تاریخ کوچ عشایر در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد

معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دهم اردیبهشت سال آینده به‌عنوان زمان آغاز کوچ عشایر استان در نظر گرفته شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سید جواد هاشمی‌مهر، امروز _شنبه، نوزدهم اسفند_ در جلسه هماهنگی کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: عشایر در کنار دولت تأمین کننده بخشی از نیازهای جامعه است که می‌طلبد امنیت، بهداشت، واکسیناسیون و مشکلات مربوط به ایل راه‌های عشایر رفع شود.

وی افزود: دهم اردیبهشت سال آینده تاریخ کوچ عشایر به مناطق سردسیری است و در صورتی که مشکلی به وجود آید این تاریخ جابه‌جا خواهد شد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه با توجه به وضعیت بارندگی‌ها کوچ زودهنگام عشایر باعث نابودی و از بین رفتن مراتع می‌شود، گفت: نیروهای انتظامی در کنار سپاه عشایر تأمین کننده امنیت عشایر از نقطه آغاز کوچ هستند و به وسیله گشت و استقرار پایگاه‌های سیار و همچنین پایگاه‌های مقاومت امنیت آنها را تأمین کنند.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های عشایری استان بیش از گذشته فراهم شود، تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور به استان توجه خوبی به حوزه زیرساخت‌های عشایری شده، ضمن اینکه باید از ظرفیت رئیس سازمان امور عشایر کشور در جهت تأمین زیرساخت‌های عشایری استان استفاده کرد.

هاشمی‌مهر خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی موظف است خدمات بهداشتی را به عشایر ارائه دهد، همچنین با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود در زمان کوچ عشایر بارش‌ها رخ دهد هلال‌احمر نسبت به خدمات‌رسانی به عشایر اقدام کند.

وی افزود: با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رایزنی لازم برای تأمین اعتبار ایل راه‌های عشایری صورت گرفت.

سعید جاویدبخت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست با بیان اینکه کوچ زودهنگام عشایر می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به منابع طبیعی و محیط زیست وارد کند، گفت: استان محل عبور عشایر استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و خوزستان است.

وی افزود: ۱۳ گلوگاه ثابت و ۱۰ گلوگاه سیار به همراه ۶۳ نیروی منابع طبیعی کوچ عشایر را مدیریت می‌کند.

جاویدبخت خاطرنشان کرد: برای مدیریت چرای دام و کوچ و کنترل پروانه‌های مرتع‌داری به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بخشی به صورت ملی و بخشی از اعتبارات استان تأمین شود.

کد خبر 734571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.