رانندگان و مسافران در انتظار روزهای خوش برای اتوبوسرانی دولت‌آباد

نبود سیستم گرمایشی و سرمایشی اتوبوس‌های خط دولت‌آباد، برخورد نامناسب برخی رانندگان و نبود سایه‌بان در بعضی ایستگاه‌ها فقط بخشی از مشکلاتی است که این روزها مسافران این خط با آن مواجه هستند؛ مشکلاتی که رفع آن‌ها نیازمند تدبیر جدی اعضای شورا و مسئولان شهرداری این شهر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزانه صدها مسافر در سطح شهر اصفهان وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس را برای انجام سفرهای درون شهری خود انتخاب می‌کنند و وجود این وسایل در تردد شهروندان ضروری به‌شمار می‌رود، اما کمی آن‌طرف‌تر مسافران اتوبوس‌های خط باقوشخانه -دولت‌آباد با گلایه‌مندی از وضعیت اتوبوس‌ها و رانندگان آن درخواست رسیدگی و رفع مشکلات این خط را دارند.

مسافران از اتوبوس‌هایی که دیگر راحتی و آرامش گذشته را ندارند، سرمای داخل آن در سوز زمستان و گرمای آن در داغی تابستان و رانندگانی که دل و دماغ کار کردن برایشان باقی نمانده است، ناراضی هستند و این حکایت این روزهای خط دولت‌آباد است.

گزارش‌های رسیده حتی حکایت از استفاده برخی رانندگان این اتوبوس‌ها از کپسول گاز پیک‌نیک برای گرم کردن خود در سوز و سرمای زمستان دارد که تصاویر مربوطه نیز به دفتر خبرگزاری ایمنا ارسال شده است؛ این در حالی است که به‌رغم وجود مشکلات فراوان در زیرساخت‌های حمل‌ونقلی، همواره توصیه می‌شود شهروندان برای انجام سفرهای درون‌شهری خود از وسایل حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس استفاده کنند.

رانندگان و مسافران در انتظار روزهای خوش برای اتوبوسرانی دولت‌آباد

گویا بعضی اتوبوس‌های دولت‌آباد دیگر پاسخگوی نیازهای شهروندان نیست و با زبان بی‌زبانی می‌گوید دیگر تحمل جابه‌جایی مسافران را ندارند.

مسافران چه می‌گویند؟

سارا محسنی، کارمند یکی از ادارات دولتی درباره وضعیت اتوبوس‌های خط دولت‌آباد می‌گوید: صبح‌ها که سوار اتوبوس می‌شویم، با سرمای شدید آن روبه‌رو هستیم و بدتر از آن راننده‌ای را می‌بینیم که برای گرم کردن خود از پیک‌نیک استفاده می‌کند.

وی می‌افزاید: وضعیت نظافت اتوبوس‌ها یکی دیگر از معضلات است و دیگر اینکه رانندگان این خط برخورد بدی با مسافران دارند.

احمد شهیدی، از مسافران اتوبوس که در شهرک صنعتی دولت‌آباد مشغول کار است، اظهار می‌کند: «معمولاً زمان زیادی برای سوار شدن به اتوبوس در ایستگاه منتظر می‌مانم، وقتی اتوبوس می‌آید در سرمای استخوان‌سوز صبح، سوار اتوبوسی می‌شوم که هوای آن تفاوتی با فضای بیرون ندارد، صندلی‌ها به‌قدری سرد است که ترجیح می‌دهم تا رسیدن به مقصد روی پا بایستم؛ بعضی مواقع که کارت اتوبوس مسافر شارژ ندارد، راننده برخورد تندی نشان می‌دهد و مبلغی بیشتری از آنچه که باید، از مسافر دریافت می‌کند.

دقایقی پای درد دل رانندگان اتوبوس خط دولت‌آباد

احمد سوزنی، راننده‌ای با سابقه فعالیت ۱۰ ساله در این خط به خبرنگار ایمنا می‌گوید: «برخی مسافران نظافت اتوبوس را رعایت می‌کنند و راننده را مقصر می‌دانند، به‌ویژه آن دسته مسافرانی که اتباع خارجی و از کارگران واحدهای صنعتی دولت‌آباد هستند.»

وی ادامه می‌دهد: حدود ۱۵ اتوبوس در این خط فعال است، اما بعضی از این اتوبوس‌ها بنا به دلایلی از جمله بازسازی و تعمیرات در حال حاضر نمی‌توانند فعالیت کنند.

اصغر مهدوی، راننده تازه وارد خط اتوبوس دولت‌آباد هم با گلایه‌مندی از شرایط حقوق و مزایای خود به‌رغم سختی کاری که دارد، اظهار می‌کند: حقوقی که ما دریافت می‌کنیم، ناچیز است و ارزش این همه سختی را ندارد، اما اجازه نداریم از این خط خارج شویم.

مهدوی می‌گوید: اتوبوس‌های دولت‌آباد پایانه‌ای همچون اتوبوس‌های اصفهان ندارد و به همین دلیل اتوبوس‌ها را شب‌ها در نزدیکی محل سکونتمان پارک می‌کنیم؛ صبح‌ها فاصله کمی تا ایستگاه اول داریم و به همین دلیل آب رادیاتور اتوبوس‌ها گرم نمی‌شود و در نهایت مسافران سوار اتوبوس سرد می‌شوند؛ راننده هم برای گرم کردن خود به‌ناچار مجبور به استفاده از کپسول گاز پیک‌نیک می‌شود.

رانندگان و مسافران در انتظار روزهای خوش برای اتوبوسرانی دولت‌آباد

افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس خط دولت‌آباد

محمدعلی نریمانی، سخنگوی شورای اسلامی شهر دولت‌آباد به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حمل‌ونقل دولت‌آباد یک معضل جدی است و از سال ۱۴۰۰ به دغدغه اصلی شورای اسلامی شهر تبدیل شده است.

وی ادامه می‌دهد: اتوبوس‌های در اختیار بخش خصوصی قرارداد ۱۰ ساله داشت و حمل‌ونقل این شهر در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ درگیر کرونا شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر دولت‌آباد تاکید می‌کند: از ابتدای فعالیت دوره ششم شورای اسلامی شهر دولت‌آباد پیگیر تأمین اعتبار برای خرید اتوبوس بودیم و پیگیری‌هایی در راستای همکاری با بخش خصوصی انجام شد.

نریمانی با بیان اینکه سال گذشته با ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه، هفت دستگاه اتوبوس با کمک دولت خریداری شد، می‌گوید: تحویل اتوبوس‌های خریداری شده با مشکلاتی روبه‌رو شده است و در حال حاضر تنها دو اتوبوس دریافت کردیم.

وی اضافه می‌کند: سال‌های گذشته حدود ۱۸ دستگاه اتوبوس در این خط اتوبوسرانی فعال بود و پس از مدت‌ها دو دستگاه اتوبوس از این خط خارج شد، اما در حال حاضر ۱۴ دستگاه اتوبوس در این خط فعالیت می‌کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر دولت‌آباد با بیان اینکه تا خرداد سال آینده پنج دستگاه اتوبوس دیگر به این خط اضافه می‌شود، خاطرنشان می‌کند: اتوبوس‌های بازسازی شده حداقل پنج سال باید تعهد کار داشته باشد، دو اتوبوس مستهلک از این خط خارج شده است.

سیستم گرمایشی اتوبوس‌های خط دولت‌آباد مشکلی ندارد

نریمانی با بیان اینکه درخواست ۴۰ درصدی در راستای افزایش قیمت بلیت این خط اتوبوس ارائه شده است، می‌گوید: افزایش قیمت بلیت اتوبوس باید بر اساس کیفیت خدمات‌دهی باشد، از این‌رو در حال حاضر با افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس این خط موافقت شده است تا رانندگان نیز رضایت خاطر بیشتری داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: خدمت‌رسانی به اتباع یکی دیگر از معضلات رانندگان و مسافران این خط اتوبوسرانی است، همچنین از خرداد تا شهریور سال آینده شاهد به‌روزرسانی سیستم حمل‌ونقل شهر دولت‌آباد هستیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر دولت‌آباد با بیان اینکه در حال حاضر سیستم گرمایشی اتوبوس‌های خط دولت‌آباد مشکلی ندارد، تاکید می‌کند: در حال حاضر دو دستگاه اتوبوس به این خط اضافه شده و دو دستگاه دیگر در حال آماده‌سازی برای ورود به این خط اتوبوسرانی است.

رانندگان و مسافران در انتظار روزهای خوش برای اتوبوسرانی دولت‌آباد

اعتبار ۶۰۰ میلیون تومانی برای بازسازی هر دستگاه اتوبوس

قرار شد طی جلسه‌ای در سازمان حمل‌ونقل برخوار مشکلات اتوبوس‌های دولت‌آباد مورد بررسی بیشتر قرار گیرد؛ از این‌رو پس از تماس با سازمان حمل‌ونقل برخوار و انجام هماهنگی‌های لازم، به اتفاق حمید رفیعی، مسئول فنی و بهره‌برداری سازمان حمل‌ونقل برخوار با خودروی بازرسی واحد بهره‌برداری سازمان راهی دولت‌آباد شدم.

رفیعی در مسیر رسیدن به سازمان از مشکلات ناوگان اتوبوسرانی برخوار می‌گوید: مشکل اصلی این است که اتوبوس‌های خط دولت‌آباد به بخش خصوصی واگذار شد و رانندگان با توجه به نداشتن سختی کار و حقوق مکفی تمایل چندانی به فعالیت در این خط ندارند؛ حتی مالکان اتوبوس‌های دولت‌آباد با توجه به شرایط سخت خصوصی شدن تمایل دارند در شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان به‌عنوان راننده فعالیت داشته باشند، چراکه هزینه قطعات و تعمیرات اتوبوس‌ها بسیار سرسام‌آور است.

وی می‌افزاید: نکته دیگر اینکه ۱۲ سال از عمر بعضی اتوبوس‌های این خط می‌گذرد و به همین دلیل درزهای اتوبوس باز شده است و اتوبوس‌ها گرم نمی‌شود که البته تعدادی از آن‌ها در حال بازسازی است.

مسئول فنی و بهره‌برداری سازمان حمل‌ونقل برخوار ادامه می‌دهد: سال جاری شهرداری بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر برای بازسازی هر دستگاه اتوبوس ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفت، همچنین قرار شد ۲۰۰ میلیون تومان از خزانه دولت و ۲۰۰ میلیون تومان توسط مالک پرداخت شود تا با ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار، اتوبوس‌ها بازسازی کامل شود که این فرایند شامل کف‌سازی، ظاهر داخل، بدنه‌سازی، تعمیر صندلی‌ها و شیشه‌های استاندارد است.

پس از طی مسیری طولانی به مرکز بازسازی اتوبوس‌های برخوار رسیدیدم، اینجا دو دستگاه اتوبوس وجود داشت که اتوبوس قرمزرنگ در مرحله تکمیل بازسازی و ورود به خط برای سرویس‌دهی به مسافران بود.

پس از بازدید از این اتوبوس‌ها به سازمان حمل‌ونقل جمعی شهرستان برخوار رفتیم تا مشکلات حمل‌ونقلی دولت‌آباد را از زبان مدیرعامل به سازمان حمل‌ونقل جمعی شهرداری‌های شهرستان برخوار بشنویم.

رانندگان و مسافران در انتظار روزهای خوش برای اتوبوسرانی دولت‌آباد

خصوصی‌سازی بلای جان اتوبوس‌های دولت‌آباد

محمدعلی تبریزیان، رئیس سازمان حمل‌ونقل عمومی شهرستان برخوار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: این سازمان از سال ۱۳۸۸ برای شهرستان برخوار و شهرهای دولت‌آباد، خورزوق، دستگرد، حبیب‌آباد و کمشچه تشکیل شد.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۰ مدیریت خطوط اتوبوسرانی شهرهای شاپورآباد و سین به این سازمان اضافه شد، ادامه می‌دهد: این سازمان بیست‌ودوم بهمن سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد و سال ۱۳۹۰ تعداد ۱۴ دستگاه اتوبوس به‌صورت یارانه‌ای از دولت خریداری و در خط دولت‌آباد به باغ قوشخانه فعال شد.

رئیس سازمان حمل‌ونقل عمومی شهرستان برخوار با بیان اینکه سال ۱۳۹۰ حدود چهار دستگاه اتوبوس دیگر در خط دولت‌آباد وجود داشت، تاکید می‌کند: تعهد کاری اتوبوس‌ها طبق مصوبه وزارت کشور، حدود ۱۰ سال است و قرارداد رانندگان فعال در این خط، هر سه ماه تمدید می‌شود.

تبریزیان می‌گوید: از سال ۱۳۹۰ هیچ دستگاه اتوبوسی در کشور از طرف دولت به شهرها واگذار نشد و فرایند واگذاری اتوبوس یارانه‌ای متوقف شد.

وی اضافه می‌کند: اردیبهشت سال گذشته ۲۰ برگ اوراق خزانه اسلامی از طرف دولت به این سازمان تحویل داده و بین اتوبوس‌های شهرستان تقسیم شد و حدود ۱۰ برگ از این اوراق به شهرداری دولت‌آباد واگذار شده است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل عمومی شهرستان برخوار خاطرنشان می‌کند: با مصوبه شورای اسلامی شهر و تاییدیه کمیته فرمانداری توانستیم در مرحله بورس واگذار کنیم و مبلغ نقدی آن را دریافت کنیم، همچنین پس از آن لوازم بازسازی اتوبوس‌ها به مبلغ یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان خریداری شد.

تبریزیان با بیان اینکه این لوازم را آبان سال جاری تحویل گرفتیم و اتوبوس‌ها برای بازسازی به تعمیرگاه‌ها ارجاع شد، می‌گوید: دو اتوبوس آبان و آذر سال جاری وارد مرحله بازسازی شد.

وی ادامه می‌دهد: فعالیت تعمیرگاه‌ها در روزهای زمستانی کوتاه است و این موضوع موجب افزایش زمان بازسازی این اتوبوس‌ها شد، همچنین در زمان بازسازی، اتوبوس جایگزینی برای خط دولت‌آباد وجود نداشت و این موضوع خط اتوبوسرانی دولت‌آباد را با مشکلاتی روبه‌رو کرد.

وزارت کشور قول مساعد برای تحویل پنج دستگاه اتوبوس در سال آینده را داده است

رئیس سازمان حمل‌ونقل عمومی شهرستان برخوار تاکید می‌کند: شهرداری دولت‌آباد از مهر سال گذشته هفت دستگاه اتوبوس را از دولت خریداری کرده است، اما در حال حاضر تنها دو دستگاه از آن تعداد وارد خط دولت‌آباد شده و دو دستگاه اتوبوس دیگر نیز وارد مرحله بازسازی شده است.

تبریزیان با بیان اینکه وزارت کشور قول مساعدت و تحویل پنج دستگاه اتوبوس دیگر در سال آینده به این سازمان داده است، می‌گوید: امیدواریم پنج دستگاه در سه ماه اول سال آینده تحویل شهرداری دولت‌آباد شود تا پنج دستگاه اتوبوس فعال دیگر در خط دولت‌آباد وارد مرحله بازسازی شود.

وی با بیان اینکه اتوبوس‌های بازسازی شده حداقل پنج سال باید تعهد کار داشته باشد، اضافه می‌کند: این قرارداد با دو دستگاه اتوبوس بازسازی شده، منعقد شده است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل عمومی شهرستان برخوار با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه بازسازی هر دستگاه اتوبوس است، خاطرنشان می‌کند: بازسازی صفر تا صد اتوبوس‌ها موجب دگرگونی کامل اتوبوس می‌شود و پنج سال به طول عمر آن اضافه خواهد شد.

تبریزیان می‌گوید: در حال حاضر حدود ۱۵ دستگاه اتوبوس در خط دولت‌آباد به باغ قوشخانه فعال است، اما این خط حداقل نیاز به ۲۰ دستگاه اتوبوس در راستای سرویس‌دهی مناسب با سرفاصله زمانی ۱۰ دقیقه دارد.

رئیس سازمان حمل‌ونقل عمومی شهرستان برخوار تاکید می‌کند: در فرایند بازسازی وضعیت کف‌پوش، کولر، بخاری، صندلی و دیگر بخش‌های اتوبوس به‌صورت کامل ارتقا پیدا می‌کند.

مسیر حرکت و توقف اتوبوس‌ها توسط GPS بررسی می‌شود و جریمه‌هایی برای رانندگانی که زمان انتظار شهروندان را افزایش می‌دهند، در نظر گرفته شده است

تبریزیان می‌گوید: حدود ۳۷ ایستگاه در مسیر خط دولت‌آباد به باغ قوشخانه وجود دارد و این موضوع موجب افزایش زمان انتظار شهروندان می‌شود، همچنین مسیر حرکت اتوبوس از باغ قوشخانه تا ایستگاه آخر با وجود ۳۷ ایستگاه، حدود ۴۰ دقیقه است.

وی اضافه می‌کند: مسیر حرکت و توقف اتوبوس‌ها توسط GPS بررسی می‌شود و جریمه‌هایی برای رانندگانی که زمان انتظار شهروندان را افزایش می‌دهند، در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل عمومی شهرستان برخوار با بیان اینکه داخل اتوبوس‌ها نیز برچسب‌هایی نصب و کد اتوبوس به‌صورت کامل مشخص شده است، خاطرنشان می‌کند: شماره تلفن این سازمان در اتوبوس‌ها نصب شده است و شهروندان می‌توانند شکایات خود را از خط اتوبوسرانی دولت‌آباد اعلام کنند.

تبریزیان می‌گوید: ۱۰ دستگاه اتوبوس اورهال می‌شود که تا این لحظه دو دستگاه انجام و وارد چرخه فعالیت شده است، همچنین سایر اتوبوس‌ها تا مهر سال آینده بازسازی خواهد شد.

وی تاکید می‌کند: خصوصی بودن خطوط اتوبوسرانی موجب افزایش نارضایتی شهروندان شده است.

رانندگان و مسافران در انتظار روزهای خوش برای اتوبوسرانی دولت‌آباد

رانندگان اتوبوس‌های دولت‌آباد امنیت شغلی ندارند

رئیس سازمان حمل‌ونقل عمومی شهرستان برخوار با بیان اینکه بیمه رانندگان اتوبوس از سال ۱۳۹۳ متوقف شده است، تصریح می‌کند: رانندگان اتوبوس در کلان‌شهرها پس از ۲۰ سال فعالیت بازنشسته می‌شوند، اما رانندگان در شهرستان‌ها باید ۳۰ سال فعالیت کنند و این موضوع موجب افزایش نارضایتی رانندگان شده است.

تبریزیان با بیان اینکه حدود سه تا چهار سال است که با کمبود راننده پایه یک اتوبوس مواجه هستیم، می‌گوید: اصفهان به‌شکل مناسبی در حال جذب راننده برای خطوط اتوبوسرانی است، اما جذب راننده یک معضل جدی برای شهرستان‌های اطراف این کلان‌شهر است، زیرا با توجه به شرایط مطلوب اتوبوسرانی اصفهان، رانندگان رغبت زیادی برای جذب در آن شرکت را دارند.

وی اضافه می‌کند: رانندگان این خط از ساعت ۰۵:۰۰ تا ۲۲:۰۰ فعال هستند و روزانه حدود ۱۷ ساعت فعالیت می‌کنند، اما حقوق آن‌ها مبلغی کمتر از ۲۰ میلیون تومان است که این مبلغ در مقایسه با حقوق رانندگان کامیون بسیار ناچیز است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل عمومی شهرستان برخوار تاکید می‌کند: رانندگان اتوبوس این خط هیچ‌گونه امنیت شغلی ندارند و این موضوع یکی دیگر از مطالبات آن‌ها است.

تبریزیان می‌گوید: شهرداری دولت‌آباد مساعدتی برای رانندگان اتوبوس خط دولت‌آباد در نظر گرفته است، زیرا درآمد آن‌ها با هزینه‌های شخصی هم‌خوانی ندارد.

سال آینده کلاس‌های آموزشی بهبود رفتار رانندگان اتوبوس با مسافران برگزار می‌شود

وی ادامه می‌دهد: لوازم یدکی بدون کیفیت و تقلبی در بازار افزایش پیدا کرده است و این موضوع ضرر مالی به راننده وارد می‌کند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل عمومی شهرستان برخوار خاطرنشان می‌کند: در جلسه شورای اسلامی شهر تصویب شد تا سال آینده کلاس‌های آموزشی بهبود رفتار رانندگان اتوبوس با مسافران برگزار شود.

تبریزیان با بیان اینکه وجود اتباع خارجی یکی دیگر از موضوعاتی بوده که موجب نارضایتی رانندگان اتوبوس خط دولت‌آباد شده است، می‌گوید: بعضی مواقع مسافران کارت نمی‌زنند و در واقع حقوق شهروندی را تضییع می‌کند.

وی اضافه می‌کند: اتوبوس‌های خط دولت‌آباد ابتدای خط در پایانه محسن آباد نظافت می‌شود، اما اتوبوس در طول مسیر به دلیل رعایت‌نکردن برخی مسافران زود کثیف می‌شود، بنابراین از شهروندان درخواست می‌کنیم در حفظ نظافت و پاکیزگی اتوبوس‌ها کوشا باشند.

به گزارش ایمنا، تجهیزات و تاسیساتی از جمله وسایل سرمایشی و گرمایشی برای راحتی مسافر در تمام فصل‌ها باید در اتوبوس‌های خط دولت‌آباد نصب شود، همچنین فرهنگ‌سازی در راستای بهبود وضعیت مواردی از جمله رفتار راننده، زدن کارت و حفظ نظافت اتوبوس توسط مسافران باید صورت گیرد.

انتظار می‌رود با تزریق اتوبوس‌های تازه‌نفس و تعمیر اتوبوس‌های فرسوده، ناوگان حمل‌ونقلی دولت‌آباد در سال آینده جانی تازه ببخشد و مشکلات شهروندان و رانندگان تا حد زیادی برطرف شود.

گزارش از: راضیه کشاورز

کد خبر 735134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.