۲۸ هزار و ۸۳۳ قبض جریمه برای نداشتن معاینه فنی، ۶۳۰۹ قبض جریمه برای تخلفات دودزا، ۱۲۶ هزار و ۵۳۱ قبض جریمه برای تخلفات کامیون ممنوع صادر و ۶۳۰۹ خودرو به تعمیرگاه فرستاده شده است.

کدام معابر، پرترافیک‌ترین خیابان‌های شهر اصفهان به شمار می‌روند؟

پرترافیک‌ترین معابر شهر اصفهان از نظر وقت‌کشی، دو خیابان شمس‌آبادی و آمادگاه است که در این دو خیابان مراکز درمانی و مطب پزشکان قرار دارد و ملاحظاتی برای این دو خیابان در نظر گرفته می‌شود، چراکه بسیاری اوقات افراد مجبور به پیاده کردن بیمار می‌شوند و این موضوع از نظر توقف زمان‌بر است؛ از همین رو بسیاری از اقدامات انجام شده در این دو خیابان جنبه راهنمایی و ارشاد دارد، اما در صورت وجود تخلف یا ایجاد مزاحمت برای عبور و مرور دیگر افراد اعمال مقررات انجام می‌شود.

ایمنی خودروها تا چه میزان در کاهش یا افزایش آمار فوتی‌های تصادفات تأثیرگذار است؟

یکی از مؤلفه‌های دخیل در ایمنی، خودروها است که خودروهای موجود در کشور به‌رغم وجود انتقادات بسیاری به آنها، استاندارهایی دارند که از طرف خودروسازهای داخلی رعایت می‌شوند، اما این میزان، رضایت‌بخش نیست، در واقع حداقل استانداردها در خودروها رعایت می‌شود، اما نیازمند ارتقا است تا وضعیت به استاندارهای جهانی برسد؛ در واقع در صورتی که خودروها دارای استاندارهای لازم نباشند، شماره‌گذاری برای آنها انجام نمی‌شود.

کد خبر 736134

برچسب‌ها