جلسه هم‌اندیشی شهرداران ادوار در قم برگزار شد / تکیه بر مردم رمز موفقیت مدیریت شهری

در آستانه بیست‌وپنجم اسفند و روز شهردار، جلسه‌ای با حضور شهرداران سابق شهر قم تشکیل و خاطرات حوزه مدیریت شهری و نقاط قوت و ضعف در دوره‌های مختلف مرور شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، در آستانه فرارسیدن بیست‌وپنجم اسفندماه، سالروز شهادت سردار شهید باکری و روز شهردار، چند تن از شهرداران سابق شهر قم در جلسه‌ای صمیمی گرد هم آمده و به بیان خاطرات و تجربیات خود در مدیریت شهری قم پرداختند.

این جلسه که امروز _ دوشنبه بیست و یکم اسفند_ در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، چند تن از شهرداران اسبق قم که در دهه‌های گذشته سکان داری شهر را به عهده داشتند به بیان تجربیات و خاطرات تلخ و شیرین خود در مجموعه مدیریت شهری پرداختند.

اجرای پروژه تجربه نگاری شهرداران ادوار قم

ابتدا سید ابوالفضل اسماعیلی، مشاور شهردار قم و سرپرست شهرداری در دهه ۹۰، از اجرای پروژه تجربه نگاری شهرداران سابق در شهر قم خبر داد.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر ۱۶ مصاحبه عمیق با استفاده از تیم تخصصی برای ثبت تجربیات و خاطرات ارزشمند شهرداران سابق در قم انجام شده گفت: در جریان انجام این مصاحبه‌ها به نکات ارزشمندی درباره تاریخچه شهرداری قم، تاریخچه پروژه‌های بزرگ شهری و تجربیات ارزشمند حوزه مدیریت شهری در قم دست پیدا کردیم.

جلسه هم‌اندیشی شهرداران ادوار در قم برگزار شد / تکیه بر مردم رمز موفقیت مدیریت شهری

مشاور شهردار قم با اشاره به اینکه کار در شهرداری شبیه به دو امدادی است اظهار کرد: هر کسی در این مسیر نقش خود را ایفا کرده و تا جایی امور را پیش می‌برد و پس از آن به سکان را به فرد بعدی واگذار می‌کند. دقت در امور شهری این موضوع را اثبات می‌کند که هر شهرداری در دوره خاص نقشی در توسعه شهری قم ایفا کرده که باید نسبت به این نقش قدردانی کرد.

احمد مهدی سلطانی، شهرداران قم بین سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۶ از جمله حاضران در این مراسم بود که به بیان بخشی از تجربیات خود در سکان داری شهرداری قم پرداخت.

وی با اشاره به کارکنان شهرداری قم که در دوران جنگ به درجه شهادت رسیده‌اند افزود: خوب است یادی از این عزیزان در مناسبت‌های مختلف مرتبط با شهرداری داشته باشیم.

جلسه هم‌اندیشی شهرداران ادوار در قم برگزار شد / تکیه بر مردم رمز موفقیت مدیریت شهری

ایجاد دانشگاه تخصصی مدیریت شهری در قم

شهردار اسبق قم خواستار دایر کردن مرکز آموزش و تربیت شهرداران کشور در قم شد و افزود: در قم مراکز حوزوی توانسته‌اند سیستم تدریس سقراطی را با علوم روز و شیوه‌های جدید تلفیق کنند و به دلیل ویژگی‌های خاص این شهر بهترین مرکز آموزش حوزه مدیریت شهری کشور می‌تواند در شهر قم دایر شود.

وی با تاکید بر اینکه قم باید الگوی شهرهای کشور باشد عنوان کرد: در دوران تصدی‌ام در مجموعه شهرداری قم به دلیل همزمانی با جنگ تحمیلی و اتفاقات ابتدای انقلاب، با مشکلات بسیاری رو به رو بودیم اما با کمک مردم توانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم.

سلطانی با اشاره به همکاری بخشی از متخصصان حوزه مدیریت شهری با شهرداری قم بدون هیچ چشم داشتی در آن دوره افزود: هر اقدامی با استفاده از ظرفیت مردمی صورت بگیرد، موفق خواهد بود.

جلسه هم‌اندیشی شهرداران ادوار در قم برگزار شد / تکیه بر مردم رمز موفقیت مدیریت شهری

توکل به خدا و تکیه بر مردم

کرمعلی بختیاری فر، شهردار قم در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ هم در این جلسه با اشاره به اینکه کار در قم سخت اما لذت بخش است اظهار کرد: در دوره‌ای که در شهرداری مسئولیت داشتم پروژه‌های بزرگی مانند میدان بزرگ امام خمینی را با همکاری استاندار وقت پیش بردیم و رمز موفقیت در این حوزه توکل به خدا و تکیه بر مردم بود.

وی واگذاری امور خدمات شهری به بخش خصوصی را از جمله اتفاقات شاخص زمان تصدی‌گری خود دانست و گفت: در آن زمان بخش اعظم بودجه شهرداری صرف حقوق کارکنان و نظافت شهر می‌شد اما واگذاری امور خدمات شهری به بخش خصوصی موجب ارتقای کیفیت در این حوزه و کاهش هزینه‌های جاری شهرداری شد.

شهردار اسبق قم با اشاره به وجود حوزه‌های علمیه و هزاران طلبه در این شهر خاطرنشان کرد: در تمام دنیا مرسوم است که دولت‌ها به شهرهای دانشگاهی کمک‌های ویژه ای انجام می‌دهند تا در امور توسعه‌ای و شهری از شهرهای صنعتی و توریستی عقب نمانند.

جلسه هم‌اندیشی شهرداران ادوار در قم برگزار شد / تکیه بر مردم رمز موفقیت مدیریت شهری

اغوای مدیران شهری با وعده تأمین مالی منوریل

بختیاری فر با اقداماتش برای زمینه سازی اجرای مترو در قم اشاره کرد و گفت: در آن دوران دو خط اصلی مترو برای شهر قم تعریف شد که بعدها مسئولان با وعده تأمین مالی دولت اغوا شده و با منوریل، یک خط مترو را حذف کردند که این تصمیم اشتباهی بود و باید جبران شود.

وی با اشاره به تشکیل مجمع‌های مشورتی از نخبگان که می‌تواند موجب پیشبرد بهتر امور شود اظهار کرد: اراده در شهرداری بسیار مهم است چرا که این ارگان به منبع عظیم ظرفیت مردمی متصل است و اگر اراده باشد، می‌تواند این اقدامات را انجام دهد.

عباس داد اللهی، شهردار قم در سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۱ هم در این جلسه به اقدامات خود در حوزه مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: جنگ تحمیلی در آن دوران موجب شده بود که عده‌ای از شهروندان به دیگر نقاط شهر رفته و درآمد شهرداری بسیار کاهش پیدا کند.

مجید متین فر، سرپرست شهرداری قم در سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ نیز با اشاره به اینکه توقعات از شهرداری‌ها به صورت مستمر در حال افزایش است اظهار کرد: در گذشته شهرداری یک ارگان خدماتی بود که بعدها به ارگانی خدماتی، عمرانی و اجتماعی تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه امروز در حیطه مسائل فرهنگی نیز توقع جدی از شهرداری‌ها وجود دارد گفت: برخی انتقاداتی که نسبت به نقش آفرینی شهرداری‌ها در حوزه فرهنگ صورت می‌گیرد، به حساسیت‌های این حوزه و وظایف ذاتی مدیریت شهری بی اعتنا است.

جلسه هم‌اندیشی شهرداران ادوار در قم برگزار شد / تکیه بر مردم رمز موفقیت مدیریت شهری

پویایی و نقش‌آفرینی شهرداری‌ها در آبادانی کشور

سید مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم هم در این جلسه با اشاره به اینکه ۲۱ است به عنوان شهردار دو کلان شهرقم و اصفهان در کشور ایفای نقش می‌کند اظهار کرد: مجموعه مدیریت شهری اگر در چارچوب ظرفیت‌های خود دیده شود می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

وی افزود: در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور شهرداری‌ها به این دلیل که به مردم متصل بودند، کمترین ضربه را دیده و توانستند امور خود را پیگیری کنند.

جلسه هم‌اندیشی شهرداران ادوار در قم برگزار شد / تکیه بر مردم رمز موفقیت مدیریت شهری

شهردار قم با انتقاد از تراکم زدایی در امور اداری به جای تمرکززدایی اظهار کرد: اختیارات امور شهری باید به دست شهرداری‌ها و شوراهای شهر داده شود تا این ارگان بتواند چابک و اثرگذار در میدان عرصه سازندگی کشور نقش ایفا کند.

سقائیان نژاد شهرداری را از بهترین ارگان‌ها برای خدمت به مردم دانست و گفت: خدمت در شهرداری توفیقی است که از سوی خداوند شامل حال ما شده است چرا که پس از فرایض دینی، خدمت به خلق برترین نوع عبادات است.

جلسه هم‌اندیشی شهرداران ادوار در قم برگزار شد / تکیه بر مردم رمز موفقیت مدیریت شهری

کد خبر 735173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.