شکاف جنسیتی حقوق در اروپا / کار بیشتر و دستمزد پایین‌تر برای زنان

زنان در اروپا با نابرابری‌های عمده در دسترسی به کار، پیشرفت و پاداش روبه‌رو هستند که به شکاف دستمزد جنسیتی منجر می‌شود، با این حال شاخص این شکاف برای لوکزامبورگ در محدوده منفی قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شکاف دستمزد جنسیتی بسیار بیشتر از دستمزد برابر برای کار برابر و در اروپا بسیار مشهود است. چندین شاخص وجود دارد که نابرابری بین زنان و مردان را در بسیاری از عرصه‌ها در اروپا نشان می‌دهد، اما زندگی اقتصادی یکی از حوزه‌های کلیدی است که زنان را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن‌ها به‌رغم بعضی پیشرفت‌ها در اروپا، هنوز از شکاف‌های جنسیتی در مورد دستمزد، مشارکت نیروی کار، اشتغال و موقعیت‌های سلسله مراتبی در محیط کار رنج می‌برند، این شکاف در بخش خصوصی بیشتر است.

شکاف دستمزد تعدیل نشده جنسیتی یک شاخص مهم است که تفاوت میانگین درآمد ناخالص ساعتی مردان و زنان را نشان می‌دهد. این شاخص به‌صورت درصدی از میانگین درآمد ناخالص ساعتی مردان بیان می‌شود، تحصیلات، سن، ساعات کار یا نوع شغل را در نظر نمی‌گیرد و به‌طور اساسی نشان می‌دهد که زنان چقدر کمتر از مردان درآمد دارند.

کمترین و بیشترین شکاف دستمزد جنسیتی در اروپا

شکاف دستمزد جنسیتی در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ برابر با ۱۲.۷ درصد بود، بنابراین زنان به‌طور متوسط ۱۲.۷ درصد در ساعت درآمد کمتر از مردان داشتند و باید ۱.۵ ماه بیشتر کار کنند تا این تفاوت درآمدی را جبران کنند. این شکاف در چندین کشور اروپایی برابر با ۱۷ درصد بود، اما استونی با ۲۱.۳ درصد بیشترین شکاف دستمزد جنسیتی را دارد و پس از آن اتریش (۱۸.۴ درصد)، سوئیس و چک (هر دو ۱۷.۹ درصد)، آلمان (۱۷.۷ درصد) و فرانسه (۱۳.۹ درصد) قرار دارند.

با این وجود لوکزامبورگ با عدد منفی ۰.۷ درصد در این شاخص ظاهر شد و تنها کشوری بود که رقم منفی داشت. به این ترتیب در این کشور زنان اندکی بیشتر از مردان درآمد دارند. پس از لوکزامبورگ نیز ایتالیا، رومانی و بلژیک با کمتر از پنج درصد کم‌ترین شکاف دستمزد جنسیتی را داشتند.

تغییرات شکاف دستمزد جنسیتی در اروپا

یکی از اهداف کمیسیون اروپا کاهش شکاف دستمزد جنسیتی در این بلوک است که این امر به کندی صورت می‌گیرد. بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲، شکاف دستمزد جنسیتی در اتحادیه اروپا ۳.۷ درصد کاهش داشت و از ۱۶.۴ درصد به ۱۲.۷ درصد رسید. با این حال شکاف موجود در شش کشور یعنی اسلوونی، لتونی، لهستان، مالت، سوئیس و لیتوانی از ۰.۱ تا ۳.۷ درصد افزایش یافته است.

در نقطه مقابل بهبود قابل‌توجهی در بعضی کشورها دیده می‌شود. اسپانیا با کاهش ۱۰ درصدی در این دوره بیشترین بهبود را در شکاف دستمزد جنسیتی ثبت کرد و پس از آن استونی (۸.۶ درصد)، ایسلند (۸.۴ درصد) و لوکزامبورگ (۷.۶ درصد) قرار گرفتند. آلمان و بریتانیا نیز به ترتیب با ارقام ۵ و ۴.۷ درصد افت قابل‌توجهی را ثبت کردند.

شکاف دستمزد جنسیتی در ۲۱ از ۲۴ کشور اروپایی در سال ۲۰۲۲ در بخش خصوصی بیشتر از بخش عمومی و تنها در بخش دولتی پرتغال، اسلوونی و فنلاند بیشتر از بخش خصوصی بود. دلیل این امر ممکن است این باشد که پرداخت در بخش دولتی عمدتاً توسط شبکه‌های دستمزد شفاف تعیین می‌شود که به‌طور یکسان برای مردان و زنان در اتحادیه اروپا اعمال می‌شود.

کد خبر 735079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.