«صاحب‌ روضات» گره‌گشای ترافیک بزرگراه شهید خرازی

به‌رغم اینکه حدود ۱۰ سال قبل درباره پروژه احداث پل صاحب روضات مطالعاتی انجام شد، اما به دلیل شرایط ترافیکی، اجرای آن امکان‌پذیر نبود، بنابراین در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان با در نظر گرفتن پروژه‌ در چهار فاز که یکی از مهم‌ترین فازهای آن احداث این پل بود، یکی از گره‌های شهر اصفهان باز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مسئله‌ای که همواره تمام شهروندان ساکن در کلان‌شهرها با آن درگیر هستند، ترافیک است، به‌طوری که طبق آمار حتی روزانه بیش از یک ساعت از وقت شهروندان در این شرایط هدر می‌شود.

اصفهان به‌عنوان سومین کلان‌شهر بزرگ کشور، ساختار شهری مرکزمحور دارد و مشابه شهرهایی همچون شیراز نیست که چند مرکزیت نظیر سعدیه، حافظیه و ارگ کریم‌خان دارند، بنابراین چهار رینگ ترافیکی برای آن در نظر گرفته شده است که در حال حاضر در محدوده رینگ اول طرح زوج و فرد اجرا می‌شود، در رینگ دوم حد فاصل میدان قدس تا سه‌راه سیمین و به سمت پل اندیشه خط یک اتوبوس تندرو احداث شده و رینگ سوم نیز به‌صورت کامل بزرگراهی است.

رینگ چهارم شهر اصفهان به‌طول ۷۸.۲ کیلومتر از پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شرق شهر آغاز می‌شود و با عبور از محورهای متعدد و تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه فرودگاه، محور اردستان، بزرگراه معلم و پل استقلال و عبور از محدوده شهرهای خمینی‌شهر و درچه به اتوبان ذوب‌آهن می‌رسد؛ سپس هم‌راستا با کنارگذرهای غرب و شرق شهر به پل شهید سلیمانی می‌رسد که بخشی از این مسیرها در حال احداث است.

رینگ‌های دوم و سوم ترافیکی اصفهان، حدفاصل پل امام خمینی (ره) (روی بزرگراه شهید ردانی‌پور) تا پل وحید همپوشانی دارد، بنابراین می‌توان یکی از دلایل تراکم بالای ترافیک این محور را این موضوع دانست.

احداث خیابان بابک موازی با بزرگراه شهید خرازی و یک‌طرفه‌سازی خیابان آیت‌الله کاشانی، از جمله اقدامات مدیریت شهری اصفهان برای کاهش ترافیک این بزرگراه است.

البته عملیات اجرایی پروژه‌ای که از ابتدای دهه ۹۰ شمسی مطرح شد، تا ابتدای سال جاری انجام نشده بود و با احداث پل صاحب روضات در دوره ششم کلید خورد.

«صاحب‌روضات» پلی برای کاهش ترافیک بزرگراه شهید خرازی

احداث پل صاحب روضات به دلیل شرایط ترافیکی ۱۰ سال عقب افتاد

اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: عملیات اجرایی پروژه احداث پل صاحب‌روضات برای اتصال کندروی غربی به کندروی شرقی بزرگراه شهید خرازی، مقابل خیابان‌های صاحب‌روضات و بهستان از شانزدهم آبان سال جاری آغاز شد.

وی با بیان اینکه مدت پیمان اجرای پروژه احداث پل صاحب روضات هشت ماه بود، می‌افزاید: پروژه تعریض بزرگراه شهید خرازی و احداث پل صاحب روضات در قالب چهار فاز اجرا می‌شود که یکی از مهم‌ترین فازهای آن احداث این پل و سایر فازهای آن مربوط به تعریض بزرگراه است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه از تأثیرات احداث این پل دسترسی بین دو طرف بزرگراه شهید خرازی و رابط خیابان‌های بهستان و صاحب روضات به‌منظور کاهش ترافیک پل جهاد و حتی پل صمدیه است، خاطرنشان می‌کند: سعی کردیم پروژه احداث پل صاحب روضات را بیشتر در شیفت شب اجرا کنیم و در طول روز روی بزرگراه هیچ محدودیت ترافیکی اعمال نشد.

کشاورزراد با بیان اینکه حدود ۱۰ سال قبل در رابطه با پروژه احداث پل صاحب روضات مطالعاتی انجام شد که به دلیل شرایط ترافیکی این موضوع امکان‌پذیر نبود و در دوره ششم بنای کار اجرای این پروژه بود، اضافه می‌کند: با توجه به ترافیک بالای بزرگراه شهید خرازی، بدون مسدود کردن بزرگراه، محور وسط پل صاحب روضات را شامل هفت ستون و فونداسیون به طول ۳۰ متر و عرض پنج متر اجرا کردیم.

یکی از مراحل سخت احداث پل صاحب روضات محور وسط بود که توانستیم در مدت زمان کمتر از ۱۸ روز، هفت ستون و فونداسیون را به‌طول ۱۵ متر، ارتفاع ۱.۵ متر و عرض پنج متر اجرا کنیم

وی با بیان اینکه اجرای فاز دو پروژه تعریض اتوبان خرازی، یعنی حذف فضای سبز حاشیه و تعریض بزرگراه شهید خرازی از سه باند به چهار باند، موجب شد تردد ترافیک تسهیل شود، ادامه می‌دهد: قرارداد پروژه پل صاحب روضات تا خرداد ۱۴۰۳ بود که با توجه به دستور شهردار اصفهان و همراهی مجموعه شهرداری، قرار شد پروژه را تا پایان سال جاری تکمیل کنیم.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه ۱۱۴ عدد تیر پیش‌ساخته برای اجرای پل مورد استفاده قرار گرفت، تاکید می‌کند: برای اجرای فونداسیون‌های دو طرف ابتدا باید دیوارهای کندروها در قسمت بالایی به‌طور کامل تخریب می‌شد تا بتوانیم کوله‌های بتنی و نشیمن‌گاه‌های تیرهای پیش‌ساخته را اجرا کنیم.

کشاورزراد می‌گوید: این موضوع موجب می‌شد که تأسیسات فاضلاب، فیبر نوری و لوله آب ۳۰۰ میلی‌متری موجود در کندروی بزرگراه شهید خرازی تحت‌الشعاع قرار گیرد و علاوه بر به‌وجود آمدن ترافیک سنگین در کندروی این بزرگراه، مغازه‌های اطراف بسته شود، بنابراین با پیگیری‌های مکرر و بازبینی طرح‌ها، قرار شد حفاری و اجرای شمع در بستر فونداسیون را در کنار شانه‌های خاکی انجام دهیم و پروژه به‌صورت پیش‌ساخته اجرا شود.

وی با بیان اینکه پروژه احداث پل صاحب روضات در حال اجرا است و تا چند روز آینده و پیش از نوروز ۱۴۰۳ تکمیل خواهد شد، تصریح می‌کند: این پروژه با طول ۳۲ متر و عرض ۳۰ متر، شامل سه محور اصلی، دو فونداسیون در دو طرف و یک فونداسیون در محور وسط است که یکی از مراحل سخت احداث آن محور وسط بود و توانستیم در مدت زمان کمتر از ۱۸ روز، هفت ستون و فونداسیون به‌طول ۱۵ متر، ارتفاع ۱.۵ متر و عرض پنج متر را اجرا کنیم.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه هدف اصلی احداث پل صاحب روضات، دسترسی و اتصال ضلع شرق بزرگراه شهید خرازی به ضلع غربی است، ادامه می‌دهد: از دیگر اهداف آن بهبود و دسترسی در دو سمت بزرگراه و ارتباط بین خیابان‌های بهستان و صاحب روضات به منظور کاهش ترافیک پل جهاد است.

کشاورزراد با بیان اینکه تقاطع جهاد یکی پرترددترین تقاطع‌های بزرگراه شهید خرازی است که با احداث پل صاحب‌روضات توانستیم ترافیک آن را کاهش دهیم، تصریح می‌کند: کاهش ترافیک پل صمدیه با احداث پل صاحب روضات محقق شد و دسترسی خیایان کاشانی به بهستان انجام شد.

وی ضمن قدردانی از شهروندان که در اجرای این پروژه همراهی کردند، ادامه می‌دهد: این پروژه تا بیست‌وپنجم اسفند تکمیل خواهد شد و در دسترس شهروندان و گردشگران خواهد بود.

برای کاهش ترافیک بزرگراه شهید خرازی باید به سمت احداث معابر موازی حرکت کنیم

سرهنگ علی‌اصغر زارع، رئیس پلیس راهور استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در حال حاضر احداث پل صاحب روضات در حال احداث است، می‌گوید: درباره اینکه احداث این پل چه تأثیراتی می‌تواند بر ترافیک داشته باشد، باید توجه داشت که احداث معابر و پل‌ها می‌تواند در روان‌سازی ترافیک مؤثر واقع شود.

وی می‌افزاید: تعریض بزرگراه شهید خرازی انجام شده است و اگر بخواهیم ترافیک این محور را بیش از پیش کاهش دهیم، باید به سمت احداث معابر موازی و جایگزین حرکت کنیم.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: مواردی در زمینه احداث معابر و محورهای جایگزین در شورای ترافیک شهرستان مطرح شده است که امیدواریم با احداث آن شاهد روان‌سازی ترافیک در محور بزرگراه شهید خرازی باشیم.

«صاحب‌روضات» پلی برای کاهش ترافیک بزرگراه شهید خرازی

محورهای شرقی غربی اصفهان تقویت شده است

حمید آقایی، مدیرکل اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: از جمله نتایج احداث پل صاحب روضات، اتصال شرق به غرب بزرگراه شهید خرازی و تقویت محورهای شرقی-غربی اصفهان است.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه محورهای شمالی جنوبی شهر اصفهان در حد قابل قبولی است و محورهای شرقی غربی این کلان‌شهر ضعیف است، احداث پل صاحب روضات به تقویت این محورها کمک می‌کند و عبور و مرور تسهیل می‌شود.

مدیرکل اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: از دیگر تأثیرات احداث پل صاحب روضات تسریع در تخلیه بار ترافیکی مرکز شهر در ساعات پیک است که دسترسی به نقاط مهم ترافیکی همچون چهارراه هفتم محرم، پایانه صمدیه، خروجی‌های غربی اصفهان (آتشگاه و کهندژ) را تسهیل می‌کند.

آقایی با بیان اینکه احداث پل صاحب روضات موجب می‌شود سفرهای ورودی از شمال شهر به مقصد مرکز شهر تسهیل شود، تاکید می‌کند: احداث این پل و تعریض بزرگراه شهید خرازی تأثیرات خوبی روی ترافیک این نقطه خواهد گذاشت و موجب بهبود حجم ترافیک عبوری می‌شود.

وی اضافه می‌کند: در غرب اصفهان محورهای احداثی دارای حساسیت برای حوزه ترافیک است و با توجه به اینکه امکان احداث معابر در مناطق وجود دارد و در طرح‌های تفصیلی دیده شده است، با حساسیت در حال پیگیری آن هستیم تا معابر احداثی مطلوبیت داشته و در روان‌سازی ترافیک اثرگذار باشد.

به گزارش ایمنا، با توجه به اینکه اجرای هر پروژه باید متناسب با نیاز شهر و شهروندان باشد، موضوع احداث پل صاحب روضات حداقل ۱۰ سال قبل مطرح شده بود، اما اینکه چرا اجرا نشد و طی این مدت چه میزان روی ترافیک تأثیر مثبت می‌گذاشته است، جای بحث و بررسی دارد.

با توجه به رویکرد دوره ششم برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، پروژه‌ای ۱۰ ساله که اجرای آن فقط در حد سر زبان‌ها بودن بوده است، حدود یک دهه عقب افتاده است و جای تحسین دارد، اما اینکه چرا پس از گذشت حدود یک‌ونیم سال از فعالیت این دوره مورد توجه و در دستور کار قرار گرفت نیز قابل توجه است.

نکته مثبت دیگر بسته نشدن یکی از مهم‌ترین بزرگراه‌های شهری اصفهان است که تلاش زیادی را نیاز داشت تا محقق شود و البته توسط مجموعه مدیریت شهری محقق شد.

گزارش از: امین شبانی

کد خبر 735528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    1 0
    بی ار تی اصفهان خودش عامل ترافیکه .. نصف خیابون را گرفته.. برای عبور چند صد نفر ،چند هزار نفر را درگیر ترافیک میکنه
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    0 0
    ای ولا دست مریزا
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    1 0
    از پل وحید تا پل صمدیه ترافیک زیادی وجود دارد که هرروز وقت تعداد زیادی از مردم را به هدر می دهد و باعث اذیت شدن مردم می شود . از شهرداری محترم خواهشمندیم پل های موازی احداث کنند تا از بار ترافیکی کاسته شود . مثلاً از ناژوان به آتشگاه اگه روی رودخانه پل جدید بزنند خیلی از ترافیک پل جهاد کاسته می شه
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    سلام چرا من باید از شمال استان نا جنوب شهر اصفهان برای بعضی از کارهای اداری بروم چرا فقط جلوی پای خود را می‌بینیم، این پل هم شاید دوسال کمک کند، خدمت اداری باید همه جا بدون ترافیک در دسترس باشد، بیمارستان بخواهی بری باید کلی در ترافیک باشی.
  • شهروند کاشانی GB ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    کمی نگاه به شهرهای استان اصفهان بزنید همه اش پروژه فلان بلوار فلان پل فلان
  • اکبر IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    خدارحمی کند گذشتگان سازمانرا
  • شهریار IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    ادامه دادن خیابان بهستان به سمت غرب و بردن مترو در زیر آن به روش کندو پوش به جای رفتن مترو در خیابان کهندژ علاوه بر کاهش هزینه احداث مترو باعث کاهش بار ترافیک خیابان های کهندژ و آتشگاه خواهد شد این پروژه همچنین از پل های صمدیه و جهاد حجم تردد را خواهد کاست. ضمن اینکه تکمیل پروژه صاحب روضات خواهد بود.
  • شهریار IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    ترافیک پرحجم بزرگراه شهید خرازی؛ احداث بزرگراه جدید و پل دیگری بر روی زاینده رود در محدوده ناژوان را اجتناب ناپذیر کرده است.