۷۸۰۰ نفر از ایثارگران تبدیل وضعیت شده‌اند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان با اعلام اینکه ۷۸٠٠ نفر از ایثارگران تبدیل وضعیت شدند، گفت: بر اینکه هرگونه گواهی که منجر به تبدیل وضعیت شده گواهی مستند بوده و تا امروز با هیچ مشکلی مواجه نبودیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مسعود احمدی‌نیا صبح امروز _دوشنبه بیست‌ویکم اسفند_ در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرارسیدن حلول ماه رمضان و و روز بزرگداشت شهدا اظهار کرد: معتقدیم هرروزمان، روز شهید و جهاد است، چرا که دنیا به معنای جهاد با نفس برای رسیدن به تعالی است.

وی با تاکید بر اینکه معنای طیب و طاهر بودن را حضرت امام (ره) به جوانان جامعه آموخت، افزود: مکتب امام (ره) نشئت گرفته از نهضت امام حسین (ع) بود که این مسیر با تبیین حضرت زینب رقم خورد و هرچه که امروز داریم، مدیون این مسیر است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان عنوان کرد: معتقدیم جوانان اول انقلاب بصیرت و معرفت دارند، در حالی که بارها رهبر انقلاب تاکید دارند که جوانان امروز نسبت به جوانان دوران انقلاب حتی بالاتر هستند و تنها باید بررسی کرد چرا جوان امروز توان میدان‌داری ندارد.

وی گفت: دشمن تمام تلاش خود را به میدان آورده است تا امید به آینده، انگیزه و تعالی انسان را بگیرد؛ بر همین اساس در چنین ایامی باید تمام تلاش خود را به‌کار گرفت و در این مسیر اسلام به مسئولی نیاز دارد که کرامت خود را حفظ کند.

احمدی‌نیا با اشاره به فرمان امام (ره) خطاب به بنیاد شهید بیان کرد: بنیاد شهید یک اداره نیست، بلکه نهادی است که امام و ولی‌فقیه به آن ۱٠ مأموریت دادند که فلسفه آن ترویج فرهنگ و ایثار است، چرا که این موضوعات، برخاسته از مکتب عاشورا است.

وی خاطرنشان کرد: تمام سرمایه ما در نسل جوان قرار دارد و در این راستا اگر این سرمایه را از دست بدهیم، جایگزین کردن آن اقدامی سخت است و در این مسیر باید توجه کرد اگر ما حرکت نکنیم، عده‌ای اسلام را سر می‌برند.

مطالبه خارج از چارچوبی نداریم

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان اظهار کرد: بنیاد شهید نماینده تمام دستگاه‌ها است، چرا که تمام دستگاه‌ها موظفند در زمینه فرهنگ جهاد و ایثار فعال باشند و بر این اساس از تمام دستگاه‌ها انتظار داریم فعالیت خود را انجام دهند یعنی مطالبه‌ای خارج از چارچوب قانون نداریم.

وی با بیان اینکه تمام خانواده‌های اصفهان خانواده شهید هستند و در این مسیر موظف به انجام وظیفه هستیم، تاکید کرد: ایثارگران باید عزت و جایگاه خود را حفظ کنند و در این مسیر شاهدیم پرچم جمهوری اسلامی و ایثار را با قدرت و مقاومت حفظ کردند.

احمدی‌نیا با تاکید بر اینکه باید برای مردم هزینه کنیم تا جایگاه خود را پیدا کنیم، عنوان کرد: از مجموعه اجرایی کشور انتظار داریم که مردم را تکریم کنند و در این راستا مفهوم ارباب و رعیت در کشورمان هیچ مفهومی ندارد و باید تمام مراجعان را مانند خانواده خود ببینیم؛ به‌عنوان مجموعه بنیاد شهید توانمندسازی جامعه بزرگ ایثارگران در عرصه مروجان نشر فرهنگ جهاد و شهادت را در دستور کار داریم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان در پاسخ به سوالی در خصوص ویژه‌برنامه ایام گرامیداشت یاد شهدا با بیان اینکه برنامه ویژه این ایام، برنامه «سلام شهید» است، مطرح کرد: تمام دستگاه‌ها به مدت یک هفته مهیا شده‌اند تا در یک هفته پیش‌رو به تکریم خانواده شهدا و ایثارگران دستگاه خود بپردازند.

تمام گواهی‌های تبدیل وضعیت مستند بوده است

وی با یادآوری اینکه در اصفهان و در میان فرزندان شهدا و ایثارگران حدود ۷۵٠ نخبه داریم که باید توانمند شوند، تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی هوشیارانه مشغول به فعالیت هستند و هرگونه گواهی که منجر به تبدیل وضعیت شده گواهی مستند بوده است و تا امروز با هیچ مشکلی مواجه نبودیم و اگر موردی نیز بوده با آن برخورد شده است.

احمدی‌نیا در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران نیز اظهار کرد: ۷۸٠٠ نفر از ایثارگران تبدیل وضعیت شدند اما این فرایند در دو دستگاه صنایع فولاد و ذوب‌آهن انجام نشده است که پیگیر آن هستیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان در خصوص موضوع مسکن ایثارگران نیز عنوان کرد: موضوع مسکن، سیاست‌زده نظام مسکن‌داری شده یعنی با این موضوع سیاسی برخورد می‌شود و از سویی باید به این نکته توجه داشت که ۱٠٠ هزار مسکن خالی در شهر اصفهان داریم.

احمدی‌نیا ادامه داد: سیاست و نیازها با یکدیگر هماهنگی ندارد بر همین اساس شاهد اقدام اجرایی نیستیم و از سویی شاهد تعریف جغرافیای محدود برای مسکن هستیم، در این مسیر سیاست‌گذاری‌های راهبردی مسکن را با خود مردم را ندیدیم و تا زمانی که به نام دولت برای مردم مسکن بسازیم خسارت است و در این مسیر باید تمام مقدمات را با فرهنگ، جغرافیا و نگاه مردم فراهم کنیم.

وی در پایان گفت: در خدمات پرداختی مراکز درمانی در رتبه اول کشور قرار داریم و دلیل آن حمایت دولت است.

مردم دسترسی بیشتری به اطلاعات و زندگینامه شهدا پیدا می‌کنند

در بخشی دیگر از این نشست نیز حمیدرضا ساکت، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان اظهار کرد: یکی از رسالت‌های اصلی بنیاد شهید، توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم خانواده ایثارگران و شهیدان است و بر این اساس طی سال‌های اخیر این راهبردها به روش‌های مختلف پیش رفته و با همراهی و هم‌افزایی سایر دستگاه‌ها در حال پیشروی است.

وی با بیان اینکه در معاونت فرهنگی فعالیت‌ها بر اساس چهار اولویت در حال انجام است، افزود: یکی از اولویت‌ها مباحث فرهنگی و تبلیغات شامل برگزاری یادواره‌ها، کنگره‌ها و فضاسازی شهری است که در اصفهان در این باره قدم‌های خوبی با کمک شهرداری و سازمان‌های متولی برداشته شده است تا در سیما و منظر شهری تأثیرگذار باشد.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان ادامه داد: در تمام معابر سطح شهر اصفهان نام و تصاویر شهدا نصب شده و در مرحله بعد کد شناسایی شهید نیز نصب می‌شود تا شهروندان به اطلاعات و زندگینامه شهدا دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۹٠٠ هزار سند افتخار از شهدای اصفهان داریم و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها این اطلاعات دسته‌بندی و در اختیار افراد قرار داده می‌شود، گفت: نگاه بنیاد این است که تصدی‌گری نداشته باشد و بر این اساس متولی بیشتر یادواره‌ها خود مردم هستند و بنیاد نقش حمایتی و ارائه آمار را دارد.

ساکت با بیان اینکه از دیگر وظایف بنیاد، مباحث هنری و ثبت تاریخ شفاهی است، خاطرنشان کرد: خاطرات حدود ۷ هزار خانواده شهدا و جانبازان ثبت و ضبط و به تهران نیز ارسال شده و مرحله بعدی این است این تاریخ شفاهی به کلیپ‌های ویژه تبدیل شود.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان اظهار کرد: فردا در گلستان شهدا دو نرم‌افزار شهدای مدافع حرم و شهدای معلم را رونمایی می‌کنیم، البته پیش از این برنامه‌های دیگر نیز در اختیار مردم قرار گرفته شده است.

وی تأکید کرد: نگاه ویژه به مباحث قرآنی و ارائه خدمات اردویی و ورزشی به جامعه هدف از دیگر اولویت‌های مدنظر است و در این راستا فعالیت‌ها و برنامه‌های فراوانی برگزار شده است که در این بخش نیز شاهد مشارکت خانواده‌ها در برنامه‌های مذکور هستیم، همچنین قهرمانان مسابقات ملی و بین‌المللی نیز تجلیل می‌شوند.

کنگره شهدای غریب استان اصفهان تیر سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

ساکت عنوان کرد: شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با هدف هم‌افزایی و هماهنگی میان دستگاه‌ها برگزار می‌شود که در سال ۱۴٠۲، سه جلسه برگزار شده که مصوبات خوبی داشته و یکی از آن‌ها برگزاری کنگره شهدا در سال آینده است.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی موظف هستند یک درصد از اعتبارات خود را در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هزینه کنند و در این راستا با ۲۳ دستگاه تفاهم‌نامه بسته و حدود ۴ میلیارد اعتبار تأمین شد که ۷٠ درصد آن برای عامه مردم و ۳٠ درصد برای ایثارگران خود دستگاه مدنظر قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان با بیان اینکه کنگره شهدای غریب اسارت در تیر سال آینده برگزار می‌شود، مطرح کرد: شهدای غریب در سه گروه شهدای از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷، شهدای اسیر دوران دفاع مقدس و شهدای در اسارت داعش تعریف می‌شوند که بر این اساس ۴۸ شهید غریب در اسارت کومله و ۶۲ شهید در زندان‌های رژیم بعثی شناسایی شده‌اند.

وی در پایان اعلام کرد: غبارروبی مزار شهدا، برگزاری میزهای خدمت، سخنرانی پیش از خطبه، برگزاری‌های اردوهای فرهنگی با حضور خانواده شهدا، رونمایی از نرم‌افزارها، برگزاری همایش تشکل‌ها و نخبگان ایثارگران از برنامه‌های مدنظر در این ایام است.

کد خبر 735103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.