آماده‌باش تمام مراکز درمانی اصفهان / چه اقداماتی هنگام سوختگی و قطع عضو باید انجام داد؟

سخنگوی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان با اشاره به آماده‌باش تمام مراکز درمانی اصفهان، اقدامات لازم هنگام سوختگی و قطع عضو را تشریح کرد.

عباس عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: آسیب‌های چشمی یکی از موارد شایع در حوادث چهارشنبه‌سوری و علت عمده آن، انداختن مواد آتش‌زا مانند قوطی‌های خالی اسپری و ظروف شیشه‌ای به خصوص با بدنه شیشه‌ای یا فلزی داخل آتش است که پرتاب شدن قطعات شیشه یا فلز می‌تواند منجر به آسیب چشمی شود.

وی افزود: در صورت وارد شدن جسم خارجی به چشم، توصیه اکید می‌شود که چشم را مالش ندهید و در این خصوص مراقب رفتار افراد به خصوص کودکان باشد، سپس با بستن چشم آسیب دیده با یک روکش تمیز به مرکز درمانی مراجعه کنید؛ در این بین بهتر است چشم دیگر را نیز ببندید، چراکه حرکت دو چشم به صورت هم‌زمان است و حرکت چشم سالم منجر به حرکت چشم آسیب‌دیده نیز خواهد شد.

سخنگوی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان تصریح کرد: در صورت وارد شدن مواد شیمیایی به صورت مایعات یا پودر به چشم، در نخستین گام چشم باید به مدت زمان حداقل یک ربع تا ۲۰ دقیقه با آب شست‌وشو داده و سپس مصدوم به مرکز درمانی منتقل شود.

عابدی با تاکید بر اینکه در صورت زیاد بودن آسیب‌ها در نخستین گام با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید، ادامه داد: انواع سوختگی‌ها به‌طور معمول با آتش یا آب داغ اتفاق می‌افتد و بهتر است در لحظات اولیه محل آسیب‌دیده با آب شست‌وشو داده و خنک شود؛ در لحظات اولیه استفاده از سیب زمینی، خمیر دندان یا روغن و سایر موارد کاربردی نیست، چراکه منجر به تشدید آسیب خواهد شد.

قرار دادن سیب زمینی، خمیر دندان یا روغن روی محل سوختگی، آسیب را تشدید می‌کند

وی گفت: قرار دادن سیب زمینی، خمیر دندان یا روغن روی محل سوختگی، به عنوان حفاظ عمل می‌کند و اجازه خروج حرارت از پوست را نمی‌دهد، از همین رو حرارت در بافت تجمع پیدا می‌کند و خنک کردن موضع بهترین اقدامی است که می‌توان در چنین شرایطی انجام داد.

سخنگوی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان اضافه کرد: توصیه می‌شود در صورت بروز سوختگی، لباس‌ها، النگو یا ساعت از بدن فرد حادثه دیده جدا شود، چراکه امکان تورم و تاول و چسبندگی به بدن وجود دارد؛ در صورتی که لباس به بدن فرد حادثه‌دیده چسبیده باشد، نباید افراد سعی به جدا کردن آن داشته باشد.

عابدی با تاکید بر اینکه در صورت ایجاد تاول نباید آنها پاره کرد، چراکه احتمال عفونت وجود دارد، افزود: در صورتی که قطع عضو اتفاق بیفتد، در صورت امکان عضو جدا شده را داخل نایلون پلاستیکی بگذارید و روی یخ تا مرکز درمانی منتقل و خون‌ریزی را با بستن قسمت بالایی آن و ایجاد فشار مستقیم روی محل قطع‌شدگی کنترل کنید.

وی با اشاره به آماده‌باش بودن تمام مراکز درمانی استان اصفهان و کشور تصریح کرد: در صورت رخداد حوادث خاص چشمی بهتر است افراد به مرکز درمانی فیض و در صورت سوختگی به بیمارستان سوانح سوختگی شهر اصفهان مراجعه کنند و برای موارد تروما از جمله بریدگی و شکستگی افراد می‌توانند به بیمارستان‌های دیگر از جمله کاشانی، امین و الزهرا مراجعه کنند.

سخنگوی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان ادامه داد: یکی از مشکلاتی که امدادرسانی را دچار چالش می‌کند، ترافیک و مسدود شدن مسیرها در شهر است و از همین‌رو انتظار می‌رود شهروندان با دیدن نیروهای امدادی یا شنیدن صدای آژیر، مسیر را باز نگه دارند، چراکه ثانیه‌ها در حفظ جان افراد نقش اصلی را بر عهده دارد.

کد خبر 735481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.